انرژی

ماجرای قطعی آب در برخی مناطق تهران چه بود؟

پس از بارش‌های شدید باران، سیل در جاده چالوس و مناطق شمالی استان تهران رخ داد و تامین آب برخی از مناطق تهران در روزهای اخیر با مشکل مواجه شد، موضوعی که هر چند مشکلاتی را برای مشترکان ایجاد کرد اما اگر مدیریت صورت نمی‌گرفت جمعیت بیشتری با مشکل مواجه می‌شدند.

به گزارش آرمان اقتصادی، سیلابی که در روزهای گذشته رخ داد قسمتی از این محور مواصلاتی را تخریب کرد و برخی تونل‌های این مسیر پر از گل و لای شد. همچنین جاری شدن سیلاب مسیر انتقال آب از سد امیرکبیر به تاسیسات آبرسانی تهران در بستر رودخانه کرج را مسدود کرد. این اتفاق سبب بروز برخی مشکلات فنی از جمله افت ایجاد شده در مخازن به دلیل مصارف بالای مردم و همچنین کاهش ورودی‌ها در انتقال آب از سد کرج به تصفیه‌خانه‌های شهر تهران و افت و قطعی آب در غرب تهران شد.

همچنین بخوانید

قطعی و افت فشار آب در مناطقی همچون فاطمی، جنت‌آباد و بلوار سردار جنگل، شریعتی، سهروردی، شهران، پونک، خیابان ولیعصر محدود چهارراه زرتشت، بهجت‌آباد، خیابان کارگر و میدان انقلاب، محدوده خیابان مطهری و قائم‌مقام و دیگر محله‌های غرب تهران رخ داد. در ابتدای وقوع این مساله شهروندان با مشکل مواجه شدند.

پیگیری ایسنا در علت و چرایی مساله در نهایت منجر به صدور اطلاعیه از سوی شرکت آب و فاضلاب تهران شد، در این اطلاعیه  که روز یکشنبه منتشر شد تاکید شده بود که مشکل قطعی آب بر اثر بارش باران، جاری‌شدن سیلاب و رانش گسترده زمین و کوه در حوالی جاده چالوس بوده که مسیر انتقال آب از سد امیرکبیر به تأسیسات آبرسانی تهران در بستر رودخانه کرج را مسدود کرده است.

به دنبال این حادثه، بلافاصله گروه‌های عملیاتی به همراه تجهیزات و ماشین‌آلات در منطقه حاضر شدند و عملیات رفع انسداد مسیر باتلاقی رودخانه آغاز شد. در همان روز مسیری از میان توده‌های عظیم سنگ به همراه گل و لای در بستر رودخانه ایجاد و آب در مسیر رودخانه جاری شد.

افزون بر این اقدامات، در این مدت بخش قابل توجهی از نیاز شبکه از طریق سامانه‌های دیگر آبرسانی تأمین شد تا از گسترش محدوده‌های افت فشار جلوگیری شود.

البته پس از این اطلاعیه، مشکل قطعی و افت فشار آب در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز همچنان ادامه داشت، محسن اردکانی – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران – سه‌شنبه، اعلام کرد که مشکل افت فشار آب در برخی محلات تهران تا پایان امشب رفع می‌شود. رفع مشکل افت فشار، مستلزم انتقال تدریجی آب است و مسیری که آب به تهران می‌رسد، مسیر سیلابی و ناپایداری است، اما تلاش می‌شود مشکل برخی محلات تهران تا پایان امشب  رفع شود.

به گفته او  با انتقال پله‌ای آب از سد کرج به سمت تصفیه‌خانه‌های تهران، به‌تدریج مشکل به‌طور کامل رفع خواهد شد.

همچنین سید ابراهیم رئیسی ‌رئیس‌جمهوری روز سه‌شنبه در ونزوئلا و در بین ملاقات‌ها و برنامه‌های متعدد خود، در تماس تلفنی با معاون اول  و وزیر نیرو، موضوع افت فشار آب در برخی مناطق تهران را پیگیری و بر تسریع در حل کامل مشکل تأکید کرد.

علی‌اکبر محرابیان –  وزیر نیرو –  نیز روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره مشکل پیش‌آمده برای تأمین آب در شهرهای تهران و کرج که به دنبال رانش کوه در محدوده سد کرج رخ داده است، گفت: توده بسیار بزرگی از سنگ و نیز گل‌ولای از ارتفاع بسیار بالا وارد بستر رودخانه کرج شد که ارتباط آب با شهرهای تهران و کرج را قطع کرد، این واقعه در پایین‌دست سد کرج اتفاق افتاد و ناگزیر بودیم مسیر ۳۰۰ متری را باز کنیم؛ بر این اساس، در حداقل زمان و در ۱۲ ساعت کانالی را حفر و ارتباط آب را بین سد و پایین‌دست برقرار کردند و از ظهر دوشنبه آب به سمت تهران و کرج جاری شد.

به گفته وی به دلیل این حادثه ما با مشکل گل‌ولای و افزایش کدورت آب روبه‌رو شدیم که برای رفع آن نیز تلاش شد و با اقدامات انجام شده کدورت آب تا حدود زیادی برطرف شده است، از دو شب گذشته تصفیه‌خانه‌های غربی تهران همگی در مدار تولید هستند و با ظرفیت کامل آب تولید می‌کنند، ۲۰ درصد آب مصرفی در تهران از سد امیرکبیر کرج دریافت می‌شد که در لحظات نخست تدابیری اندیشیده شد تا ۱۴ درصد آن به روش‌های مختلف تأمین شود.

محرابیان، میزان کسری آب در مناطق غربی و شمالی تهران در روزهای گذشته را چهار درصد برآورد کرد و گفت: اکنون تصفیه‌خانه‌ها با ظرفیت ۱۰۰ درصدی در حال فعالیت است و تلاش می‌کنیم فشار آب لحظه‌به‌لحظه افزایش یابد و فشار شبکه به حالت عادی درآید.

همچنین ظهر چهارشنبه اردکانی – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران – صراحتا اعلام کرد که توانستیم بسیار سریع بخشی زیادی از این آب را که حدود ۸ مترمکعب بر ثانیه بود، از دیگر سامانه‌ها تأمین کنیم و ناگزیر، تأمین ۲ مترمکعب بر ثانیه را به‌صورت مدیریت شده تأمین کردیم و به مشکلی که می‌توانست ۲۰ درصد از شهر را تحت‌تأثیر قرار دهد، به ۴ درصد کاهش دادیم. این ۴ درصد به‌ناچار و به‌صورت نوبتی دچار افت فشار یا قطعی آب شدند، اما اکنون رفع انسداد صورت‌گرفته و آب به تصفیه‌خانه‌ها رسیده است.

به گفته وی در حال حاضر هیچ‌گونه قطعی ناشی از کمبود آب نداریم، اما به دلیل اینکه در این مدت، شبکه‌های آب را به‌صورت بحرانی تأمین کرده بودیم، ممکن است نوساناتی در شبکه به‌صورت موردی ایجاد شده باشد که شهروندان می‌توانند این موارد را با شماره ۱۲۲ در میان بگذارند.

اردکانی درباره کدورت آب در برخی از نقاطی که به‌تازگی آب آن‌ها وصل شده هم گفت: آبی که از تصفیه‌خانه‌های ما به شبکه منتقل می‌شود، قطعاً مورد تأکید آزمایشگاه‌های ما و آزمایشگاه‌های مرجع است و شهروندان از نظر کیفیت آب نگرانی نداشته باشند.

او در آخرین صحبت های خود در مورد این موضوع در روز گذشته نیز گفت: در تهران قطعی آب ناشی از کمبود منابع آبی وجود ندارد و مردم قطعی مقطعی آب را به شماره تلفن ۱۲۲ اطلاع دهند تا در اسرع وقت پیگیری انجام شود. باید گفت که هیچ مشکلی برای سد امیرکبیر پیش نیامده، این موضوع به دلیل ریزش سیل و ریزش توده‌های عظیم سنگی پایین دست سد امیرکبیر بوده و در مسیر جریان رودخانه رخ داده و تاسیسات سد امیرکبیر کوچکترین آسیبی ندیده، این واریزهای سنگی در مسیر جریان آب بوده که اکنون این مسیر بازگشایی شده و آن مسیر آبرسانی به سمت تهران و کرج که مسدود شده بود کاملا باز شده است.

وی افزود: آب به سمت تصفیه خانه ها کاملا در جریان است و به شکلی کاملا استاندارد در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. اکنون مشکل توزیع آب نداریم و مشکل قطعی آب ناشی از کمبود آب نیست، اما نوساناتی که در شبکه رخ داد موجب کمبود ۲۰ درصد شد که بخش عمده آن را از  از سدهای دیگر تامین کردیم به همین دلیل تاثیر آن به چهار درصد کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت آبفای تهران اظهار کرد: به دلیل محدودیت های ایجاد شده از مردم پوزش می‌خواهیم، و تقاضا داریم که صرفه جویی کنند و مصرف خود را کاهش دهند و به ما کمک کنند که در مدت کوتاه تری بتوانیم سامانه را به شکل طبیعی و نرمال خودش برگردانند.

آن طور که اعلام شده در حال حاضر مشکلی از نظر توزیع و کیفیت آب در تهران وجود ندارد و لازم نیست که شهروندان نگران تامین آب باشند، شرایط در حال کنترل و مدیریت است و جای هیچگونه نگرانی نیست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا