انرژی

۱۶۰۰۰۰ روستا در کشور دارای تنش آبی هستند

وزیر نیرو گفت: ۱۶۰ هزار روستا در کشور با تنش آبی مواجه هستند که با حمایت دولت و تخصیص اعتبارات لازم تحت اجرای طرح «جهاد آبرسانی» که با همکاری مجلس و دولت شکل گرفته قرار خواهند گرفت، بر همین اساس مصوب می شود تمام روستاهای شهرستان بیجار که مشکل آب دارند مشمول این طرح قرار گیرند.

علی اکبر محرابیان امروز(۲۳شهریور) در سفر به شهرستان بیجار و با حضور در جلسه شورای اداری بیان کرد: اجرای انتقال آب شرب از سد تالوار به روستاهای بخش چنگ الماس باید از امروز عملیاتی شود، هم چنین اجرای تصفیه خانه از محل سد سیازاخ و انتقال آب به شهرستان بیجار و حسن آباد یاسوکند با سپری شدن مراحل ترک تشریفات بلافاصله انجام خواهد گرفت.

وی در ادامه سخنان خود را در دو بخش آب شرب و کشاورزی بیان کرد و گفت: در حوزه آب شرب شهری و روستایی شهرستان بیجار در ماه های گذشته برنامه‌های خوبی به صورت کوتاه مدت و بلند مدت تدوین کرده ایم.

وزیر نیرو تصریح کرد: احداث مخازن، خطوط انتقال کوتاه، حفر چاه و اصلاح تصفیه خانه ها پروژه های کوچک و سریع الوصولی هستند که در دستور کار قرار دارند و با ابلاغ آن و تخصیص بودجه خاص با عنوان طرح های کوتاه مدت مشکلات آبی در سال های آینده را رفع خواهد کرد.

وی در حوزه ی اجرای طرح های دراز مدت بیان کرد: انتقال آب برای بخش شرب، صنعت و مشاغل وابسته به این حوزه در قالب طرح های دراز مدت قرار می گیرند که مهمترین آنها انتقال آب از سد سیازاخ به شهرستان بیجار، حسن آباد یاسوکند و پروژه ی پتروشیمی بوده که هم اکنون اجرای ۲۳ کیلومتر از آن در حال انجام است.

محرابیان در توضیح اجرای ۱۳۰ کیلومتر باقی مانده از خط انتقال آب سد سیازاخ گفت: برای استفاده از اعتبارات غیر بودجه ای، این پروژه به صورت ترک تشریفات به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد و اعتبارات خاص از محل تهاتر نفت در اختیار این قرارگاه قرار گرفت که در چهارچوب این اعتبارات امید است با انجام مقدمات، بخش اصلی با سرعت جدی‌تری آغاز شود.

وزیر نیرو ادامه داد: بر اساس قوانین و مقررات، ترک تشریفات در کشور دارای سیکل است که در پروژه طرح انتقال آب سد سیازاخ در مرحله پایانی آن و تامین قیمت های آیتم های ستاره دار هستیم که توسط شورای عالی فنی کشور انجام می پذیرد.

وی خاطر نشان کرد: اینگونه پروژه ها که اعتبارات بالایی لازم دارد عمدتا در مراکز استان ها و نقاط دارای تمرکز جمعیتی اجرا می شود و اجرای آن در نقاط محروم نشان‌دهنده اجرای عدالت در حوزه آب رسانی به مناطق محروم در دولت سیزدهم است.

محرابیان اعلام کرد: ۱۶۰ هزار روستا در کشور با تنش آبی مواجه هستند که با حمایت دولت و تخصیص اعتبارات لازم تحت اجرای طرح «جهاد آبرسانی» که با همکاری مجلس و دولت شکل گرفته قرار خواهند گرفت، بر همین اساس مصوب می شود تمام روستاهای شهرستان بیجار که مشکل آب دارند مشمول این طرح قرار گیرند.

وزیر نیرو ضمن اشاره به روند کاهشی بارش ها در کل کشور، افزایش جمعیت، تقاضا برای افزایش راندمان کشاورزی، کاهش حجم آب بخش کشاورزی و افزایش مصرف، اعلام کرد: با به کارگیری کمیته کارشناسی که از سه ماه گذشته تخصیص های آبی صورت گرفته را مورد بررسی قرار داده اند برخود وظیفه می دانیم آب بخش کشاورزی شهرستان را تامین کنیم.

وی با اشاره به سه اصل اساسی عدالت محوری، شفاف سازی و قانون مداری در حوزه آبرسانی اعلام کرد: اولویت کشاورزی ‌در مبدا منابع آبی نسبت به کشاورزی در خط انتقال، ممنوعیت مصارف غیر شرب در طرح های انتقال بین حوزه ای بنا به مصوبه ی شورای عالی آب و شفاف سازی در خصوص میزان اختصاص آب به هرمنطقه از موارد رعایت این سه اصل است.

محرابیان در خصوص درخواست مطالعات سد شیخ بشارت نیز گفت: قبلا اظهار نظری در این خصوص نکرده بودم چرا که به نظر می رسید در طرح مطالعاتی و وجود حوزه های آبریز این سد مشکلاتی باشد که بعد از مطالعات و بنا به اعلام نظر کارشناسان در ماه‌های اخیر، وزارت نیرو موافقت خود در خصوص احداث این سد را اعلام می نماید و مطالعات آن برای اخذ ماده ۲۲ به زودی به سازمان برنامه بودجه ارسال خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا