كشاورزی و دامپروری

کرونا مصرف قارج را ۳۰ درصد افزایش داد/ از دستفروشان قارچ نخرید

رئیس هیئت مدیره انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور با اشاره به نزدیک شدن به رویش قارچ های سمی در جنگل ها و مراتع از مردم خواست که ازدستفروشان قارچ نخرند گفت: با شیوع بیماری کرونا در کشور مصرف قارچ خوراکی ۳۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی مهدی رجبی  رئیس هیئت مدیره انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور اظهار کرد: سالیانه حدود ۸۰۰ هزارتن کمپوست برای بستر رویش قارچ خوراکی در کشور تولید می‌شود که نقش اساس برای تولید قارچ در کشور دارد به همین دلیل انجمنی تحت عنوان  انجمن تولیدکنندگان بستر رویش قارچ خوراکی یا کمپوست ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه ۷۵ واحد تولید بستر قارچ در کشور وجود دارد که 60 واحد آن اکنون با ظرفیت کامل در حال تولید هستند افزود:  برای تولید۹۰۰ هزار تن پروانه تولید در این زمینه صادر شده، اما اکنون ۸۰۰ هزارتن تولید می شود.

همچنین بخوانید

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان بستر رویش قارچ خوراکی به ازای  تولید هر پنج کیلوگرم کمپوست یک کیلوگرم قارچ تولید می شود تصریح کرد:  نیاز سالانه حدود ۱۸۰ هزار تن قارچ خوراکی در صنایع و حدود ۲۰ هزار تن در واحد های غیر مجاز و خانگی تولید می شود.

رجبی گفت: برای تولید کمپوست کاه و کلش باقی‌مانده از تولید گندم و کود مرغی استفاده می شود که در واقع فعالیت زیست محیطی است. 

وی اضافه‌کرد: اکنون افزون بر ۴۰۰ هزار تن کاه و کلش دور ریز  و ۳۰۰ هزارتن کود مرغی گوشتی در واحدهای بستر قارچ استفاده می شود. 

این مقام صنفی تصریح کرد: سال گذشته هر کیلوگرم کاه و کلش ۴۲۰ تومان و کود مرغی ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان قیمت داشت که اکنون هر کیلوگرم کاه و کلش با قیمت دو هزار تومان و کود مرغی یک‌هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می شود که به ترتیب بیش از ۳۰ درصد و ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.

رجبی اظهارداشت: اکنون این صنعت برای کاهش هزینه ها، حجم کار و کمک برای جمع آوری کاه و کلش بیشتر به دستگاه های جدید نیاز دارد تا هزینه تولید کمپوست را ۲۵ درصد کاهش دهد؛ هشت هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم و ۷۰ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم در این صنف وجود دارد.

 

کرونا مصرف قارچ را ۳۰ درصد افزایش داد 

وی با اشاره به اینکه تهران، البرز، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و قزوین، عمده استان های تولید کننده قارچ خوراکی کشور هستند  در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: سال قبل حدود ۶ هزارتن قارچ خوراکی به ارزش ۸.۷ میلیون دلار به کشورهای هدف از جمله امارات، عراق، کویت، روسیه و کشورهای منطقه صادر شده است.

رجبی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی سرانه مصرف در دوران شیوع کرونا، گفت:با شیوع کرونا میزان صادرات به طور تقریبی به صفر رسید و به‌تازگی که شیوع این بیماری روند کندتری داشته، صادرات به کشورهای عراق و امارات از سر گرفته شده و چند کشور دیگر نیز در این زمینه به ما پیشنهاد شده است.

قارچ از کنار خیابان نخرید!

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی در ادامه درباره اخبار مربوط به توزیع قارچ های سمی در بازار گفت: امکان پرورش قارچ سمی در واحدهای تولیدی وجود ندارد، قارچ سمی به صورت خودرو و تحت تأثیر شرایط جوی ایجاد می‌شود و به دلیل ظاهرش تا حدودی قابل تشخیص است.

وی افزود:  افراد قارچ را از کنار خیابان و دستفروشان خریداری نکنند و این محصول را به صورت بسته بندی شده و دارای نشان یا  از فروشگاه ‌های معتبر خریداری کنند.

وی با بیان اینکه در فصل رویش قارچ‌های سمی، اطلاع رسانی می شود، اظهار داشت: با سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده تا اطلاع رسانی درستی در این مدت انجام شود تا مردم قارچ را از دست فروشان نخرند و اقدام به چیدن قارچ از جنگل و مراتع نکنند.

 

صادرات ۳ درصد کمپوست تولیدی به کشورهای هدف 

نیما باغبانی دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ و کمپوست نیز در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت:سالانه سه درصد قارچ تولید کشور به عراق و برخی کشور های حاشیه خلیج فارش و آسیای میانه صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه تولید کمپوست فعالیت کشاورزی به حساب می آید و معاف از مالیات است  اما از این حرفه به اشتباه مالیات اخد می شود اظهار داشت: اکنون شاهد هستیم که به صورت سلیقه ای در برخی از استان های کشور از تولیدکنندگان کمپوست مالیات دریافت می شود.

 

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا