انرژی

احتمال ممنوعیت واردات گاز روسیه به اتحادیه اروپا

مشاور انرژی دولت اتریش اعلام کرد اگر اتحادیه اروپا تدابیر اولیه را به اجرا بگذارد، ممکن است برای ممنوعیت واردات خط لوله‌ای گاز روسیه تا پایان امسال، اقدام کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، والتر بولتز، مشاور انرژی دولت اتریش به آژانس ICIS گفت: اتحادیه اروپا به این شناخت روزافزون رسیده که می‌تواند بدون گاز روسیه که از طریق خط لوله دریافت می‌کند، دوام بیاورد اما بعضی از کشورها به خصوص مجارستان که گاز از طریق خط لوله دریافت می‌کنند، ممکن است به دنبال معافیت باشند یا با ممنوعیت اتحادیه اروپا موافقت نکنند.

همچنین بخوانید

شرکت گازپروم، انتشار آمار گازرسانی به اروپا را متوقف کرده است. این غول گازی روسی از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در سال میلادی گذشته، با کاهش صادرات به اروپا روبرو شده زیرا روسیه عرضه گاز به شماری از کشورها در اروپا را قطع کرده است.

روسیه عرضه گاز به لهستان، بلغارستان و فنلاند را در آوریل و مه سال ۲۰۲۲ متوقف کرد و تحویل گاز به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم ۱ را در ژوئن متوقف کرد و عرضه از طریق نورد استریم را از اوایل سپتامبر، چند هفته پیش از خرابکاری اسرارآمیز در خطوط لوله نورداستریم در دریای بالتیک، قطع کرد.

روسیه از مسیر ترانزیت که از خاک اوکراین عبور می‌گذرد و از خط لوله ترک استریم، به اروپا از طریق خط لوله گاز ارسال می‌کند. خود اوکراین ممکن است دلیل محکمی برای لابی نزد اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات گاز روسیه از طریق خط لوله داشته باشد.

مشاور انرژی دولت اتریش گفت: اگر تصور می‌کنید روسیه از فروش گاز، سالانه ۱۵ تا ۲۵ میلیارد دلار درآمد دارد و اوکراین تنها ۸۰۰ میلیون دلار از ترانزیت گاز دریافت می‌کند، برای اوکراین کاملا منطقی به نظر می‌رسد که از این درآمد ترانزیت چشم پوشی کرده و جلوی این درآمد روسیه را بگیرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال، بعید است اتحادیه اروپا با پیشنهاد ممنوعیت واردات گاز روسیه از طریق خط لوله موافقت کند. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا ماه گذشته به پولیتیکو گفتند: مسکو همین الان عرضه گاز به اروپا را قطع کرده است. تحلیلگران و مقامات اتحادیه اروپا به پولیتیکو گفتند: هیچ اتفاق نظری برای حمایت از ایده ممنوعیت ازسرگیری جریان گاز روسیه وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا