امور زیربناییراه و ساختمان

وعده‌های رویایی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در حوزه مسکن/ اراضی مرغوب را احتکار کردند/ ایرانی‌ها بیش از ۵ میلیارد دلار خانه در ترکیه خریدند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با بیان اینکه آنچه هفت کاندیدای ریاست جمهوری به عنوان وعده در حوزه مسکن می‌دهند یک رویا است و نه برنامه اظهار داشت: کاندیداها در واقع رویای خود را در حوزه مسکن اظهار می‌دارند، ما در دنیای مجاز زندگی نمی‌کنیم.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، میزگرد فعالان صنعت ساختمان با موضوع بررسی شعارهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در حوزه مسکن برگزار شد.

۳.۵ میلیون واحد مسکونی تقاضای انباشته داریم

ایرج رهبر به نمایندگی از انجمن انبوه سازان استان تهران در این نشست با بیان اینکه برخی از کاندیداها وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را می‌دهند چه در بخش ساخت و ساز این امکان وجود دارد، گفت: در کشور ما برای ساخت بیش از یک میلیون واحد مسکونی مصالح ساختمانی تولید می‌شود و در بخش خدمات مهندسی هم امکانات فراوانی در حوزه مسکن در کشورمان داریم و حتی می‌توانیم بخش عمده‌ای از خدمات مهندسی را صادر کنیم اما به دلیل نبود زیرساخت‌ها صادرات خدمات مهندسی و مصالح ایران حتی از کشورهای همسایه هم بسیار کمتر است.

وی ادامه داد: اشکال بزرگی که در بخش صنعت مسکن و ساختمان در کشورمان وجود دارد این است که هیچ برنامه مدون قانونی در این حوزه وجود ندارد که دولت‌ها را مکلف به اجرای آن کند از این رو دولت‌ها و مسئولان به صورت سلیقه‌ای درباره مسکن تصمیم می‌گیرند.

رهبر ادامه داد: در حال حاضر شش هزار و ۵۰۰ انبوه ساز در سطح کشور وجود دارد که تقریبا پنج هزار انبوه ساز فعال هستند که همین میزان انبوه ساز فعال برای تولید یک و نیم میلیون مسکن کافی است.

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه در کنار مصالح ساختمانی برای تولید یک میلیون مسکن کشور با مشکل کمبود زمین مواجه است و دولت بعد چه برنامه و راهکاری برای تامین زمین مناسب برای ساخت و ساز باید داشته باشد گفت: قبل از اینکه نگران مشکل زمین باشیم باید نگران آماده سازی‌های مورد نیاز برای تامین زمین مورد نیاز باشیم و در ابتدا باید برای هر زمینی خدمات شهری ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر می‌توانیم در اطراف کلانشهرها به ویژه تهران شهرک‌های اقماری متعددی بسازیم اما موضوع مهم این است که چگونه می‌خواهیم برای این شهرک‌ها خدمات شهری ایجاد کنیم یا آنها را به انشعابات شهری متصل کنیم.

رهبر با اشاره به بحث تامین منابع برای ایجاد اراضی مناسب با خدمات شهری گفت: مشکل بزرگ‌تر از تامین منابع بحث مدیریت اجرای کار است و باید بتوانیم در تامین منابع اولویت مسکن را در نظر بگیریم.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه در حال حضار چه میزان انباشت تقاضا در بازار مسکن وجود دارد اظهار داشت: پس از اجرای مسکن مهر در کشورمان هیچ پروژه مسکنی آغاز نشد این در حالی بود که طبق آمار سال ۸۶ سالانه به تولید یک میلیون واحد نیاز داشتیم. در این سال‌ها بخش خصوصی سالانه چیزی حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکن تولید کرده است بنابراین در پنج سال گذشته حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، تقاضای انباشت شده در بازار ایجاد شده است.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر موضوع اعتماد بین بخش خصوصی، مردم و دولت تاکید کرد: زمانی که این اعتماد بین انبوه سازان و بخش خصوصی با دولت خدشه‌دار شود قطعا میزان تولید هم کاهش می‌یابد به طوری که در دولت نهم و دهم به انبوه سازان این پیشنهاد را دادند که مسکن مهر را با متری ۳۰۰ هزار تومان بسازند و از مزایایی مانند معافیت‌های مالیاتی و سایر مشوق‌ها استفاده کنند هر چند که انبوه‌سازان همراه با دولت بودند و مسکن مهر را با هزینه هر متر ۳۰۰ هزار تومان ساختند اما معاف از مالیات نشدند و و برای تمام واحدها مکلف به پرداخت مالیات شدند.

وی تاکید کرد: معافیت از مالیات برای انبوه سازانی که در پروژه مسکن مهر مشارکت داشتند مصوبه هیات وزیران بود و ما به دولت اعتماد کردیم اما دولت با انبوه سازان بدعهدی کرد.

رهبر ادامه داد: آن زمان افراد با پرداخت حداکثر ۴۳ میلیون تومان در پردیس صاحب مسکن شدند که امروز همان واحد را به قیمت ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان می‌فروشند.

وی با اشاره به عدم استقبال از مسکن ملی از سوی مردم گفت: متقاضیان در طرح مسکن ملی باید ۱۰ قسط ۴۰ میلیون تومان در فاصله کمی از هم واریز داشته باشند قطعا مخاطب این طرح توان پرداخت این اقساط را ندارد و به همین دلیل است که امروز شاهد آن هستیم که برای مسکن ملی تقاضای بالایی وجود ندارد.   

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر اینکه مشکل مسکن فقط با ساخت و ساز حل نمی‌شود گفت:‌ در کلانشهرها دولت باید جلوی مهاجرت را بگیرد و در شهرها و استان‌های مبدا اشتغال و جذابیت ایجاد کند تا با ورود سیل جمعیت به تهران بحران‌ مسکن ایجاد نشود.

کاندیداها با موضوع مسکن شوآف نکنند

 همچنین در این نشست خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر در بحرانی‌ترین وضعیت ساختمان و بازار مسکن قرار داریم گفت:‌ عملکرد دولت‌های پیشین در ایجاد چنین شرایطی موثر بوده است.

وی با اشاره به شعارهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری تاکید کرد: حوزه مسکن به اندازه کافی مسموم شده و افراد نباید با آن شوآف کنند. 

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با تاکید بر اینکه مسکن در اولویت‌های برنامه‌های انتخاباتی کاندیداها نبوده و پس از انتقادات فراوان برخی از کاندیداها به آ‌ن پرداختند گفت: در حالی که تمام کاندیداها از معضلات اقتصادی صحبت می‌کنند و اقتصاد کانون وعده‌های آنها قرار دارد اما هیچ برنامه‌ای برای مسکن نداشتند و پشت وعده‌هایی که در حوزه مسکن دادند هیچ برنامه‌ جامعی نیست.

وی ادامه داد: کاندیداها باید بدانند که جامعه به بلوغ سیاسی رسیده و وقتی که افراد درباره حوزه‌ای وعده‌ای می‌دهند مردم برنامه آنها را بررسی و جستجو می‌کنند حال اینکه کاندیداها هر چند وعده مسکنی می‌دهند اما برنامه مشخصی ارائه نکردند.

باقرپور تاکید کرد: در مناظره‌ها شاهد آن بودیم که هر کاندیدایی به دنبال آن بود عدد بالاتری از تولید مسکن ارائه دهد اما هیچ روش و نحوه اجرایی از برنامه‌ها نمی‌گفتند و حداقل اجازه دهند مخروبه‌ای که از صنعت ساختمان باقی مانده شرایط بدتری پیدا نکند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با تاکید بر اینکه بحث آمایش سرزمین در وعده‌های مسکن بسیار اهمیت دارد و استراتژی‌ها باید از همین مقوله استخراج شود ادامه داد: وقتی از بحث زمین صحبت می‌شود منظور زمینی است که قابلیت ایجاد سازه برای سکونت را داشته باشد و اتفاقا این نوع اراضی بسیار کم است.

وی با اشاره به افزایش قیمت زمین در چند سال گذشته گفت: در حالی که تا سال ۹۶ سهم زمین در هزینه‌های تمام شده ۲۵ درصد بود این عدد امروز در برخی از مناطق حتی به ۶۰ درصد رسیده است.

وی تاکید کرد:‌ متاسفانه دولت و دستگاه‌های حمایتی زمین مرغوب را احتکار کردند و زمین به یک کالای نایاب تبدیل شده از این رو در حالی که در چند سال اخیر قیمت مسکن ۱۰ برابر شد قیمت زمین به ۱۶ برابر رسید.

باقرپور ادامه داد: معتقدم در حالی که کاندیداها از تولید بیش از یک میلیون واحد مسکونی خبر می‌دهند حتی تولید ۵۰۰ هزار واحد هم محقق نمی‌شود که یکی از موانع پیش رو طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمانی است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران افزود: در برخی از موارد صدور پروانه ساختمان سه سال زمان می‌برد و در حالی که سازندگان محاسباتی برای ساخت و ساز خود داشتند با طولانی شدن زمان صدور پروانه به تورم برمی‌خورند و دیگر اجرای آن پروژه صرفه اقتصادی ندارد.

قیمت خانه در برخی از مناطق تهران به متری ۳۰۰ میلیون تومان رسیده‌است

همچنین در این مراسم امین بیدی رییس انجمن صنفی سازه‌های فولادی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مشکل کشور در حوزه مسکن این است که در یک برنامه بلند مدت حرکت نکردیم به رغم اینکه همواره با اسناد بالادستی و تدوین برنامه‌های بلندمدت کوتاه مدت و میان مدت از سوی دولت مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه آنچه که هفت کاندیدای ریاست جمهوری به عنوان وعده در حوزه مسکن می‌دهند یک رویا است و نه برنامه و وعده اظهار داشت: کاندیداها در واقع رویای خود را در حوزه مسکن اظهار می‌دارند ما ما در دنیای مجاز زندگی نمی‌کنیم.

بیدی افزود: امکانات تجهیزات و توان مهندسی برای ساخت سه میلیون مسکمن در سال را داریم اما تمام حلقه‌ها برای تولید مسکن به هم متصل نیستند.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای خاورمیانه به اندازه ایران کارخانجات تولید مصالح ساختمانی وجود ندارد گفت:‌ امروز ۲۴ میلیون تنم مصالح فولادی تولید می‌کنیم که امکان صادرات آن وجود دارد اما نمی‌توان با چمدان نقل و انتقالات مالی داشت و تجارت را ادامه داد.

رییس انجمن صنفی سازه‌های فولادی تاکید کرد: ‌باید صنعت سا ختمان و حوزه مسکن را به افراد صاحب دانش و تجربه سپرد اما ا مروز ابزار این صنعت دست بساز و بفروش‌ها است.

بیدی تاکید کرد: مسکن یک چهاردیواری نیست که با ساخت و ساز تمام شود بلکه محیط زندگی انسان‌ها است و نیاز به خدمات متنوع دارد.

وی تاکید کرد:‌ امروز در حالی قیمت مسکن در برخی از نقاط تهران به متری حدود ۳۰۰ میلیون تومان رسیده که حداقل قیمت مسکن در برخی از شهرهای دیگر ۴ میلیون تومان است.

رییس انجمن صنفی سازه‌های فولادی ادامه داد: تنها راهکار نجات این است که به سمت احیای بافت فرسوده برویم و مسکن را از کالای سرمایه‌ای خارج کنیم.

بیدی گفت: معتقدم اگر پروژه مسکن مهر به لجباری نمی‌رسید می‌توانست ظرفیت خوبی برای تامین مسکن مردم باشد.

وی با اشاره به خروج سرمایه برای خرید مسکن در ترکیه گفت: در سال گذشته در شرایط جنگ تحریمی بیش از پنج میلیارد دلار سرمایه از کشورمان خارج و تبدیل به خانه در ترکیه شد و ایرانی‌ها عمده‌ترین خریداران خارجی مسکن در ترکیه بودند.  

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا