ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

شیرینی کام زائران اربعین با ارائه خدمات ارتباطی دولت سیزدهم

اربعین‌ حسینی از مهم‌ترین آیین‌های شیعیان است و هر سال تلاش می‌شود خدمات بهتر و مناسب‌تری در این ایام در اختیار زائران عتبات عالیات قرار بگیرد. امسال هم مجموعه دولت و بویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه ارتباطات با انجام اقداماتی مانند استقرار بالن فضایی، کاهش هزینه‌های رومینگ و ارائه سیم‌کارت عراقی تلاش کردند این سفر برای زائران تسهیل شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، پیاده‌روی اربعین در آستانه و همزمان با ایام اربعین حسینی طی سالهای اخیر به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی سالیانه مذهبی در جهان ثبت شده است. در این راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان‌های مربوطه هر سال خدمات گوناگون و مناسبی را جهت تسهیل سفر زائران به عنبات عالیات فراهم می‌کنند؛ امسال هم ابتدای تابستان با پیگیری و تأکید وزارت ارتباطات قرار شد خدمات و سرویس‌های بهتر و تنوع‌تری نسبت به سال گذشته به زوار اربعین مانند بسته‌های رومینگ مناسب‌تر و فراهم کردن یک بسته خدمات ارتباطی فناورانه ارائه شود.

همچنین بخوانید

ارائه سیم کارت عراقی یکی از اقداماتی بود که امسال توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه بیان کرد بر اساس این توافقات بنا شده تا هم سیم‌کارت عراقی با قیمت مناسب‌تری در اختیار زوار قرار بگیرد و هم هزینه رومینگ نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند که احتمالا اثرات آن را در پیامک‌هایی که اپراتورها به مشترکان برای بسته رومینگ اربعین زده باشند، دیده‌اید.

کاهش هزینه‌های رومینگ

از سوی دیگر با نزدیک شدن به ایام اربعین اپراتورهای تلفن همراه از بسته‌های ویژه سفر به کشور عراق خبر دادند. در این زمینه به منظور رفاه حال زائرین اربعین حسینی، ضمن معرفی بسته‌های رومینگ ویژه پیاده‌روی اربعین، تعرفه ویژه (کاهش یافته) رومینگ عراق شامل «مکالمه»، «پیامک» و «اینترنت همراه» مشترکان خود را اعلام کردند و خطاب به تمامی مشترکانی که قصد عزیمت به کشور عراق در بازه زمانی مذکور را داشتند  توصیه شد که از بسته‌های ویژه اربعین که مقرون به صرفه‌تر از تعرفه‌های معمولی و خرید سیم‌کارت‌های عراقی به مناسبت این ایام است، استفاده کنند.

همچنین با هدف تسهیل ارتباطات و دسترسی به اینترنت برای زائران اربعین در کشور عراق، ضمن کاهش تعرفه‌های رومینگ بین‌الملل در کشور عراق، پنج بسته اینترنت رومینگ بین‌الملل و سه بسته ترکیبی اینترنت، مکالمه و پیامک هم از سوی دیگر اپراتورها ویژه زائران اربعین در کشور عراق معرفی شد. این تعرفه‌ها و بسته‌ها که در مقایسه با اپراتورهای عراقی، مقرون به صرفه‌ترند، تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ قابل فعال‌سازی و تا پایان اعتبار  بسته، قابل مصرف هستند.

اقدام دیگری که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت برای اربعین انجام شد می‌توان به برقراری دولینک مستقیم ارتباطی ایران و عراق اشاره کرد. طبق گفته مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت، برای اولین بار دو لینک مستقیم با کشور عراق ایجاد شد که کیفیت ارتباطات را افزایش می‌دهد به طوری که برقراری ارتباط میان دو کشور، ۱۹ میلی ثانیه طول می‌کشد.  

ارائه اینترنت رایگان در مرز مهران با استقرار بالن فضایی

استقرار بالن فضایی اینترنت در مرز مهران از مهم‌ترین اقدامات امسال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می‌شود؛ بالن مخابراتی به جای مبارزه با باد، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا ارتفاع خود را تغییر دهند و برای رسیدن به مقصد خود از جریان هوا استفاده می‌کنند؛ این امر می‌تواند به طی مسیرهایی منجر شود که طولانی و یا پیچیده هستند ولی در عین حال به انرژی بسیار زیادی هم نیاز ندارند؛ در همین رابطه امسال هم همانند سال گذشته بالن فضایی و چتر وای فای رایگان در پایانه شهید سلیمانی در مرز مهران توسط پژوهشگاه فضایی مستقر شد.  

حل مشکل شرکت‌های فعال برای تامین ارز اربعین

علاوه بر موارد ذکر شده با تلاش سازمان فناوری اطلاعات ایران مشکل شرکت‌های پرداخت یاری در حوزه تامین ارز اربعین هم حل شد. ابتدای شهریور ماه بود که جلسه بررسی چالش‌های شرکت‌های پرداخت‌یاری ارز اربعین با حضور معاون وزیر ارتباطات و نماینده بانک مرکزی برگزار شد. در این جلسه، شرکت‌ها و پلتفرم‌هایی که در حوزه پرداخت و تبادل ارز به مناسبت فرارسیدن رویداد اربعین فعالیت دارند، چالش‌ها، دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند و خواستار تسریع فرآیند، تسهیل در روند پرداخت و مبادله ارز برای زائران شدند.

آمادگی ۵۰ شرکت خدمات در بستر فضای مجازی

اما پس از گذشت یک هفته در نشست دیگری چالش‌ها و درخواست‌های شرکت‌های فعال در حوزه ارزی اربعین مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت؛ در این رویداد که دومین دور نشست شرکت‌های پولی و مالی به شمار می‌رفت دستاوردهای مهمی به همراه داشت که می‌توان به موافقت با تخصیص کد کوتاژ وارداتی به یک اپلیکیشن و سایر شرکت‌های مشابه که در رویداد اربعین حسینی به ارائه خدمات ارزی می‌پردازند، اشاره کرد.

آمادگی ۵۰ شرکت جهت ارائه خدمات در بستر فضای مجازی به زائران از دیگر اقداماتی بود امسال توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد. مهدی مظفری- مدیر کل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران-  مرداد ماه درباره شناسایی و معرفی شرکت‌های فعال در حوزه ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی گفت در آن زمان ۵۰ شرکت آمادگی خود را جهت ارائه خدمات در بستر فضای مجازی به زائران اعلام کرده‌اند  در این راستا از شرکت‌هایی که در سال گذشته در این امر خیر مشارکت داشتند نیز دعوت به همکاری شده‌ است.

مظفری درباره زمینه‌های خدمات‌رسانی این شرکت‌ها در فضای مجازی اعلام کرد حمل و نقل، اقامت و اسکان، پرداخت، مسیریابی و جانمایی از جمله زمینه‌هایی است که برای خدمات رسانی به زائرین در نظر گرفته شده است البته خدمات متنوع نیز در نظر گرفته شده است که در گروه‌بندی یاد شده قرار ندارد.

شایان ذکر است شرکت ملی پست هم در کنار خدمات اعلام شده، اقداماتی را برای تسهیل سفر زائران انجام داد که می‌توان به ارسال به موقع گذرنامه‌های زیارتی و استقرار ایستگاه‌های پست‌یافته جهت پیگیری اشیای مفقودی و گمشده اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا