اقتصاد کلان

پرداخت بیش از ۳۴ هزار میلیارد ریال عوارض به شهرداری‌های استان مرکزی

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی، عوارض پرداختی به شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۰ را ۲۱ هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۱ معادل ۳۴ هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال عنوان کرد.

سید بهاءالدین میرمحمدی ۲۴ خرداد در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: مودیان مالیاتی باید تا پایان خردادماه اظهارنامه های خود را تسلیم امور مالیاتی کنند. تسلیم اظهارنامه از مهمترین مواردی است که مودیان باید به آن توجه داشته باشند.

همچنین بخوانید

وی افزود: اگر اظهارنامه تسلیم نشود از هرگونه معافیت و تسهیلات و تقسیط در خصوص پرداخت مالیات و … محروم خواهند شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی با اشاره به اینکه تسلیم اظهارنامه سفید قابل قبول نیست اضافه کرد: اینکار همانند تسلیم نکردن اظهارنامه است لذا حتما در این اظهارنامه باید اعداد و ارقام وجود داشته باشد.

وی عدم تسلیم اظهارنامه برای اشخاص حقیقی را مشمول ۱۰ درصد جریمه و برای اشخاص حقوقی مشمول ۳۰ درصد جریمه دانست و گفت: این جرائم غیرقابل بخشش خواهد بود.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاع رسانی های صورت گرفته خوشبختانه تسلیم اظهارنامه رشد خوبی داشته است. در سال ۹۹ تعداد اظهارنامه ها در استان مرکزی ۶۳ هزار و ۱۷۶ مورد بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۸۹ هزار و ۵۱۶ مورد اظهارنامه با رشد ۴۲ درصدی رسیده است.

میرمحمدی تاکید کرد: تا به امروز اظهارنامه های تسلیم شده تبصره ماده ۱۰۰ مربوط به سال گذشته، ۳۲ هزار و ۱۲۹ مورد و اظهارنامه های عادی ۳ هزار و ۳۶۴ مورد بوده است، پیش بینی می شود امسال بیش از ۱۰۰ هزاراظهارنامه تسلیم اداره کل امور مالیاتی استان شود.

وی افزود: تبصره ماده ۱۰۰ فرمی است که به جای اظهارنامه استفاده می شود و مودیان تا پایان خرداد ماه فرصت دارند که این فرم را تکمیل کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی تصریح کرد: تمامی صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۱ حداکثر مبلغ ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان بوده و فرم مالیاتی مقطوع برای آنها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری شده است مشمول مقررات تبصره ماده ۱۰۰ هستند، لذا این مودیان از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات های مستقیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای عملکرد مذکور معاف هستند.

میرمحمدی اضافه کرد: مودیانی که میزان فروش و ارائه خدمت آنها بالای رقم مذکور باشد، مودیانی که در پرونده های مشارکت مدنی با درآمد بیش از ۱۵ میلیارد تومان سهیم هستند، مودیانی که فرم موضوع تبصره ماده ۱۰۰ برای آنها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی بارگذاری نشده و همچنین مودیانی که مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی بوده و نسبت به ثبت نام آن اقدام نکرده اند مشمول تبصره ماده ۱۰۰ نیستند.

وی خاطرنشان کرد: برای صاحبان مشاغلی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یکجا ندارند، مالیات اعلام شده حداکثر تا ۴ ماه به صورت مساوی تقسیط می شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی اضافه کرد: در صورتی که مودی متقاضی اعمال مقررات قانونی از جمله مواد ۱۳۷، ۱۶۵ و ۱۷۲ قانون مالیات های مستقیم در خصوص عملکرد درآمد سال ۱۴۰۱ خود باشند، باید نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند.

میرمحمدی در خصوص قانون پایانه های فروشگاهی به عنوان یک قانون جدید نیز اضافه کرد: سامانه مودیان مالیاتی سامانه‌ای است که با هدف جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به مؤدیان مالیاتی راه‌اندازی شده است؛ در این قانون تاریخ‌های مشخصی به عنوان فراخوان‌های اجرا اعلام شده که بر اساس آن در هر یک از این تاریخ‌ها، گروهی از شرکت‌ها مشمول اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مؤدیان شدند. هر مؤدی باید تکالیف مشخصی را برای اتصال به سامانه مؤدیان و در نهایت ارسال صورت‌حساب الکترونیکی به این سامانه انجام دهد.

وی بیان کرد: تاریخ لازم الاجرا شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان برای گروه‌های مختلف شرکت‌ها متفاوت است و اصطلاحا فراخوان سامانه مودیان بستگی به نوع شرکت دارد. طبق قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، قانون سامانه مودیان به صورت هم‌زمان برای همه شرکت‌ها اجرا نمی‌شود. در واقع شرکت‌ها با توجه به نوع، به چند دسته تقسیم شدند که هر یک از آنها در تاریخ خاصی باید در سامانه مودیان ثبت نام و صورت حساب الکترونیکی صادر کنند؛ بنابراین زمان ثبت نام در سامانه مودیان، با توجه به نوع شرکت متفاوت است.

میرمحمدی اضافه کرد: اگر مودیان قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را اجرا کنند مشمول پاداش نیز خواهند شد.

وی ادامه داد: این قانون یک ابر پروژه در کشور است که در صورت اجرایی شدن آن به شفافیت کامل خواهیم رسید.

مدیرکل امور مالیاتی استان خاطرنشان کرد: کاهش فرار مالیاتی، ثبت دقیق اطلاعات، پرداخت آسان مالیات و افزایش شفافیت از مزایای این قانون محسوب می شود.

میرمحمدی عوارض پرداختی به شهرداری ها در سال ۱۴۰۰ را ۲۱ هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۱ معادل ۳۴ هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال عنوان کرد.

وی درخصوص مالیات خانه های خالی گفت: خانه هایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی بمانند مشمول مالیات خانه های خالی می شوند، این مالیات بر اساس ارزش اجاره ماهیانه خانه محاسبه و رقم مشمول برای سال نخست ۶ برابر و برای سال دوم ۱۲ برابر و برای سال سوم ۱۸ برابر خواهد شد.

میرمحمدی اضافه کرد: در خصوص خانه های لوکس و باغ ویلاها امسال خانه های با ارزش بالای ۲۰ میلیارد تومان مشمول مالیات خواهند شد. همچنین خودروهای لوکس بالای ۳ میلیارد تومان مشمول یک درصد مالیات هستند.

وی افزود: در سطح استان ۳۴۴ باغ ویلا و خانه لوکس، ۱۷۵۳ خودرو لوکس و ۷۴۷۹ خانه خالی از سکنه با ۴۱۲۶ مودی شناسایی شده که ۸۴۶ مودی معترض هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا