اقتصاد کلان

زمینه حضور بیشتر مردم در عرصه بانکداری فراهم شود

حجت الاسلام محمد مادرشاهی در دومین نشست حلقه های علمی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: عموم مردم می توانند بانک های کوچک با ماموریت های متفاوت ایجاد کنند./ نباید مردم مجبور شوند که اجیر دیگران باشند.

حجت الاسلام محمد مادرشاهی دبیر حلقه بانکداری اقتصاد مقاومتی، در دومین نشست حلقه های علمی اقتصاد مقاومتی که با موضوع بررسی شیوه های طراحی بانکداری اسلامی برگزار شد، با اشاره به اهمیت روش تحقیق در مورد نظام اقتصادی اسلام گفت: روش تحقیقی که محققین در مسئله بانکداری اتخاذ می‌نمایند، در حل مشکلات این عرصه بسیار تأثیرگذار است. لازم است از فقه نظام برای حل این مسئله استفاده کرده و توجه کنیم که روش عدم مغایرت کارآیی لازم را ندارد.

دبیر حلقه بانکداری تصریح کرد: تاکنون تلاش های مختلفی در این راستا صورت گرفته و پیشنهادهای متفاوتی از سوی افراد مختلف نیز ارائه شده است؛ به طور مثال گروهی از اندیشمندان تشکیل فقط یک بانک دولتی را به عنوان راه حل مطرح کرده اند و گروهی دیگر نیز گفته اند بانک ها باید فقط به پرداخت قرض الحسنه بپردازند.
وی افزود: اگر کسی با نظام های اقتصادی آشنایی داشته باشد به خوبی می داند هم نظام های دولت محور محض شکست خورده اند و هم نظام های سرمایه داری عاجز هستند.
دبیر حلقه بانکداری بیان کرد: نظام اقتصادی اسلام هیچ کدام از نظام های اقتصادی موجود نیست و نظامی مستقل است.
وی گفت: نظام اقتصادی سرمایه سالار، مالکیت فردی مطلق و ارزش شدن سود شخصی حداکثری را پذیرفته و انحصارات بزرگ و تولید انبوه متمرکز را به دنبال داشته است. محصول نظام اقتصادی سرمایه سالار ایجاد اختلاف طبقاتی شدید، بحران های اقتصادی گسترده و فقر بوده است.
وی عنوان کرد: نظام اقتصادی دولت سالاری یکی دیگر از نظام های تجربه شده است که مالکیت دولت و سلب مالکیت از اشخاص را پذیرفته است.
حجت الاسلام محمد مادرشاهی گفت: به دلیل عدم کارآمدی دو نظام مذکور نظام های اقتصادی مختلط به وجود آمد که ترکیبی از نظام های سرمایه سالار و دولت سالار بودند.
وی افزود: جنبه مشترک بین هر سه نوع نظام اقتصادی «انباشت ثروت» است و این همان چیزی است که اسلام آن را نفی می کند.
وی گفت با توجه به آیه کَیْ لَا یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنْکُمْ، لازم است از تمرکز ثروت در جامعه جلوگیری کنیم و بانک ها می توانند ثروت را در جامعه بصورت عادلانه توزیع کنند.
حجت الاسلام مادرشاهی ۵ اصل را به عنوان اصول اقتصادی اسلام مطرح کردند و بیان کردند که در طراحی بانک نباید از این اصول عدول کنیم. این ۵ اصل عبارتند از: آزادی اقتصادی، عدالت، مالکیت و حفظ آثار آن، حاکمیت ارزش های اخلاقی و حاکمیت ولیّ خدا.

همچنین بخوانید

دبیر گروه پژوهشی فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام یادآورشد: عموم فعالان اقتصادی در نظام سرمایه داری نظام دولت سالاری به عنوان اجیر به کار گرفته شدند و عدم نقش عموم مردم در مالکیت منابع جامعه نتیجه آنها بوده است.
وی گفت: اصلی ترین عاملی که منجر به تولید انبوه متمرکز شده است، این است که سمت و سوی اقتصاد به گونه‌ای است که احتیاج به سرمایه گذاری های کلان وجود دارد و علم هم در این مسیر پیشرفت کرده است.

حجت الاسلام مادرشاهی بیان کرد: امروز فقط افراد خاصی می توانند بانک ایجاد کنند و عموم مردم از نقش آفرینی در این زمینه محروم هستند و این انحصار در تضاد با آزادی اقتصادی و عدالت است. می‌توان با تفکیک مسئولیت ها و مأموریت ها، راه را برای حضور عموم مردم در صنعت بانکداری هموار کرد. عموم مردم می توانند بانک های کوچک با ماموریت های متفاوت ایجاد کنند.

وی افزود: دولت در نظام اقتصادی اسلام بیشترین امکانات را در اختیار دارد اما کمترین دخالت را در امور اقتصادی اعمال می کند و از این جهت با دولت در نظام های اقتصادی سرمایه سالار و دولت سالار متفاوت است.
دبیر علمی حلقه بانکداری در مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در نظام سرمایه داری مردم مجبور می شوند اجیر شوند ولی نظام اقتصادی اسلام با توجه به اصل آزادی اقتصادی، به دنبال از بین بردن «اجبار» برای مردم در اجیر شدن آنان در امور اقتصادی است.
دبیرحلقه بانکداری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد از منابع بانکی فقط در دسترس ۲ درصد از مردم قرار دارد و این تمرکز ثروت که توسط بانک ها بوجود می آید با عدالت در تضاد است. متاسفانه بانک از همان ۲ درصد هم سود کمی دریافت می کند در حالی که باید امکانات بانک بصورت عادلانه در اختیار مردم قرار گیرد و سود آن نیز بین همه مشتریان بصورت عادلانه توزیع شود.
وی افزود: نظام بانکی موجود به گونه ای طراحی شده است که آرام آرام پول را در نقطه ای جمع کرده و ایجاد انحصار می کند.
حجت الاسلام مادرشاهی عنوان داشت: کاهش وابستگی دولت به منابع بانکی نیز یکی دیگر از مشخصه های بانکداری اسلامی است.
دبیر علمی حلقه بانکداری در مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: مدیریت و کنترل نقدینگی که به معنای کنترل خلق پول و جهت دهی نقدینگی است، یکی از اهداف نظام بانکداری اسلامی می باشد.
وی گفت: شفافیت اطلاعات و جلوگیری از فساد، جدا نشدن جریان پولی از جریان واقعی اقتصاد، قابلیت اجرا و نظارت و نیز تأمین اهداف نظام اسلامی، صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی از دیگر اصول راهبردی بانکداری اسلامی است.
دبیر گروه پژوهشی فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام تصریح کرد: در طرح بانکداری اسلامی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی از تمام ظرفیت ها و ابزارهای موجود اعم از فقه، اخلاق و فلسفه اسلامی استفاده شده است.
لازم به ذکر است ارائه مدل علمیاتی بانکداری بر پایه این طرح در سومین نشست حلقه های علمی اقتصاد مقاومتی مطرح خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا