انرژی

تولید موم قالب‌گیری برای تجهیزات دفاعی و نفتی در کشور

یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری کرمانشاه با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و دریافت تسهیلات نمونه‌سازی، موفق به تولید موم قالب‌گیری تخصصی با کیفیت برای کاربردهای خودروسازی، ساخت جنگ‌افزار، تجهیزات تولید برق، توربین‌های بخار و گاز و قطعات هواپیما شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، احسان کرمی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این شرکت تنها تولیدکننده موم تخصصی برای قالب‌گیری در صنایع مختلف است، گفت: صنایع مختلف برای تهیه قالب قطعات با پیچیدگی بالا نیازمند موم برای قالب‌گیری هستند، به عبارت دیگر برای تولید قطعات از قطعه مورد نظر الگوی مومی تهیه می‌شود و پس از آن فرآیند ریخته‌گری دقیق برای ساخت قالب انجام می‌شود و از موم قالب‌گیری به‌عنوان جنس مدل استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل استفاده از این موم قالب‌گیری در ساخت قطعات دقیق و پیچیده که اکثر این قطعات مربوط به صنایع نظامی و دفاعی است، این محصول یکی از مواد استراتژیک در صنعت کشور محسوب می‌شود. واردات این ماده به داخل کشور بسیار دشوار بوده و شرکت‌های تولیدکننده‌ در کشورهای آمریکا، آلمان و انگلیس نیز از فروش گریدهای مناسب این محصول به ایران امتناع می‌کنند.

کرمی با بیان اینکه این محصول مهندسی معکوس نشده و طراحی و فرمولاسیون و تولید آن با استفاده از توان دانشی شرکت انجام شده است، یادآور شد: ما موفق شدیم از پلیمرهای تولید شده در داخل کشور که بسیار ارزان‌ قیمت هستند، فرمولاسیونی طراحی کنیم که با قیمت یک سوم نمونه خارجی تمام فاکتورهای موردنیاز صنعت را پاسخ دهد و حتی در بعضی موارد از کیفیت بهتری برخوردار باشد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان‌ نهادهای نظامی، دولتی، شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ خصوصی را مشتریان این محصول دانست و خاطر نشان کرد: موم ریخته‌گری در صنایعی چون خودروسازی، ساخت جنگ‌افزار، تجهیزات تولید برق، توربین‌های بخار و گاز، قطعات هواپیما، قطعات ماشین نساجی، قطعات ماشین‌های اداری، صنعت پمپ، تولید ابزارهای دقیق، راکتورها، شیرآلات و اتصالات، تجهیزات حفاری نفت و گاز، ساخت انواع مجسمه‌های فلزی، جواهرات و زیورآلات، اعضای مصنوعی بدن، لوازم ورزشی و قالب‌های دندانی کاربرد دارد.

کرمی در مورد ظرفیت تولید این محصول گفت: در حال حاضر ۲۰ تن در سال موم تولید می‌کنیم که ۱۰ درصد از نیاز داخل را تامین می‌کند، ولی در طرح توسعه‌ای شرکت، تجهیزاتی جانبی برای ارتقای خط تولید از چین خریداری کرده‌ایم که بعد از راه‌اندازی این خط، انتظار داریم که ظرفیت تولید ما به ۵۰ تن در سال برسد. بزرگترین خریدار ما شرکت مپنا است که سالانه ۵۰ تن از این محصول را نیاز دارد.

وی تامین ۱۰۰ درصدی نیاز صنایع مختلف به موم قالب‌گیری را اولویت اول این شرکت ذکر کرد و ادامه داد: بر این اساس علاوه بر صنایع دفاعی و نفت و گاز در نظر داریم که به صنایع خودروسازی و نیروگاهی نیز ورود کنیم. البته موم شکل‌دهی دندانی و موم مورد استفاده در ساخت زیورآلات نیز بازار خوبی دارد اما برای ورود به تمامی شاخه‌های صنعت و تولید متناسب با صنایع مختلف به زمانی بیشتر و توسعه ظرفیت تولید نیاز دارد. برای صادرات نیز سفارش‌هایی از سوریه و پاکستان دریافت کردیم، اما در حال حاضر تامین نیاز داخل در دستور کار ما قرار دارد.

بر اساس اعلام روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، کرمی با اشاره به اینکه این شرکت از تسهیلات نمونه‎سازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان استفاده کرده است، گفت: علاوه بر این، مصوبه تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی سرمایه در گردش را نیز از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کردیم که به دنبال تامین وثایق مورد نیاز آن هستیم. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا