اقتصاد کلان

رشد مثبت شاخص بهره‌وری طی دو سال گذشته

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: طی دو سال گذشته، رشد شاخص بهره وری مثبت بوده و طبق محاسبات انجام شده از ۴ درصد رشد اقتصادی در کشور در سال ۱۴۰۰، ۳ درصد آن سهم بهره‌وری است.

به گزارش آرمان اقتصادی، منصور انبیاء – رئیس دانشگاه علم و صنعت – امروز در همایش ملی بهره‌وری که همزمان با روز ملی بهره‌وری و بهینه سازی مصرف، در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، مفهوم بهره‌وری را حوزه وسیعی دانست که یکی از آن به تولید مربوط می‌شود و اظهار کرد: تولید بدون مشارکت دانشگاه‌ها محقق نمی‌شود، بخش تولید در کشور ما جای کار بسیاری دارد، اما این اراده و امید وجود دارد که مشکلات موجود به زودی برطرف شوند.

همچنین بخوانید

رشد مثبت شاخص بهره‌وری

میر سامان پیشوایی – رئیس سازمان ملی بهره‌وری – هم در ادامه این همایش، به قدمت ۶۰ ساله موضوع بهره‌وری در ایران اشاره کرد و گفت: بهره‌وری در ایران از قدمت طولانی برخوردار است که تا الان فراز و فرودهایی را شاهد بودیم. فرهنگ بهره‌وری هم در ایران قدمت بسیاری دارد و مفتخر به دینی هستیم که پیامبرش فرد مؤمن را شخصی توصیف می کند که کم خرج و کم زحمت اما پرسود و پر بازده است.

پیشوایی با اشاره به رشد منفی یک درصد شاخص بهره وری طی ۱۰ سال گذشته تشریح کرد: این مسئله نه تنها عملکرد خوبی نبوده بلکه بازگشت به عقب هم داشته‌ایم اما خبرهای خوبی هم داریم که طی دو سال گذشته، رشد شاخص بهره وری مثبت بوده است، اما این نکنه را باید در نظر داشت که اگر تا دو سال پی در پی رشد بالای ۳ درصد داشته باشیم، در واقع به شاخصی که در سال ۱۳۹۰ داشته‌ایم، می رسیم.

وی افزود: سازمان ملی بهره‌وری در دوره جدید سه رویکرد تکمیل چرخه تنظیم گری کشور، جریان سازی نوآوری و هوشمندسازی و مردمی‌سازی زیست بوم و بهره وری را در دستور کار خود قرار داده است.

باید بهره وری را افزایش دهیم

همچنین میثم لطیفی – رئیس سازمان ادرای و استخدامی در ادامه این همایش اظهار کرد: نظام حکمرانی ایرانی- اسلامی سه بعد عدالت و عدالت محوری (عدالت در توزیع، امکانات، استخدام، تخصیص و غیره)، بهره وری و رشد و رضایت مندی را دارد. اگر عدالت وجود داشته باشد اما رشد و بهره‌وری نباشد، گویی این سازه با مشکل مواجه شده است، بنابراین باید بهره وری را افزایش دهیم.

لطیفی معتقد است که اگر عدالت و بهره‌وری داشته باشیم، معمولا هم رضایت خواهیم داشت که آن رضایت فرا عصری خواهد بود، به همین دلیل ما به این سه بعد در حکمرانی کشور نیاز داریم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بیماری کرونا طی دو سال گذشته شرایط اقتصادی و اجتماعی را بهم ریخته است، تشریح کرد: علاوه بر آن، غائله‌ای که در شرق اروپا رخ داده، سبب افزایش و تغییر قیمت نهاده‌های غذایی شده است. تغییرات اقلیمی و به طور کلی این سه جریان سبب اتخاذ تصمیم های مهم شد.

وی ادامه داد: اولین مصوبه دولت در سال ۱۴۰۰، خرید تضمینی گندم بالاتر از قیمتی که پیش بینی شده، بود؛ ما طی جلساتی که با کشاورزان داشته‌ایم، آنها این موضوع را مطرح کردند که ما کود نداریم، بنابراین اگر دولت کود مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهد، محصولات خود را به دولت می‌فروشیم که این اتفاق رخ داد؛ همچنین در حوزه انرژی مانند گاز و بنزین و سایر حوزه‌ها هم چنین شرایطی وجود دارد و باید الگوی حکمرانی شرکتی در شرکت‌های دولتی تغییر کند و شرکت‌ها بر اساس بهره‌وری، بهره مند شوند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی در ادامه سخنانش تأکید کرد: بیش از هر چیزی به فرهنگ بهره‌وری نیاز است و بدون توجه به آن، نوآوری محقق نمی شود، در واقع نوآوری بدون پذیرش خطر امکان پذیر نیست.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: سخت کوشی شرط لازم بهره‌وری است و بدون آن نمی‌توانیم به آنچه لازم است برسیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا