امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۸۰۰ رشته قنات در اصفهان مرمت و احیا شد

اصفهان- مدیر آب و خاک و امور فنی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از مرمت و احیای ۸۰۰ رشته قنات در استان خبرداد.

غلامرضا عشاقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه چهار هزار و ۵۰۰ رشته قنات در ۲۲ شهرستان استان اصفهان وجود دارد، اظهار داشت: متناسب با اعتباراتی که داده شد عملیات مرمت و احیای قنوات استان در دستور کار قرار گرفت.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: حدود ۸۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی برای قنوات استان هزینه و حدود ۸۰۰ رشته قنات تاکنون مرمت و احیا شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سفر سال گذشته رئیس جمهوری به استان اصفهان، سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار طی مدت سه‌سال در بخش کشاورزی استان مصوب شد که از این مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان برای بخش آب و خاک است.

عشاقی افزود: مبلغی که از این اعتبار در سال جاری تخصیص یافت ۲۸۰ میلیارد تومان بود که بر اساس آن پروژه آب و خاک تعریف شد و بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان از این پروژه‌ها در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

۸۰ میلیارد تومان در بخش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی هزینه شد

وی با بیان اینکه طی یکسال اخیر ۸۰ میلیارد تومان در بخش آب و خاک و بهره وری و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی هزینه شده است، اضافه کرد: ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش سامانه‌های نوین قرار گرفتند.

مدیر آب و خاک و امور فنی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان مصارف بین ۷۰ تا ۹۰ درصدی منابع آب در بخش کشاورزی را رد کرد و گفت: اگر وضعیت دو دهه ۷۰ و ۹۰ شمسی را مقایسه کنیم، در دهه ۷۰ میزان آب اختیار ما در بخش کشاورزی بالغ بر هشت میلیارد مترمکعب در سال بود در حالی که هم اینک به ۲.۲ میلیارد مترمکعب در سال کاهش یافته و مصارف آب بخش کشاورزی به عددی زیر ۶۰ درصد رسیده است.

عشاقی خاطرنشان کرد: در دهه ۷۰ مجموع تولید بخش کشاورزی استان هشت میلیون تن در سال بوده که این رقم با وجود کاهش آب در اختیار به ۲.۲ میلیارد مترمکعب در دهه ۹۰ به هفت میلیون تن در سال رسیده است و باید توجه داشت که حفظ این میزان تولید به دلیل اجرای طرح‌های بهره‌وری بوده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا