امور زیربناییراه و ساختمان

ارایه راهکارهای ضدتورمی برای اجرای پروژ‌ه‌های عمرانی/ افزایش ۱۰ درصدی عملیات راهداری در سال ۱۴۰۰

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به عوامل اثرگذار در افزایش هزینه پروژه‌های راهداری و تعمیر و نگهداری اظهار داشت: یکی از راهکارهایی که می‌تواند پروژه‌های عمرانی را از تورم مصون نگه دارد این است که برای مصالح ساختمانی مورد استفاده در پروژه‌های عمرانی، قیمت مصوب تعریف کنیم که این مصالح خارج از ساز و کار بازار قیمت داشته باشند.


همچنین بخوانید

رضا اکبری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره  به عملکرد و اقدامات انجام شده در بخش راهداری در آستانه هفته حمل و نقل اظهار داشت: در طول سال جاری در بخش راهداری کشور ۲۵۰۰ کیلومتر روکش آسفالت گرم، ۳۵۰۰ کیلومتر لکه‌گیری و درزگیری و همچنین حدود ۱۷۰۰ کیلومتر روکش‌های حفاظتی به اجرا رساندیم که مجموع این اقدامات بیش از ۷۷۰۰ کیلومتر عملیات راهداری و جاده‌ای انجام شده که شامل انواع آسفالت، لکه‌گیری و سایر اقدامات می‌شود.

وی درباره هدف‌گذاری سازمان راهداری برای افزایش ۱۰ درصدی در بخش عملیات راهداری در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت:‌ طبق برنامه‌های تعریف شده در سازمان راهداری، عملکرد در این بخش باید نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یابد که با توجه به روند اقدامات انجام شده، این هدف محقق خواهد شد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای با اشاره به عوامل موثر در افزایش قیمت پروژه‌ها اظهار داشت: سه عامل بسیار مهم در تعیین قیمت پروژه‌های عمرانی اثرگذار هستند که قیمت نیروی کار، مواد مصرفی و هزینه‌های جاری مانند ماشین‌آلات و سوخت از جمله این عوامل هستند. در بین موارد مصرفی ۳ مورد میلگرد، سیمان و قیر بیشترین حجم و مصرف را در پروژه‌های عمرانی دارند که هر ۳ این اقلام در ۴ سال گذشته دچار تورم‌های قابل توجهی شدند به طوری که قیمت قیر در ابتدای سال یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر تن بود و در پایان همان سال به بالای ۸ میلیون تومان رسید.

اکبری با بیان اینکه راهکارهای  ضدتورمی برای پروژه‌های عمرانی را در ابتدای دولت به کمیسیون اقتصادی دولت و شورای هماهنگی اقتصادی دولت ارائه دادیم و تمام این پیشنهادات و راهکارها را به مسئولان اقتصادی مجلس و دولت منعکس کردیم، گفت: یکی از راهکارهایی که می‌تواند پروژه‌های عمرانی را از تورم مصون نگه دارد این است که برای مصالح ساختمانی مورد استفاده در پروژه‌های عمرانی، قیمت مصوب تعریف کنیم که این مصالح خارج از ساز و کار بازار قیمت داشته باشند.

وی افزود:‌ پیشنهادی که به دولت و مجلس داده شده این است که اقلام تاثیرگذار در پروژه‌های عمرانی مانند سیمان، میلگرد و قیر با قیمت مصوب در طرح‌ها و پروژه‌ها استفاده شوند و قیمت حاصل از ساز و کار بورس برای بخش دیگر بازار و پروژه‌های معمولی در نظر گرفته شود. معتقدیم پروژه‌های پیشران در اقتصاد که برای دولت مهم هستند باید مصالح آنها با قیمت خارج از بورس تعیین شوند. این پیشنهاد در حال حاضر در ستاد اقتصادی دولت و هیات وزیران در حال بررسی است البته مجلس هم با ابزارهای خود می‌تواند در تسریع ساماندهی این موضوع موثر باشد.


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا