انرژی

فرونشست ۱۳ سانتیمتری در برخی دشت‌ها/ ۷۰ درصد استان‌ها درگیر فرونشست هستند

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: در حال حاضر در برخی چاه‌ها ۱۲ تا ۱۳ سانتیمتر شاهد فرونشست زمین هستیم و ۷۰ درصد استان‌ها درگیر این مساله شده‌اند که با کنترل برداشت منابع آب‌های زیرزمینی می‌توان این مساله را مدیریت کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، علیرضا الماس‌وندی امروز در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران در نشستی خبری و در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص آخرین وضعیت برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی و میزان فرونشست گفت: اگر میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی استمرار داشته باشد با مخاطرات متعددی در بخش اقتصادی، جانی و محیط زیستی مواجه خواهیم بود. اکنون از ۶۰۹ محدوده مطالعاتی آب‌های زیرزمینی ۴۱۴ محدوده وارد نقطه بحران شده‌اند لذا زمانی که موضوع آب مطرح می‌شود دو مساله حکمرانی آب‌های سطحی و تعادل آن با حکمرانی آب‌های زیرزمینی مورد توجه قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که در برخی از بخش‌ها میزان برداشت آب‌های زیرزمینی بیشتر بوده و با شرایط بحرانی‌تری مواجه هستیم، اظهار کرد: اکنون در دشت‌های استان‌های مشهد، تهران، قزوین، کرج، فارس، اصفهان، کرمان، یزد و به طور کلی ۷۰ درصد استان‌ها با موضوع فرونشست مواجه هستیم.

وی با تاکید بر این‌که میزان فرونشست در استان‌های مختلف متفاوت است تصریح کرد: متوسط جهانی میزان فرونشست دو سانتیمتر ثبت شده اما بعضا دیده می‌شود که به دلیل افزایش میزان برداشت کشاورزی و چاه‌های غیرمجاز این عدد در ایران بسیار بالاتر است که باید با تغذیه مصنوعی، انسداد چاه‌های غیرمجاز این مساله را ساماندهی کنیم.

به گفته الماس‌وندی، اکنون ۴۸ درصد تامین منابع آب در ایران از طریق آب‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد که باید در برداشت آنها احتیاط و توجه کافی را داشته باشیم. سیاست وزارت نیرو در این راستا ساماندهی در همین بخش است.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا