بانک و بیمهطلا و ارز

زلزله قیمتی در بازار سکه و طلا / احتمال کاهش بیشتر نرخ فلزات گرانبها

در هفته‌ای که گذشت زلزله قیمت‌ها در بازار سکه و طلا تحت تاثیر نرخ‌ ارز رخ داد و سکه بار دیگر به کانال ۱۰ میلیون تومان بازگشت و هر گرم طلا نیز با ۶۳هزار تومان کاهش، رکود جدیدی از خود برجا گذاشت.

محمد میرزائی- بازار فلزات گرانبها، هفته‌هاست که دچار نوسان بوده و تصمیم گیری را برای سرمایه‌گذاری های کلان سخت‌تر کرده است، ریسک حضور در این بازار به بالاترین و بیشترین حد خود رسیده و هر نوسان جزئی در نرخ ارز تاثیر فوری خود را در بازار سکه و طلا نمایان می کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، خوشبختانه بازار ارز نیز به سخنان رییس جمهور مبنی بر امکان کاهش قیمت دلار تا ۱۵ هزار تومان واکنش نشان داده و کاهش نرخ‌ها هرچند جزئی، در حال ثبت شدن است.

همچنین وقوع اتفاقات سیاسی بین‌المللی به ویژه در ایالات متحده سبب ریزش نرخ انس جهانی شده که این مساله نیز تاثیر مستقیمی بر روی نرخ ارز و سکه و طلا در بازارهای داخلی بر جا گذاشته است.

البته به نظر می رسد با آغاز به کار دولت بایدن، بازارهای جهانی و داخلی به این مساله واکنش نشان داده و نرخ‌ها در بازارهای مالی تا حدودی تعدیل شود و در روزهای آینده بازار سکه و طلا نیز شاهد نوسانات بیشتر نرخ‌ها باشد.

برای اطلاع بیشتر از وضعیت بازار فلزات گرانبها به سراغ محمد کشتی آرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران رفتیم و با وی در کافه خبر به گفت و گو پرداختیم.

تاثیر انس جهانی و نرخ ارز بر قیمت سکه و طلا

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: این روزها قیمت طلا در بازار داخلی تحت تاثیر انس جهانی قرار گرفته است.

محمد کشتی‌آرای افزود: انس جهانی این روزها متأثر از اتفاقات سیاسی آمریکا قرار گرفته به طوری که در هفته‌ای که گذشت شاهد نوسان فراوانی در قیمت انس جهانی بودیم.

وی تصریح کرد: در هفته ای که گذشت هر انس تا ۱۸۶۵ دلار افزایش یافت اما امروز با کاهش ۹ دلار به نسبت اول هفته، انس جهانی به ۱۸۴۲ دلار رسیده است.

وی تاکید کرد: نرخ ارز یکی از عوامل و شاخص های تعیین کننده قیمت طلا و سکه در بازار داخلی است در حالی که در اول هفته دلار در کانال ۲۵ هزار تومان بود امروز تا ۲۳هزار و ۹۵۰ تومان نیز کاهش یافت و اکنون در کانال ۲۴ هزار تومان قرار دارد.

با افت تقاضا و درخواست خرید زیورآلات طلا مواجه بودیم و بازار همچنان در رکود به سر می برد

کاهش چشمگیر نرخ‌ها در بازار سکه وطلا

این فعال بازار طلا و جواهر گفت: کاهش نرخ ارز سبب شد تا قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر روند نزولی طی کند و با کاهش روزانه قیمت سکه و طلا ، انگیزه خرید و داد و ستدها کاهش یافته است و به طور متوسط قیمت سکه طرح قدیم با حدود ۳۰۰ هزار تومان کاهش امروز به ۱۰ میلیون و ۶۰۰هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید با ۵۰۰ هزار تومان کاهش به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید ، نیم سکه ۱۰۰ هزار تومان کاهش به ۵میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ، ربع سکه با ۱۰۰هزار تومان به ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه های یک گرمی با ۲۰ هزار تومان کاهش به ۲میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسید.

وی ادامه داد: هر مثقال طلا به مبنای قیمت طلا با حدود ۲۷۰هزار تومان کاهش به ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان و

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۶۳ هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۴۵ هزار تومان رسید.

برخی همکاران ما ترجیح می دهند سود یک تا ۲ درصد بگیرند و به حداقل سود قانع باشند که  از نظر قانونی منعی برای این کار وجود ندارد

رکود ادامه دار بازار مصنوعات طلا

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت فعلی بازار از نظر میزان داد و ستدها و رونق بازار با توجه به ریزش قیمت ها توضیح داد: یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی بازار سکه و طلا، مناسبت‌های مذهبی است و باید توجه داشت هفته ای که گذشت در ایام فاطمیه بودیم و به صورت طبیعی در این ایام بسیاری از مراسم ها برگزار نمی شود بنابراین با افت تقاضا و درخواست خرید زیورآلات طلا مواجه بودیم و بازار همچنان در رکود به سر می برد.

تاثیر گفته های رییس جمهور در مورد نرخ ارز بر بازار طلا

وی درباره اظهارات رییس جمهور مبنی بر احتمال کاهش نرخ ارز تا ۱۵ هزار تومان و تاثیر آن بر بازار سکه و طلا گفت: یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی کاهش نرخ ارز، صحبت‌های اخیر رییس جمهور در مورد نرخ ارز و برگشت آن به کانال ۱۵ هزار تومان بود؛ این عامل سبب شده از دیروز تا امروز حدود ۱۰۰۰ تومان از نرخ دلار ریزش داشته باشد. طبیعی است که اگر قیمت دلار کاهش یابد،‌ در بازار سکه و طلا نیز شاهد پایین آمدن قیمت ها باشیم البته نمی‌توان رقم دقیقی از میزان کاهش را پیش بینی کرد و باید دید اگر دلار به کانال ۱۵هزار تومان بازگردد، نرخ انس جهانی چقدر است و با احتساب قیمت جهانی و نرخ ارز می توان نسبت به ارزش‌گذاری سکه و طلا اقدام کرد.

وضعیت بازار سکه و طلا در روزهای آتی

کشتی آرای بیان کرد: با توجه به عواملی که ذکر شد و همچنین قیمت‌های امروز بازار باید گفت به نظر می رسد که با روند کاهش نرخ ارز، بازهم شاهد کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی باشیم البته اگر اتفاق خاصی رخ ندهد بازار این وضعیت را حفظ خواهد کرد و روزهای آینده با کاهش نرخ ارز، نزول قیمت ها در بازار سکه و طلا را شاهد خواهیم بود.

به دلیل افزایش نرخ طلا، چندی است شاهد افزایش خرید و فروش زیورآلات نقره و مسی در بازار هستیم

افزایش میزان تبلیغات فروش طلای قسطی در دنیای مجازی

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره این مساله که این روزها خرید و فروش طلا به صورت قسطی در دنیای مجازی رواج یافته، بیان کرد: خرید و فروش طلای به صورت قسطی قبل از اینکه وارد فضای مجازی در بازار مرسوم بوده است؛‌کسانی که طلا به صورت قسطی خریداری می کنند به صورت طبیعی مبالغ زیادی را بابت مابه‌التفاوت نقدی و قسطی بودن طلا باید پرداخت کنند که زیانی است که خریدار متحمل می شود و در نهایت تصمیم‌گیرنده خریدار و مصرف کننده است که آیا حاضر است این هزینه را بپردازد یا خیر.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کسی که طلای قسطی خریداری می کند باید به نرخ همان روزی که خرید را انجام داده اقساط را بپردازد یا به نرخ روز، توضیح داد: این مساله به توافق میان فروشنده و خریدار دارد به این صورت که خرید را با یک مبلغ معینی،‌قطعی می کنند و یا اینکه به نرخ همان روز تسویه خواهند کرد البته باید توجه داشت نوع داد و ستدها متغیر است.

کشتی آرای درباره ارائه تخفیف‌های فراوان ، کم کردن سودها و اجرت ساخت از سوی طلافروش‌ها بیان کرد: گاهی اوقات برخی از واحدهای صنفی به دلیل نیاز به نقدینگی ممکن است دست به چنین کاری بزنند که تصمیمی کاملا شخصی است و همکاران صنفی ما مختار هستند حداکثر ۷درصد سود بگیرند و در این میان ممکن است برخی ترجیح دهند سود یک تا ۲ درصد بگیرند و با حداقل سود قانع باشند که از نظر قانونی منعی برای این کار وجود ندارد.

رونق بازار زیورآلات نقره و مسی

کشتی آرای درباره برخی اظهارنظرها در مورد جایگزینی زیورآلات نقره و مسی به جای طلا عنوان کرد: این مساله چند سالی است که اتفاق افتاده و به دلیل افزایش نرخ طلا، چندی است شاهد افزایش خرید و فروش زیورآلات نقره و مسی در بازار هستیم .

وی تاکید کرد: یکی از مسائل که باعث کاهش تقاضا در بازار زیورآلات شده، افزایش قیمت طلاست به طور طبیعی اگر قیمت طلا کاهش یابد می تواند در رونق بازار موثر باشد.

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا