امور زیربناییراه و ساختمان

علیرغم مطالباتی که از دولت داریم؛ هیچ پروژه‌ای را متوقف یا تعطیل نکردیم/در بخش نفت وگاز توانستیم جایگزین توتال شویم

علیرغم مطالباتی که از دولت داریم؛ هیچ پروژه‌ای را متوقف یا تعطیل نکردیم/در بخش نفت وگاز توانستیم جایگزین توتال شویم


همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، سردار اسدالله حاجی زمانی در نشست خبری امروز به مناسبت سالروز تاسیس قرارگاه خاتم الانبیاء با بیان اینکه قرارگاه براساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی پس از دوران جنگ تشکیل و تاسیس شد، گفت: طبق این قانون نیروهای مسلح می‌توانند در زمان صلح با استفاده از بخشی از توان مهندسی در توسعه و بازسازی کشور حضور داشته باشند و امروز ۳۳ سال از تاسیس قرارگاه می‌گذرد و قرارگاه با توان مهندسی و اتکاء به نیروی متخصص داخلی در بخش‌های مختلف عمرانی ، صنعتی فرود پیدا کرده و به کمک دولت‌ها آمده است.

وی تاکید کرد: قرارگاه در بخش نفت وگاز توانسته جایگزین شرکت‌های بزرگ نفت و گاز و پتروشمی از جمله توتال در کشور شود.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با اشاره به ساختار این مجموعه گفت: قرارگاه با هشت هلدینگ تخصصی در بخش‌های مختلف عمرانی ، راه سازی ، نفت و گاز، فناوری اطلاعات ، دریایی و صنایع مختلف وظایف تعریف شده خود را انجام می‌دهد و با ۵۰ هزار نیروی کار در حال اجرای ماموریت‌های تعریف شده بر توسعه و بازسازی کشور است که کمتر ده درصد از این نیروها از کارکنان رسمی هستند و مابقی نیروهای قراردادی و براساس نیاز هر پروژه جذب می‌شوند.

سردار حاجی زمانی با اشاره به فعالیت‌های هلدینگ نفت و گاز قرارگاه خاتم الانبیاء اظهار داشت: حفر میادین برای ۱۳۰ هزار بشکه در روز انجام می‌شود  و در شرایطی که کشور در بحث بنزین با تحریم‌های شدید مواجه بود قرارگاه خاتم الانبیا توانست با احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس جلوی واردات بنزین را بگیرد و این پالایشگاه در حال حاضر وضعیت تولید ۴۵ تا ۴۷ میلیون لیتر در روز را دارد این درحالی است که متوسط مصرف روزانه بنزین در کشورمان حدود ۱۰۰ میلیون لیتر است بنابراین پالایشگاه ستاره خلیج فارس توانسته ۴۵ درصد نیاز کشور را مرتفع کند و در تولید بنزین خودکفا شدیم و تحریم‌ها در این زمینه بی‌اثر شدند.

وی با اشاره به ورود قرارگاه خاتم الانبیا در پروژه‌های پارس جنوبی گفت: قرارگاه خاتم به فازهای ۱۵، ۱۶، ۲۲‌، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی ورود کرده است که ۱۶۷ میلیون متر مکعب گاز شیرین در روز تولید می‌شود به این معنا که قرارگاه توانسته ۱۹ درصد نیاز کشور به گاز را برطرف کند.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم الانبیاء افزود: همچنین قرارگاه پروژه ۶ هزار کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز را در دست دارد که در مراحل مختلف اجرا هستند.

سردار حاجی زمانی درباره پروژه‌های قرارگاه خاتم الانبیاء  در بحث سد سازی گفت: ۶۲ سد توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به احداث رسیده که حدود ۴۵ درصد مخازن ذخیره آب پشت سدهایی قرار گرفته که قرارگاه آنها را به احداث رسانده است و اخیرا هم پروژه آب غدیر را در خوزستان به افتتاح رساندیم که با اجرای این پروژه ۲۶ شهر و ۴۰۰ روستای استان خوزستان از آب آشامیدنی برخوردار شده‌اند.

 وی با اشاره به ورود قرارگاه به تامین آب استان همدان ادامه داد: بیش از این آب مورد نیاز استان همدان از سد اکباتان تامین می‌شد که این سد دیگر جوابگو نیست و باید با عملیات جهادی آب مورد نیاز از استان‌ای همجوار تامین می‌شد که این مشکل تقریبا حل شده است. هم اکنون در حال اجرای پروژه انتقال آب از سد درود به شهر شیراز هستیم که تا ۴ ماه آینده این پروژه هم به اجرا می‌رسد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه راه آهن گفت: ۴ هزار کیلومتر خطوط راه آهن توسط قرارگاه به احداث رسیده که قرارگاه در حوزه احداث خطوط راه آهن سهم ۲۳ درصدی دارد و در حال حاضر پروژه ساخت راه آهن چابهار – زاهدان در رشت – آستارا را در دست داریم که این دو پروژه از پروژه‌های مهم در بحث ترانزیت کشور است.

سردار حاجی زمانی افزود: زاهدان به خطوط ریلی کشور متصل است و از طریق اتصال چابهار به خطوط ریلی تنها بندر اقیانوسی کشور یعنی بندر شهید بهشتی به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.در حال حاضر بندر چابهار از ظرفیت ۵/۸ میلیون تن جابجایی بار برخوردار است که می‌تواند نقش موثری در ترانزیت کشور داشته باشد.

وی تاکید کرد: قرارگاه خاتم الانبیاء توانست رکود ریل گذاری را جابجا کند و رکود ۵/۲ کیلومتر ریل گذاری در روز را ثبت کردیم.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم الانبیاء گفت: قرارگاه ۳۳۰۰ کیلومتر راه اصلی به احداث رسانده و همچنین ۳۳۸ کیلومتر خطوط مترویی را به بهره برداری رساندیم. همچنین ۹۰۰ کیلومتر آزادراه توسط قرارگاه خاتم الانبیاء احداث شده است و تا چند ماه آینده هم بیمارستان جدید شهدای تجریش را به افتتاح می‌رسانیم.

وی با اشاره به ورود قرارگاه به ساخت ۴ کشتی اقیانوس پیما اظهار داشت: ساخت ۴ کشتی اقیانوس پیما در بندر بوشهر را آغاز کردیم که ۲ کشتی با ظرفیت حمل ۱۳۰ هزار بشکه نفت را تحویل دادیم و دو فروند کشتی در حال ساخت است و سفارش‌های داخلی هم برای ساخت کشتی دریافت کردیم که در حال نهایی شدن قراردادهای آنها هستیم.

سردار حاجی زمانی درباره پایان تخریب کنترل شده و کامل ساختمان متروپل اظهار داشت: ساختمان متروپل با اصول و استاندارد ساخته نشد که منجر به حادثه تلخ ریزش آن شد که در این حادثه تعدادی از هموطنان آسیب و تعدادی هم جان باختند. ورود به بحران‌ها و مدیریت بحران یکی از ماموریت‌های قرارگاه بوده به طوری که یکی از این موضوعات تخریب ساختمان متروپل بوده در این مدت برخی از رسانه ها اعلام کردند متروپل دوباره ریزش کرد این درحالی است که اساسا در پروژه تخریب این پروژه عملیات ریزش کنترل  شده انجام می‌گیرد اما از آنجایی که ساختمان متروپل سازه پایدار  و اصول مهندسی نداشته تخریب آن هم بسیار سخت بود و برای تخریب آن از چند روش برشی تضعیف پایه‌ها استفاده کردیم و آخرین فاز تخریب هم به زودی اجرا خواهد شد که با اجرای آن محدودیت‌های ترافیک خیابان مجاور این ساختمان برداشته خواهد شد همچنین مغازه‌های مجاور این ساختمان می‌توانند شروع به کار کنند و تردد عادی شود.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم الانبیاء  در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر میزان مطالبات قرارگاه از دولت و امکان فروش نفت برای قرارگاه اظهارداشت: علیرغم اینکه مطالباتی از دولت داریم که اعداد آن در بخش‌های مختلف متفاوت است هیچ پروژه ای را متوقف یا تعطیل نکردیم و با همان پرداخت مطالبات که به صورت جاری انجام می‌شود پرژوه‌های عمرانی را پیش بردیم و بخشی از منابع هم از محل تهاتر نفت به دست آمد که کمک مناسبی برای اجرای پروژه‌ها بود.

وی درباره ساخت پالایشگاه مهر خلیج فارس گفت: پالایشگاه مهر خیلج فارس در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس به احداث می‌رسد که تکمیل کننده ظرفیت ستاره خیلج فارس است و ۱۳ میلیون لیتر به ظرفیت ستاره اضافه می کند که فاز اول آن با ظرفیت حدود ۶ میلیون لیتر ظرف دو سال آینده افتتاح می شود.

وی درباره ورود قرارگاه به پروژه راه آهن سریع السیر اصفهان – قم – تهران گفت: این پروژه با فاینانس چینی در حال اجرا است و وجود ۵۰ درصد زیر سازی مسیر انجام شده و اگر منابع از محل فاینانس تامین شود در ۵ سال آینده به افتتاح خواهد رسید.

سردار حاجی زمانی همچنین درباره آخرین وضعیت اجرای پالایشگاه آناهیتا گفت: مقدمات احداث پالایشگاه آناهیتا انجام شده و در مراحل اجرای ابتدای این پروژه هستیم در محل تهاتر نفت منابعی درج شده و البته تهاتر نفت با اولویت هایی که دولت برای پروژه ها مشخص می کنند به اجرا می رسد.


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا