انرژی

ورود ۱۰۰۰ اتوبوس،۵۰ هزار تاکسی و ۴۵۰ هزار موتورسیکلت برقی به تهران

۱۵ ایستگاه شارژ خودروی برقی در تهران به صورت همزمان و طی مراسمی با حضور وزیر صمت، شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران به بهره برداری رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی، علیرضا زاکانی در آیین بهره برداری از ۱۵ ایستگاه شارژ برقی خودرو که در قالب هفتادمین پویش امید و افتخار برگزار شد، گفت: در ابتدا باید هفته دولت را تبریک بگویم و گرامی بدارم یاد و خاطره شهیدان رجائی و باهنر را، خشنودم که به همت وزیر صمت آقای علی آبادی و گروه پر افتخار مپنا امروز این بهره‌برداری صورت می‌گیرد و قطعا این اتفاق منشاء خیرات و برکات برای شهرمان خواهد شد.

همچنین بخوانید

وی افزود: یک سال و نیم پیش که در خدمت ریاست شورا و اعضای شورای شهر تهران ۹۰ کلان پروژه را تشریح کردیم یکی از آنها برقی سازی تهران بود که اساسا ضرورت دارد تهران به سمت برقی شدن پیش برود و بر مدار برقی شدن از رفاه، آسایش، هوای بهتر، نظم و قاعده‌مندی بهتر بهره‌مند شود.

زاکانی ادامه داد: یک افقی ترسیم کردیم و آن اینکه تهرانی که در یکی از بهترین نقاط کشور مستقر شده است. با نوع زیست ما، امروز یکی از نقاط آلوده در بعد هواست و یکی از نقاطی که مشکلات زیست محیطی آن به صورت روشن اسباب زحمت و آزار شهروندان را فراهم کرده است. لذا باید به سمت و سویی حرکت کنیم که با استفاده از ظرفیت‌ها شرایط را بهبود دهیم و با برقی شدن رفاه، آسایش و سلامت را به ارمغان بیاوریم.

شهردار تهران تاکید کرد: امروز روز پر افتخاری است. وقتی همت شد برای برقی سازی تهران اقدام شود جلسات بسیاری در دفتر وزیر صمت برگزار و مقرر شد در حوزه برقی شدن تهران سرفصل‌های مختلفی را مد نظر قرار دهیم. در ۱۵ ایستگاه ۷۴ دستگاه شارژ مستقر شده و در افق تفاهم انجام شده نصب ۵۰۰۰ دستگاه تا انتهای سال ۱۴۰۳ در بیش از ۱۷۰۰ نقطه پیش بینی شده که ارائه خدمات انجام شود. البته همت بلندی می‌طلبد که معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و گروه مپنا این مسیر را مورد اهتمام قرار دادند.

زاکانی با اشاره به تأمین ناوگان به عنوان یکی دیگر از ارکان مسیر برقی شدن تهران گفت: با تکیه بر توان داخل و ظرفیت‌های بین‌المللی اتوبوس برقی را در این مسیر در اولویت قرار دادیم و امروز شهرداری تهران ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را قرارداد بسته است. همچنین ۵۰ هزار تاکسی برقی به صورت ویژه مد نظر قرار گرفته و خوشبختانه وزارت صمت یک لیست هفت خودرویی ارائه داده تا عرصه جدید خدمت رسانی را داشته باشیم. در حقیقت این یک آغاز پرشتاب است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تولید و ورود  بیش از ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی نیز در دستور کار داریم چرا که ۱۳ درصد آلودگی تهران به واسطه موتورهای کار است که پیمایش بالایی دارند. همچنین بحث اسکوتر و الگوهای مختلفی از حمل و نقل در دستور کار است تا بتوانیم الگوی جدیدی را در تهران حاکم کنیم.

زاکانی تاکید کرد: تراموا امروز یک مسیر جدی است که در حال طی کردن فرآیندهای خود است. امیدواریم ما در مسیر تغییر، تحول و شدن گام‌های موثری برداریم. در کلانشهر تهران امیدواریم آغازی داشته باشیم که با موفقیت آن الگویی برای کل کشور شکل بگیرد. از مدت‌ها قبل تلاش می‌کردیم از محل صرفه جویی‌ها تأمین انرژی مورد نیاز این حوزه را محقق کنیم؛ لذا با توافق وزارت نیرو چراغ‌های ۱۴۰ وات به بالا به ال ای دی تبدیل شدند و ۵۷ هزار مگاوات برق صرفه جویی کنیم. بی تردید به سمت ارزان سازی تهران می‌رویم که یکی از الگوهای این کار همین برقی سازی تهران است. خوشحال هستیم که یک افق جدیدی برای تهران رقم بخورد.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی زاکانی همچنین در آیین بهره‌برداری همزمان از ۱۵ ایستگاه شارژر خودروهای برقی مجهز به ۷۴ دستگاه شارژر در جمع خبرنگاران گفت: امروز با همکاری مشترک وزارت صمت و گروه مپنا و همکاری تنگاتنگ معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ۱۵ ایستگاه شامل ۷۴ دستگاه شارژر خودرودهای برقی در سطح شهر تهران فعال و راه‌اندازی خواهد شد.

شهردار تهران با اشاره به فراهم شدن زیرساخت برقی سازی در تهران از ورود اتوبوس‌های برقی به شهر تهران خبر داد.

وی با بیان اینکه بر اساس تعهد و تفاهمنامه بین وزارت صمت و گروه مپنا تا پایان سال ۵ هزار دستگاه شامل ۱۷۰۰ ایستگاه شارژ خودروهای برقی در سطح شهر تهران راه‌اندازی خواهد شد، گفت: مسیری که آغاز شده یک مسیر خوش‌یمن خواهد بود و از بعد آلایندگی هوا نیز تاثیرات زیادی داشته و همچنین از بعد رفاه و آسایش و بعد اقتصادی برای شهروندان تاثیرات بسزایی را به همراه خواهد داشت.

زاکانی ادامه داد: در بخش دوم همکاری بین وزارت صمت و شهرداری تهران جلسات متعددی در ارتباط با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در قالب اتوبوس‌های برقی برگزار شده است و ان‌شاءالله امسال و سال آینده یک هزار دستگاه اتوبوس برقی وارد ناوگان حمل و نقل پایتخت خواهد شد.

شهردار تهران گفت: در توافقات صورت گرفته بین شهرداری تهران و وزارت صمت؛ یکهزار دستگاه اتوبوس، ۵۰ هزار دستگاه تاکسی و ۴۵۰ هزار موتورسیکلت برقی وارد سطح شهر تهران خواهد شد و این روند ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه استفاده از خودروهای برقی به لحاظ هزینه‌ای به صرفه‌تر از استفاده از خودروهای فسیلی است، گفت: هزینه خودروهای برقی یک دهم خودروهای فسیلی است و این مسئله به این جهت مورد توجه مدیریت شهری قرار دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا