ارتباطات و فناوري اطلاعاتگردشگری

همکاری همراه اول و وزارت میراث فرهنگی با هدف توسعه گردشگری هوشمند

وزارت میراث فرهنگی و همراه اول در راستای هوشمندسازی صنعت گردشگری تفاهم‌نامه امضا کردند و مجوز اپراتور هوشمند گردشگری برای نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، تفاهم نامه «مشارکت در گردشگری هوشمند» صبح امروز چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ بین وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و همراه اول، با حضور اصحاب رسانه در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد.

 

همچنین بخوانید

با توجه به اینکه امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از متنوع ترین و بزرگترین صنایع در جهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا به حساب می آید، این صنعت که به عنوان موتور توسعه نیز از آن یاد می شود، می تواند با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مسـتقیم و غیرمسـتقیم سایر فعالیت های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار دهد.

 

گردشگری هوشمند حاصل ترکیب دو حوزه گردشگری و ارتباطات فناوری اطلاعات (ICT) است که با استفاده از فناوری های نوین و ایجاد یکپارچگی در ساختار و بستر منجر به تحقق اهداف کلان صنعت گردشگری خواهد شد.

 

بخشی از اهداف این تفاهم نامه شامل مشارکت در شکل گیری زیرساخت ها و مولفه های گردشگری هوشمند در کشور، مشارکت در ایجاد و توسعه زیرلایه های اطلاعاتی، همکاری جهت ایجاد و توسعه خدمات دیجیتال گردشگری مبتنی بر تحلیل داده و همکاری جهت ایجاد ارتباط بین حوزه های فیزیکی و دیجیتال در گردشگری است.

 

بر مبنای این تفاهم نامه و برآوردن اهداف آن، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متعهد شد که مجوز «اپراتوری هوشمند گردشگری» را برای همراه اول صادر کند.

 

در همین راستا آیین نامه ها، قوانین و رویه های لازم برای همکاری و هماهنگی تمامی سازمان ها، نهادها، دستگاه های نظارتی اجرایی و شرکت های زیرمجموعه دولتی و خصوصی فعال در حوزه گردشگری با اپراتور هوشمند گردشگری نیز تدوین می شود.

 

همراه اول نیز به عنوان دریافت کننده این مجوز، تامین زیرساخت ارتباطی، دیتاسنتر، سرور، تجهیزات ذخیره سازی و خدمات مبتنی بر رایانش ابری را در راستای بندهای این تفاهم نامه و به جهت جمع آوری و نگهداری استاندارد کلان داده ها، در دستور کار قرار می دهد.

 

علاوه بر این، همراه اول از ظرفیت خود برای ایجاد بستر پرداخت الکترونیکی و کیف پول دیجیتال نیز خبر داده که به جهات ساماندهی پرداخت های خرد در حوزه گردشگری هوشمند، تخصیص هزینه سفر پرسنل و کارمندان دولت و سایر شرکت ها و سازمان های متقاضی، هدفمندسازی یارانه های گردشگری و تبدیل رمز ارز به وجه رایج برای گردشگران خارجی قابل بهره برداری است.

 

حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل همراه اول در این مراسم در پاسخ به سوالات اصحاب رسانه درباره جزییات بیشتر این تفاهم نامه اظهار کرد: همراه اول در راستای مسئولیت اجتماعی خود و توسعه سرویس های دیجیتال و هوشمند در کشور، به این مقوله ورود کرده است.

 

وی افزود: این تفاهم نامه به دنبال ایجاد زیرساخت ها و پلتفرم های لازم برای پاسخگویی به نیاز گردشگران است و می خواهد تعامل لازم با بخش های مختلف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را ایجاد کند.

 

قائم مقام مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه در نهایت به دنبال ارائه سرویس های آنلاین به همه گردشگران هستیم، تصریح کرد: این سرویس ها از سطح پایه که همان سیمکارت های گردشگری است تا ارائه هر نوع خدمات دیجیتال و هوشمند را در بر می گیرد که امیدواریم در نهایت، با برقراری این اتصالات در کل کشور، بستری برای توسعه گردشگری فراهم شود.

 

علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در ادامه اظهار کرد: همراه اول اقدامات بسیار خوبی در حوزه هوشمندسازی نظیر توسعه پلتفرم شاد در دوران کرونا انجام داده که نگاه مسئولیت اجتماعی به آنها داشته است.

 

وی خاطر نشان کرد: تفاهم نامه امروز هم با پیگیری های ما و پیشنهادات متقابل به سرانجام رسیده و محورهای همکاری متقابل استخراج شده است که درصدد استفاده از ظرفیت های این اپراتور در حوزه های مختلف گردشگری هستیم و امیدواریم مردم از برکات آن بهره مند شوند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا