خودروصنعت، معدن، تجارت

تولید انبوه موتور کم مصرف سه استوانه در دستور کار ایران‌خودرو

تولید خانواده موتورهای کم مصرف سه استوانه‌ در دستور کار گروه صنعتی ایران خودرو قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)، از تولید انبوه خانواده موتورهای کم مصرف سه استوانه در سال آینده خبر داد.
مهدی رجبعلی، در این باره گفت: استفاده از خانواده موتورهای کم مصرف سه استوانه، کاهش یک تا دو و نیم لیتری مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به ازای هر دستگاه خودرو، نسبت به خودروهای کم مصرف ایران خودرو را به ‌همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: پس از رونمایی از اولین عضو خانواده موتورهای کم مصرف سه استوانه در بهمن سال گذشته، دومین عضو این خانواده موتور ۱/۳ لیتری تنفس طبیعی است، که در اتاق آزمون ایپکو روشن شده و سال آینده با همکاری سازندگان دانش بنیان و سایر تامین کنندگان گروه صنعتی ایران خودرو به مرحله تولید انبوه خواهد رسید و طبق برنامه، نمونه بعدی آن نیز به زودی آماده و مورد آزمون قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: تجهیز خطوط تولید خانواده موتورهای کم مصرف سه استوانه، در سالن موتورسازی ایران خودرو در حال انجام است.
رجبعلی، طراحی خانواده موتورهای کم مصرف سه استوانه را ثمره همت جهادی جوانان و نخبگان کشور دانست و با بیان این که این اقدام در راستای بهینه‌سازی موتورهای درون‌سوز در دستور کار قرار گرفته است، گفت: کوچک‌سازی موتورها و دستیابی به بازده حرارتی و توان لیتری بیشتر از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در سطح خودروسازان جهانی انجام می‌شود.
وی مهم‌ترین اثر این تغییرات را دستیابی به مصرف سوخت و مقدار انتشار گاز دی اکسیدکربن کمتر، مطابق با قوانین اتحادیه اروپا و منطقه ای دانست و گفت: کوچک ‌سازی موتور می‌تواند ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش مصرف سوخت را سبب شود و این روند به‌ همراه استفاده از برخی فناوری‌ها مانند پرخوران و تزریق مستقیم بنزین می‌تواند این اثر را افزایش دهد.
به گفته وی، طراحی موتور متناسب با جغرافیای ایران، استفاده از فناوری پرخوران، تزریق مستقیم سوخت،  سرسیلندر یکپارچه با چند راهه دود و برقی سازی از جمله مزایای موتور کم مصرف سه استوانه است.
رجبعلی از به‌کارگیری سوخت گاز طبیعی در خانواده موتور کم مصرف سه استوانه خبر داد و گفت: گاز طبیعی نقش مهمی در کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن دارد، لذا در این خانواده، سه نوع موتور مجهز به مجموعه سوخت‌رسانی گاز طبیعی طراحی و تولید خواهد شد.
وی زمان آغاز تولید انبوه خانواده موتور کم مصرف سه استوانه را سال‌ آینده اعلام کرد و گفت: این خانواده موتور قابلیت نصب و استفاده بر روی خودروهای کلاس A تا کلاس SUV را دارد.
مدیرعامل ایپکو، کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن و صرفه جویی یارانه سوخت بنزین تا حدود ۷۰۰ میلیون دلار به ازای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه موتور طی پنج سال را از نتایج مهم این طرح دانست و گفت: کمک به توسعه فناوری تولید در سازندگان داخلی، اشتغال زایی در زنجیره تامین خودروسازی، جلوگیری از فرار سرمایه‌های انسانی و امکان صادرات به سایر کشورها از دیگر دستاوردهای طراحی و تولید خانواده موتور کم مصرف سه استوانه برای صنعت خودروی کشور خواهد بود.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا