اقتصاد کلان

سرمایه ۶۰۰۰ میلیاردی بخش خصوصی در مناطق آزاد به کار افتاد

 

آنچه که امروز با حضور رئیس جمهوری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تحت عنوان پروژه‌های عمرانی و اشتغال زایی به بهره برداری رسید، با تمرکز بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تا ۹۹ درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، امروز همزمان با ۲۳ اردیبهشت ماه، با حضور ویدیوکنفرانسی رئیس جمهوری طرح هایی در استان های آذربایجان شرقی، خوزستان، هرمزگان، البرز و سیستان و بلوچستان  افتتاح شد که مربوط به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی قشم، چابهار، اروند، ارس و مناطق ویژه اقتصادی پیام و سلفچگان است.

همچنین بخوانید

 طرح هایی که  مناطق آزاد و ویژه افتتاح شد 

بر این اساس در منطقه آزاد ارس ۳۸ پروژه زیربنایی و صنعتی با ارزش سرمایه گذاری ۱۷۸۴  میلیارد تومان و ۳.۷ میلیون دلار و اشتغالزایی برای ۴۹۸ نفر، در منطقه آزاد اروند هشت طرح تولیدی و زیربنایی به ارزش سرمایه‌گذاری ۱۴۴۲  میلیارد تومان و ۱.۶ میلیون یورو، در منطقه آزاد چابهار ۳۱ پروژه تولیدی، تجاری و خدماتی با ارزش سرمایه گذاری ۱۴۱۳ میلیارد تومان است و اشتغال ۶۵۷ نفر، در منطقه آزاد قشم نیز افتتاح ۱۰ طرح شیلاتی، بهداشتی، گردشگری و زیربنایی با ارزش سرمایه گذاری ۴۱۸ میلیارد تومان و ۲۱ میلیون دلار و اشتغال ۶۰۶ نفر افتتاح شده است.

همچنین در منطقه ویژه اقتصادی پیام چهار طرح تولیدی و نیروگاهی با ارزش سرمایه گذاری ۱۹۵ میلیارد تومان و ۱.۵ میلیون دلار و هفت میلیون یورو و اشتغالزایی ۱۲۵ نفر و در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان سه طرح تولیدی و نوآوری با حجم سرمایه گذاری ۹۵ میلیارد تومان و ۷۰۰ هزار یورو با اشتغالزایی ۱۶۵ نفر به بهره برداری رسید.

تاکید رئیس جمهوری بر تقویت مناطق آزاد جهت جذب سرمایه گذار

در این مراسم رئیس جمهوری گفت که مردم، جهاد و فداکاری بزرگی کردند و امروز  در شصت و هفتمین پنجشنبه شاهد افتتاح های بزرگی هستیم بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح کردیم که موجب اشتغال ۳۰۰۰ نفر شد.

وی با اعلام اینکه قول دادیم به مردم مهران، قصرشیرین، بانه، اردبیل، بوشهر، اینچه برون که مناطق آزاد ایجادکنیم و خوشحالیم که هفت منطقه آزاد اضافه شد. یادآور شد که ۱۵ منطقه آزاد در مرزها داریم که برای ارتباط با کشورهای همسایه و جاذبه سرمایه گذاری و گردشگری مهم هستند. ۱۳ منطقه دیگر اقتصادی هم داریم که موجب رونق اقتصادی می شود. البته در دو سال اخیر به خاطر کرونا سفرها ممنوع بوده و جاذبه گردشگری کمتر شده است.

روحانی تاکید کرد که باید امکانات مناطق آزاد مثل سردخانه ها و انبارها تقویت شده و آنها به جاده ها و راه آهن و معادن متصل شوند تا شرایط برای ورود سرمایه بهتر فراهم شود.

سهم ۹۹ درصدی بخش خصوصی در پروژهای مناطق آزاد 

در بخشی از این مراسم مومنی- دبیر شورای عالی مناطق آزاد- نیز به اهمیت و جایگاه بخش خصوصی در توسعه و کارایی مناطق آزاد اشاره داشت.

وی اعلام کرد که پروژه هایی که اکنون به بهره برداری رسیده با سهم ۹۹ درصدی بخش خصوصی از سرمایه گذاری در این مناطق بوده است.

به گفته مومنی طی چهار رویداد افتتاح در مجموع تعداد ۲۵۷ پروژه با سرمایه گذاری بیش از ۳۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۱۶ هزار نفر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به بهره برداری رسیده است که ۹۱ درصد ارزش این طرح ها از سوی بخش خصوصی تامین شده است که سهم مناطق بر آماده سازی زیرساخت ها متمرکز بود.

مشاور رئیس جمهوری همچنین با اشاره به اینکه بهره گیری از مدل نوین تامین مالی جهت پروژه های کلیدی مناطق و افزایش توان مالی بخش خصوصی  از اصلی ترین رویکردهای  مناطق است یادآور شد که  در همین راستا شورای تامین مالی و سرمایه گذاری در کنار پنج شورای تخصصی دیگر تشکیل شد و ایجاد بورس بین الملل، صندوق پژوهش و فناوری جامع، صندوق سرمایه گذاری، بانک های خصوصی و آبشور و اصلاح اساسنامه شرکت های سرمایه گذاری مناطق جهت بهره مندی از بازارهای پولی و مالی و بازار سرمایه بر اساس قوانین موجود در دست اقدام است

سهم ۱۴۰۰ میلیاردی چابهار 

اما از سرمایه گذاری ۶۰۰۰ میلیاردی که امروز در مناطق آزاد ویژه به بهره برداری رسید بیش از ۱۴۰۰ میلیارد مربوطه به منطقه آزاد چابهار به عنوان منطقه ای استراتژیک در حوزه تجاری ایران است.

بر این اساس پروژه پتروشیمی نگین مکران با ارزش بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در مساحت ۱۲۰۰ هکتار، پروژه احداث ۲۸ انبار در مساحت ۳۵ هزار متر مربع و همچنین  فاز اول توسعه زیر ساختهای ICT منطقه آزاد چابهار از اهم پروژه های افتتاح شده امروز در منطقه آزاد چابهار با حضور رئیس جمهوری است.

 افزایش تولید چابهار از ۵۲ به ۷۷۲ میلیارد تومان

در این مراسم  کردی- مدیرعامل منطقه آزاد چابهار-  اعلام کرد که در کنار اقدامات صورت گرفته و طرح هایی که به بهره برداری رسید، ۲۲ پروژه عمرانی به ارزش قراردادی ۲۹۲۴ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‌های چابهار در حال اجرا است  و ارزش تولیدات این منطقه از ۵۲ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۷۷۲ میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است و بهره‌برداری بیش از ۱۵۰ طرح سرمایه‌گذاری تولیدی کوچک و بزرگ در حال ساخت ظرف دو سال آینده به یک انقلاب تولیدی در این منطقه منجر خواهد شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا