بانک و بیمه

می‌خواهیم مالیات را به سمت فعالیت‌های سوداگر هدایت کنیم

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: در چرخش‌های تحول آفرین می‌خواهیم مالیات را به سمت اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگر هدایت کنیم.


به گزارش  خبرنگار اقتصادی ایلنا، داوود منظور در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه  پرتکرارترین موضوعات مطرح شده در شورای گفت و گو موضوع مالیات است، گفت: در دولت سیزدهم باید چند چرخش تحول آفرین را دنبال کنیم که اولین چرخش این است که فشار تأمین مالیات را از بخش رسمی اقتصاد برداریم و به بخش‌های غیررسمی، نامنظم و مالیات گریز منتقل کنیم که اغلب پنهان هستند.

وی سهم مالیات بخش منضبط اقتصاد را در یک نظام مالیاتی مطلوب حداقل ۱۰ الی ۱۵ درصد از کل اقتصاد دانست و اظهار داشت: قرار است در قانون مالیات جمع درآمد پیاده سازی شود و لایحه تنظیم شده و به دولت ارسال شده است که یکی از اجزای اصلی این لایحه چرخش است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در چرخش‌های تحول آفرین می‌خواهیم مالیات را به سمت اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگر هدایت کنیم، تصریح کرد: به جای اخذ مالیات از بخش مولد در واقع تفاوت قیمت زمان خرید و فروش را باید مشمول مالیات کنیم تا دارایی‌ها در سرمایه‌های غیرمولد احتکار نشود. در بخش‌های مسکن، خودرو، طلا و ارز می‌توانیم این سیاست را پیاده کنیم.

منظور ادامه داد: تلاش داریم که سهم مالیات بخش‌های غیرمولد را در سبد کل مالیات کشور افزایش و سهم مولدها را کاهش دهیم. همچنین مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس یکی دیگر از مالیات‌هایی است که در چرخش‌های تحول آفرین دنبال آن هستیم.

وی با بیان اینکه ممیزی را در فرایند مالیات ستانی حذف خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: می‌خواهیم تشخیص‌ها را در تعیین مالیات دقیق کنیم که نیازی به مشاجره بین مودی و مالیات ستان نباشد؛ یکی از روش‌ها این است که میزان فروش افراد را از طریق واریز در دستگاه‌های کارتخوان تشخیص دهیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به صفر شدن مالیات یک میلیون ۸۵۰ هزار مودی، ابراز داشت: بر اساس مبلغی که ما از روی دستگاه‌های کارتخوان تشخیص دادیم مالیات را پرداختند که بالاترین رقم مربوط به پزشکی در شیراز بود که ۴۰۰ میلیون تومان مالیات پرداخت.

منطور با اشاره اجرای  شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی، بیان کرد: در این شرایط دیگر نیازی به اخذ اظهارنامه هم نیست زیرا صورتحساب‌ها به صورت الکترونیکی در پایگاه اطلاعاتی ما و در کارپوشه مخصوص افراد ثبت می‌شود از این‌رو دیگر نیازی به حسابرسی و ممیزی هم نداریم.

وی با بیان اینکه برای تمام فعالان اقتصادی کارپوشه درست کرده‌ایم، یادآور شد: و هر کسی با کد ملی خود می‌تواند وارد بخش پایانه‌های فروشگاهی و کارپوشه خود شود؛ در این کارپوشه تمام اطلاعات فرد از جمله صورتحساب‌ها ثبت می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد و  امور دارایی با بیان اینکه فضای فعالیت سامانه پایانه فروشگاهی آماده است، عنوان کرد: یک میلیون شرکت اقتصادی در کشور شناسایی شده که طی پنج سال گذشته فعال بوده اند و همچنین یک میلیون و ۱۰۰ هزار شرکت غیرفعال هم شناسایی شده اند.


انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا