صنعت، معدن، تجارتکسب و کار

آیا اجاره کارت بازرگانی ممنوع است؟

آیا اجاره کارت بازرگانی ممنوع است؟ در جواب این سوال باید گفت، اجاره کارت بازرگانی بدون نظارت دولت بر این کار، بله غیر قانونی می‌باشد. صادرات و واردات از کشور های خارجی مانند تمامی تجارت های دیگر نیاز به مجوز از سمت دولت دارد از این رو داشتن کارت بازرگانی نیاز است. در این مقاله شما را با کارت بازرگانی، نحوه اجاره آن، قانون تخلف اجاره غیرقانونی کارت بازرگانی آشنا می‌کنیم.

اجاره کارت بازرگانی ممکن است یا خیر؟

شاید این سوال برای شما پیش بی‌آید که در بالا به غیر قانونی بودن اجاره کارت بازرگانی اشاره کردیم اما حالا در باره اجاره آن صحبت می‌کنیم. در این باره باید گفت اگر نحوه اجاره به صورت انعقاد قرار داد وکالت و واگذاری به واردکننده یا صادر کننده به صورت رسمی باشد هیچ مشکلی ندارد. البته با توجه به افزایش قیمت‌دلار متقاضی برای دریافت کارت اجاره‌ای بازرگانی بسیار کم شده است.

همچنین بخوانید

انواع کارت بازرگانی

Shape2

کارت های بارزگانی به دو دسته کارت بارزگانی برای واردات و کارت بازرگانی برای صادرات تقسیم می‌شوند. این دو کارت تفاوت و کارایی های مختلفی دارند که شما می‌توانید با توجه به شرایط کاری خود آن را دریافت یا اجاره کنید. در ادامه به طورل کامل به کارایی این دو کارت پرداخته‌ایم.

اجاره کارت بارزگانی واردات

قبل از بالا رفتن قیمت‌دلار و نوسانات قیمتی در بازار آزاد و سامانه نیما افراد برای جلوگیری از پرداخت مالیات های سنگین و عوارض ترجیح می‌دادند از اجاره کارت بازرگانی واردات استفاده کنند زیرا این امر دارای سود بسیار خوبی برای اجناس به همراه داشت. اما الان با توجه به قیمت ارز، متقاضی برای اجاره کارت بارزگانی جهت واردات بسیار کاهش یافته است.

اجاره کارت بازرگانی صادرات

صادرات کالا در صورت بازگشت ارز خارج شده از کشور و ثبت در سامانه نیما معاف از مالیات بود. کارت بازرگانی صادرات تعهدی بر این امر می‌باشد. اما با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و تفاوت آن در بازار آزاد و سامانه نیما، صادرکنندگان برای انجام این تعهد دچار ضرر می‌شوند. از این رو قبل از صادرات مبلغی جهت رفع انسداد ارزی از صادر کننده دریافت می‌شود. این کار باعث شده گرفتن یا اجاره کارت بازرگانی صادرات بسیار کاهش یابد.

هزینه دریافت کارت بازرگانی

کارت بازرگانی با توجه به میزان سرمایه شما جهت کار و میزان اشتراک شما محاسبه می‌شود. هزینه حدودی به شرح زیر می‌باشد.

  • اشتراک یکساله با سرمایه زیر۳۰۰ میلیون ریال: ۲۵۰ هزار تومان.
  • اشتراک یکساله با سرمایه بالا۳۰۰ میلیون ریال تا ۲ میلیارد: ۴۰۰ هزار تومان.
  • اشتراک یکساله با سرمایه ۲ میلیارد ریال به بالا: ۵۰۰ هزار تومان .

محاسبه مالیات در کارت‌های اجاره‌ای بازرگانی

مالیات کارت های بازرگانی ۹ درصد می‌باشد. اما هزینه ترخیص و عوارض گمرکی کالا های وارداتی بر مبنای کالای وارد شده، میزان واردات و زمان واردات توسط خود گمرک محاسبه و تعیین می‌شود.

کارت بازرگانی

کارت بارزگانی یکی از مجوز های می‌باشد که سوی دولت جهت صادرات و واردات صادر می‌شود. دارندگان این کارت در زمان صادرات و واردات موظف به پرداخت حقوق گمرکی و مالیات بوده از این رو برخی افراد در سال های اخیر برای فرار از مالیات شروع به اجاره غیرقانونی این کارت کرده‌اند. دولت برای جلوگیری از این عمل غیر قانونی قانون هایی را صادر کرده که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

نحوه گرفتن کارت بازرگانی

گرفتن کارت بازرگانی چند قانون بسیار ساده دارد، که به راحتی افراد می‌توانند آن را دریافت کنند. اما همین عدم آگاهی به دریافت این کارت باعث شده افراد سودجو برای فرار از مالیات افراد ناآگاه را فریب داده و با اجاره غیر قانونی این افراد را دچار مشکل کنند. قوانین گرفتن کارت بازرگانی به شرح زیر می‌باشد.

  • داشتن سن بالای ۱۸
  • داشتن کارت پایان خدمت
  • نداشتن سوء سابقه کیفری
  • داشتن تحصیلات دانشگاهی یا حداقل ۳ سال سابقه کار تجاری.

قانون تخلف اجاره کارت بازرگانی

با توجه به ماده۳۳ مکرر قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ مصوب در سال ۱۴۰۱ به شرح زیر می‌باشد.

  • جزای نقدی به میزان نصف ارزش کالا.
  • ضبظ کالا و پرداخت تضامنی خسارت وارده به دولت.

بند ۷ ماده ۲۷۴ قانون مالیات مستقیم:

اجاره کارت بازرگانی به منظور فرار مالیاتی، جرم بوده و مجازات تعزیری درجه شش را برای فرد به همراه خواهد داشت.

ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی(در خصوص مجازات تعزیری درجه شش):

  • حبس بین شش تا ۲ سال
  • جزای نقدی بین ۲۰ تا ۸۰ ملیون ریال
  • شلاق از ۳۱ تا ۹۹ ضربه
  • محرومیت از حقوق اجتماعی بین ۶ ماه تا ۵ سال
  • انشار حکم قطعی در رسانه

سخن پایانی

کارت بازرگانی برای افرادی که می‌خواهند تجارت خارجی انجام دهند بسیار واجب است. این کارت یکی از مجوز های تجارت از سوی دولت می‌باشد. در سال های آخیر بعضی افراد سودجو با اجاره غیر قانونی به افراد کم بضاعت، برای فرار از مالیات خود و این افراد را در دردسر انداخته اند. گرفتن کارت بازرگانی بسیار راحت بوده و افراد با خیال راخت می‌توانند این کارت را دریافت کنند. همچنین برای اطلاعات بیشتر در مورد تخلفات گمرکی در کار ترخیص کاری به این سایت مراجعه کنید.

سوالات متد اول

  1. از چه طریق می‌توان کارت بازرگانی اجاره کرد؟

شما می‌توانید از طریق سامانه جامع تجارت ایران این کار را با خیال راحت و به صورت قانونی انجام دهید

  1. هزینه گرفتن کارت بازرگانی چقدر است؟

هزینه کارت بازرگانی با توجه به میزان سرمایه شما و میزان عضویت شما متقیر است.

  1. میزان مالیات و عوارض گمرکی چقدر است؟

میزان مالیات پرداختی ۹ درصد ارزش افزوده و عوارض گمرکی، بر مبنای کالا وارداتی یا صادراتی تعیین می‌شود.

  1. آیا اجاره کارت بازرگانی ننموع هست یا خیر؟

در جواب این سوال باید گفت اجاره کارت بازرگانی اگر به صورت قانونی و به صورت انعقاد قرار داد وکالت و واگذاری باشد هیچ مشکلی ندارد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا