انرژی

قاچاق نفت روسیه سخت شد

در راستای تلاش کشورهای غربی برای مقابله با فروش غیرقانونی نفت روسیه و جلوگیری از تامین مالی جنگ در اوکراین، صدها نفتکش ممکن است با ممنوعیت ورود به بنادر اروپایی روبرو شوند.

به گزارش آرمان اقتصادی، کشورهای اتحادیه اروپا پس از هفته‌ها مذاکرات پرتنش، سرانجام یازدهمین بسته تحریم‌ها که قرار است علیه مسکو اعمال شود را امضا کردند. اما به جای اعمال محدودیت‌های جدید، پیش‌نویس اسنادی که توسط پولیتیکو مشاهده شد، نشان می‌دهد که تمرکز بروکسل اکنون روی بستن روزنه های موجود در قوانین فعلی، ایجاد اختیاراتی برای تحریم‌های ثانویه و اعلام نام و شرمسار کردن شرکت‌هایی است که از قوانین تحریمها تخلف می‌کنند.

همچنین بخوانید

مقامات اروپایی نگران ناوگان نفتکشهای فرسوده‌ ای هستند که به ناوگان سایه معروف هستند و نفت روسیه که احتمالا  به قیمت بالاتر از سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه خریداری شده است را حمل می کنند.

بسیاری از این کشتیها که معمولا متعلق به شبکه ای از شرکتهای غیرشفاف هستند و بسیاری از آنها ظاهرا با یونان مرتبط هستند، برای پنهان کردن این حقیقت که در بنادر روسیه لنگر انداخته اند یا از نفتکشهای دیگر روی دریا سوخت دریافت کرده اند، سیستمهای ناوبری خود را خاموش می کنند.

اقدامات پیشنهادی کمیسیون اروپا که مورد موافتق کشورهای عضو این بلوک قرار گرفته است، ورود کشتیهای مشکوک به این اقدامات را بدون توجه به پرچم ثبت آنها، به بنادر اتحادیه اروپا ممنوع می‌کند. نفتکشها اگر می خواهند انتقال نفت از کشتی به کشتی انجام دهند، حداقل ۴۸ ساعت قبل باید به مقامات اطلاع دهند. کشورهایی مانند یونان، قبرس و مالت که صنایع دریایی بزرگی دارند، در ابتدا نسبت به طرحهای مقابله با این شیوه‌ها، ابراز نگرانی کرده بودند.

بر اساس گزارش پولیتیکو، روسیه در ماه‌های اخیر صادرات نفت خود را به کشورهایی مانند هند، چین و پاکستان افزایش داده است و همزمان، آمار نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا سوخت پالایش شده از نفت خام را از این کشورهای آسیایی وارد می‌کند. به عنوان مثال، واردات نفت هند از روسیه، از حدود یک میلیون بشکه در ماه، به تنهایی در آوریل به ۶۳ میلیون بشکه صعود کرد. در همین حال، صادرات دیزل این کشور به اتحادیه اروپا ده برابر شده و صادرات سوخت جت، بیش از ۲۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. با این حال، این اقدامات، ناقض مقررات تحریم نیست و گروه هفت تنها می خواهد درآمد روسیه را کاهش دهد بدون آن که بازارهای جهانی نفت بی ثبات شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا