صنعت، معدن، تجارتمعدن

ضرورت استفاده از نخبگان برای تولید آلومینا از بوکسیت کم عیار

رئیس هیات عامل ایمیدرو بر ضرورت ایجاد هسته دانشی در صنایع استراتژیک معدنی کشور تاکید کرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو بر ضرورت استفاده از تیم نخبگان داخلی برای بررسی قابلیت تولید آلومینا از معادن بوکسیت شِیلی (کم عیار) تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، وجیه ا… جعفری در جلسه پایش شرکت آلومینای ایران با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به ذخایر قابل توجه معادن بوکسیت شِیلی در کشور تا حدود ۷۰ میلیون تن، طرح تولید آلومینا به روش سینترینگ از این معادن، جزو برنامه‌های ارزشمند شرکت آلومینای ایران است.
وی افزود: برای بررسی نهایی قابلیت اجرایی این طرح، با توجه به تجربه کشور در استفاده از روش مشابه، اگر از تیم نخبگان داخلی – به جای انتظار طولانی برای ورود شرکت های خارجی- استفاده شود، خدمت بزرگی برای توسعه دانش کشور خواهد بود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به موضوع بومی سازی و توسعه ساخت داخل به عنوان یکی از سیاست های این سازمان، تصریح کرد: ایمیدرو، تاکنون با حمایت های خود نسبت به ارتقای بومی سازی دانش و فناوری و تجهیزات و قطعات، در حوزه های فولاد، مس، عناصر نادر خاکی و غیره، اقدام کرده است.
وی افزود: ایمیدرو برای ارتقای این حوزه، همراهی و حمایت لازم را با شرکت های زیرمجموعه و وابسته خواهد داشت و طبق برنامه ریزی صورت گرفته برای سال جاری، حدود یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی ناشی از بومی سازی و توسعه ساخت داخل حاصل خواهد شد.

افزایش تولید محصولات مجتمع جاجرم
تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در این جلسه با اشاره به رشد تولید محصولات این شرکت طی ۹ ماهه امسال، گفت: در این مدت، ۲۹۹ هزار و ۳۵۵ تن «هیدرات»، ۱۷۷ هزار و ۲۴۰ تن «آلومینا» و ۱۷ هزار و ۸۱۷ تن «شمش آلومینیوم» تولید شد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب، ۲۸۹ هزار و ۸۵۶ تن، ۱۷۲ هزار و ۸۷ تن و ۵ هزار و ۶۰۴ تن بود.
زارع با بیان اینکه شرکت آلومینای ایران با کسب دانش فنی تولید آلومینا از بوکسیت های کم عیار و همچنین استقرار نظام بهینه سازی و تضمین عملکرد تولید، موفق به کاهش میزان توقفات واحد انحلال شده است گفت: میزان توقفات این واحد، از ۴۳۸۳ ساعت طی ۹ ماهه ۹۸ به ۲۹۵۱ ساعت در مدت مشابه امسال کاهش یافت.
وی ادامه داد: به رغم تولید با بوکسیت های کم عیار در سال ۹۹، اما کارایی (راندمان) انحلال از ۶۸.۶۲ درصد طی ۹ ماهه ۹۸، به ۶۹.۸۲ درصد در سال جاری رسید. همچنین کارایی گِل قرمز از ۶۶.۷۲ درصد ۹ ماهه سال گذشته به ۶۷.۴۴ درصد مدت مشابه سال ۹۹ افزایش یافت.

افتتاح فاز نخست طرح توسعه واحد گِل قرمز در دهه فجر
مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با اشاره به اجرای ۵ طرح توسعه این مجتمع گفت: این طرح ها تا پایان آذر، بین ۷ تا ۹۵ درصد پیشرفت داشته اند و فاز نخست طرح توسعه واحد گِل قرمز (نصب واشر پنجم) در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود: ۴ طرح دیگر در حال اجرای این مجتمع شامل توسعه واحد سود و تبخیر، فاز دوم توسعه واحد گل قرمز (نصب دو تیکنر)، احداث کارخانه فرآوری بوکسیت به روش واسطه سنگین و نیز طرح هیدرات ویژه است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا