امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

هشدار درباره تبعات جنگ روسیه و اوکراین برای تامین نهاده های دامی

فدراسیون طیور ایران در بیانیه ای با اشاره به تبعات درگیری‌های دو کشور روسیه و اوکراین بر روی واردات نهاده‌های دامی به کشور، از احتمال افزایش قیمت جهانی نهاده های دامی خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، فدراسیون طیور ایران در بیانیه‌ای با اشاره به تبعات درگیری‌های دو کشور روسیه و اوکراین بر روی واردات نهاده‌های دامی به کشور، از احتمال افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی خبر داد.

همچنین بخوانید

در این بیانیه آمده است: تحولات اقتصادی سیاسی جهانی طی چند ماه گذشته و بخصوص پس از جنگ اوکراین باعث کمبود عرضه نهاده‌ها به ویژه ذرت در سطح جهانی شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است مشکلات ناشی از جنگ اوکراین باعث توقف ارسال محموله‌های خریداری شده ذرت به ایران شده است. در پی بروز جنگ اوکراین قیمت جهانی نهاده‌ها ۵۰ درصد افزایش داشته است.

چندی پیش ۱۵ تشکل سراسری زنجیره صنعت طیور با ارسال نامه‌ای مشترک به وزیر جهاد کشاورزی پیشنهادات کردند: برای تأمین نهاده‌های ذرت و کنجاله سویا، تنوع منابع تأمین فراهم شده و از آرژانتین نیز تا حد ممکن و به ضرورت مجوز واردات صادر شود.

به دلیل مشکلات کشور اوکراین و وابستگی حداقل ۲۰ درصد ذرت کشور در ۲ سال گذشته به این منبع، توصیه می‌شود واردات گندم دامی از کشور روسیه و سایر کشورهای مجاز و قابل انجام جایگزین ذرت اوکراین شده و در خوراک مرغان مادر و مرغ تخمگذار مورد استفاده قرار گیرد.

به روز رسانی قیمت کالاهای وارداتی دانه سویا، کنجاله سویا و ذرت مبتنی بر نرخ‌های عملیاتی و قابل انجام متناسب با شرایط جهانی با همکاری اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی کشور به صورت واقع گرایانه و به سرعت صورت گیرد تا همواره انگیزه واردات وجود داشته و از این طریق خسارت جبران ناپذیری به تولید جوجه‌های اجداد، مادر و تولید گوشت مرغ و تخم مرغ ناشی از کمبود جدی نهاده‌ها وارد نشود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا