كشاورزی و دامپروری

تعاون روستایی: عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در دستور کار قرار گرفت

مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای تولید روستائی کشور گفت: این اتحادیه به منظور عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و روستایی با هدف درآمدزایی برای کشاورزان و زنان خانه دار روستایی، برنامه ایجاد دیجی بازار روستایی را ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، کاوه حسنی، مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای تولید روستائی کشور با اشاره به ظرفیت این اتحادیه گفت: این شبکه شامل ۶۸ اتحادیه استانی وشهرستانی و ۱۴۹۲ شرکت تعاونی تولیدروستائی در سطحی بالغ بر۵/۳ میلیون هکتار و۴۵۰ هزار خانوارکشاورز عضو است که به عنوان یک شبکه غیردولتی وتخصصی ضمن ارائه خدمات به بخش کشاورزی، بستر بسیار مهمی برای اجرای سیاست های وزارت جهادکشاورزی است و درمسیر توسعه نقش پررنگی ایفا می کند.

وی با بیان اینکه اتحادیه مذکور ، عضو اتحادیه بین المللی ICA است که انواع سازمان‌های تعاونی را شامل می‌شود، افزود: هدف اصلی ICA ارتقا و تقویت تعاونی‌های مستقل و همچنین تسهیل روند توسعه اقتصادی و اجتماعی اعضا در سراسر دنیا است.

همچنین بخوانید

مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای تولید روستائی کشور با اشاره به حدود اختیارات و مسئولیت های این اتحادیه، اضافه کرد: کمک به پیشرفت امور شرکتها و اتحادیه های تعاونی عضو و همکاری با مراکز تحقیقاتی و عملی فعال در زمینه های مختلف کشاورزی و تعاونی و ارائه نظرات مشورتی به دولت و سایر دستگاههای اجرایی در توسعه بخش کشاورزی، روستایی، تعاونی و اقداماتی از قبیل توسعه فعالیتهای بازرگانی بین اعضا، اجرای کشاورزی قراردادی و مشارکتی، تولید بذر مینی تیوبر سیب زمینی از جمله اقداماتی است که اتحادیه مذکور انجام می دهد.

حسنی ادامه داد: همچنین اتحادیه تعاونیهای تولید روستائی کشور در اجرای پروژه های تشکیل، استقرار وتوانمندسازی الگوهای نظام بهره برداری توامان آب و زمین در طرح های ملی فاز اول طرح احیاء و توسعه۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام، طرح آبیاری وزهکشی غرب وشمال غرب کشور و طرح آبیاری دشت سیستان ایفای نقش می کند.

برنامه توسعه اتحادیه مرکزی شرکت‏های تعاونی تولید روستایی کشور

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر برنامه توسعه را در چهار حوزه فنی، پایداری و توسعه، منابع مالی و بازرگانی دنبال می کنیم، افزود: هر یک از این حوزه ها خود به شاخه های فرعی دیگری تقسیم می شوند و در این راستا به اختصار می توان به اهدافی از جمله اجرای طرح توسعه و توانمندسازی فاز اول طرح ملی ۵۵۰ هزار هکتاری دشت های خوزستان و ایلام، مدیریت یکپارچه توزیع سموم و سایر نهاده های کشاورزی بصورت تخصصی و فنی، ارتقاء مکانیزاسیون در قالب طرح مشارکتی، توسعه کشاورزی قراردادی ، عملیاتی نمودن برنامه تولید محصول سالم و گواهی شده با حد مجاز آلاینده ها در شبکه های تعاونی تولید روستایی، تشکیل خوشه های کسب و کار، ایجاد زنجیره تامین و مدیریت حاصلخیزی خاک اشاره کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای تولید روستائی کشور تاکید کرد: از دیگر برنامه های پیش رو، پیگیری های لازم در خصوص ایجاد کشت و صنعت بذور گندم و جو و پیگیری دریافت زمین در سه استان آذربایجان شرقی، اردبیل و خوزستان، در راستای عملیاتی کردن طرح مذکور است که در این زمینه نیز اقدامات لازم را انجام می دهیم.

حسنی اضافه کرد: به منظور عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و روستایی با هدف درآمدزایی برای کشاورزان و زنان خانه دار روستایی، برنامه ایجاد دیجی بازار روستایی را مدنظر قرار داده ایم.

وی اضافه کرد: از سویی هوشمندسازی بخش کشاورزی در شبکه شرکت های تعاونی تولید روستایی و طرح توسعه پلی کلینیک های گیاه پزشکی را در دستور کار خواهیم داشت و در راستای بکارگیری فناوری های نوین، از شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی بهره خواهیم برد که استفاده از پهبادها یکی از این موارد است.

این فعال بخش خصوصی در خصوص مدیریت منابع مالی و افزایش منابع مالی شبکه نیز گفت: برنامه ها و فعالیت هایی را در پیش داریم که یکی از این موارد تنوع سازی در منابع درآمدی شبکه است.

حسنی با بیان اینکه به منظور بهره گیری از تجارب سایر کشورها، درصدد هستیم روابط بین الملل و تجاری خویش را از طریق اتحادیه بین المللی گسترش دهیم، تاکید کرد: در حوزه بازرگانی محصولات داخلی و خارجی نیز برنامه هایی را پیش رو داریم که در زمان لازم آن را عملیاتی خواهیم کرد.

وی همچنین از ایجاد یک شرکت تخصصی مشاوره و پیمانکاری ذیلِ اتحادیه مرکزی خبر داد و افزود: دریافت صلاحیت دانش بنیان و بهره گیری از نیروهای جوان و متخصص از جمله اهداف دیگری است که در اسرع وقت آن ها را پیگیری و اجرایی می کنیم.

‍ حسنی اضافه کرد: همچنین نظر به اهمیت آموزش، در حوزه پایداری و توسعه، اجرای برنامه های آموزشی و توانمندسازی شبکه تعاونی های تولید را مدنظر قرار داده ایم و هم اکنون برنامه ریزی های لازم در این بخش در حال انجام است.

سایر اهداف در برنامه بلند مدت

مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای تولید روستائی کشور با اشاره به برنامه های کوتاه مدت این اتحادیه نیز افزود: احیای فرهنگ تعاون و همیاری در تولید با ارتقای جایگاه تعاونی های تولید روستایی در کشور، واقعیت بخشی اولویت واگذاری امور به بخش تعاونی های تولید، واگذاری شرکتهای دولتی و تاسیسات و دارایی های آنها به بخش تعاونی تولید روستایی، معافیت بیمه کارگاه های زیر پنج نفر، معافیت مالیاتی شرکتهای تعاونی تولید ، شرایط توثیق املاک در ارایه تسهیلات بانکی مختص تشکل ها و تسهیل استفاده از صندوق های ضمانت، تشکیل صندوق حمایت ملی اختصاصی برای تشکل های بخش کشاورزی، انتقال دانش سایر کشورها در امور تعاون روستایی به خصوص کشورهای آسیایی و واگذاری امور تنظیم بازار به تشکل های کشاورزی از جمله این برنامه هاست.

حسنی اظهار امیدواری کرد: امسال که سال مزین به عنوان « تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» است، با حمایت، پشتیبانی ها، همیاری و همدلی دولت و سایر نهادها و حوزه ها، بتوانیم در ایجاد ساز و کارهای بهبود مستمر افزایش تولید در تعاونی ها گام موثری برداریم و با حذف موانع پیش رو، موجبات توسعه پایدار شرکتهای تعاونی تولید روستایی و اتحادیه ها، افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و در نهایت رشد مداوم اقتصادی کشور را فراهم آوریم.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا