امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تمهیدات لازم برای تأمین گندم بذری در خوزستان پیش‌بینی شده است

اهواز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: علاوه بر انجام تعهدات ملی خود در تأمین یک‌سوم از گندم بذری، با تمهیدات لازم حداکثر اهتمام خود را برای تأمین نیاز کشاورزان به بذر به انجام شد.

همچنین بخوانید

خدا رحم امیری زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به تقاضای کم‌نظیر گندم بذری گواهی شده اشاره کرد و گفت: در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، بیش از دو برابر گندم بذری گواهی توزیع شد؛ به طور کلی در سال گذشته، ۳۰ هزار تن گندم بذری گواهی شده میان کشاورزان خوزستانی توزیع شد که این رقم بر اساس سهمیه‌ای که پیش‌بینی شده، در سال جاری به ۳۹ هزار و ۳۰۲ تن افزایش یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با بیان اینکه سهمیه هر سال زراعی، سال قبل از آن پیش‌بینی می‌شود، افزایش بی‌سابقه تقاضای کشاورزان را برای خرید بذر حاصل دو علت عنوان کرد و افزود: یکی این دلایل کاهش قیمت بذر گندم (سه هزار و ۹۰۰ تومان) نسبت به دانه گندم (چهار هزار تومان) است.

امیری زاده علت دوم افزایش بی‌سابقه تقاضای خرید بذر را کمبود نهاده‌های دامی و فروش گندم خودمصرفی کشاورزان با نرخ بالاتر عنوان کرد و گفت: همچنین نباید از اقدام برخی دلالان در این خصوص غافل شد که از نهادهای امنیتی و ناظر، درخواست می‌شود تا در این زمینه ورود کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه به دو علت یاد شده، تقاضا برای خرید بذر نه تنها در استان خوزستان، بلکه در کل کشور افزایش یافته است، تصریح کرد: بر اساس قانون، جهاد کشاورزی وظیفه تأمین یک‌سوم گندم بذری کشاورزان را بر عهده دارد که این موضوع، در طول دهه‌های قبل معمول بوده است اما با این وجود، ما با تمهیداتی که اتخاذ کرده‌ایم، حدود ۵۰ درصد گندم بذری کشاورزان خوزستانی را در سال جاری تأمین کرده‌ایم.

امیری زاده بیان کرد: تاریخ کشت بهینه همچنان ادامه دارد و تأمین بذور مورد نیاز شهر شوش و سایر نقاط استان نیز در دستور کار قرار گرفته است؛ راهکار ما برای تأمین گندم بذری، بهره‌مندی از ظرفیت گندم سیلوها و بوجاری آن است که ما در ۲۰ نقطه دستگاه بوجاری تدارک دیده‌ایم.

وی در پاسخ به نگرانی کشاورزان در خصوص کیفیت گندم بذری بوجاری شده، گفت: جهاد کشاورزی با اعزام کارشناسان و انجام اقدامات کارشناسی، دانه گندم یکدست و مرغوب را از سیلوهای شناخته شده، خریداری و بوجاری می‌کند.

امیری زاده در پاسخ به وضعیت تأمین سوخت ماشین‌آلات کشاورزی نیز اظهار کرد: ۲۸۰ میلیون لیتر سوخت در این ارتباط تأمین شد که این رقم ۲۰ میلیون لیتر از سال گذشته، بیشتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان همچنین درباره تأمین ادوات و تراکتور در شهر شوش گفت: این شهر بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات کشاورزی استان است و بر این اساس، ما ۱۲۰ دستگاه تراکتور برای این شهر تأمین کرده‌ایم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا