انرژی

به احیای دریاچه ارومیه امیدواریم/ آب دریا تا پایان ۱۴۰۳ به زاهدان می‌رسد

سخنگوی صنعت آب با تاکید بر اینکه نسبت به احیای دریاچه ارومیه امیدوار هستیم و اقداماتی را در این راستا در دستور کار قرار داده‌ایم، اظهار کرد: در طرح بلندمدت آبرسانی به بخش‌های مختلف سیستان و بلوچستان از دریا هدف گذاری شده و تا پایان سال آینده آب دریا به زاهدان می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عیسی بزرگ‌زاده امروز در نشستی خبری در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: اخیرا خبری را در یکی از استان‌ها در خصوص رکورد تولید سیب منتشر شد موضوعی که نقدهای زیادی به همراه داشت.

همچنین بخوانید

وی اضافه کرد: تولید سیب در حوزه دریاچه ارومیه افتخار نیست در حال حاضر ۵۷ درصد مصرف آب کشاورزی در این حوزه برای تولید سه محصول غیرراهبردی سیب، جغندرقند و یونجه تخصیص داده می‌شود که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی صنعت آب با تاکید بر لزوم اصلاح سبک مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه اظهار کرد: باید شرایط تغییر یابد به گونه‌ای که کشت محصولات غیرراهبردی انجام نشود با این حال نسبت به احیای دریاچه ارومیه امیدواریم و باید سبک مصرف آب را نیز اصلاح کنیم.

به گفته وی در حال حاضر حجم آب موجود در دریاچه ارومیه ۶۰۰ میلیون مترمکعب بوده و با توجه به این‌که آب یک موضوع فرابخشی است باید تمام دستگاه‌های ذیصلاح برای حل این مساله برنامه داشته باشد، اکنون نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده و در حال اجرا است.

بزرگ‌زاده با بیان این‌که در سیستان و بلوچستان با بداخلاقی همسایه حق‌آبه ایران داده نشد و با شرایطی مواجه شدیم که برای مدیریت آب این استان سه طرح لایه‌دار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را تدوین و اجرایی کردیم.

به گفته سخنگوی صنعت آب در طرح بلند مدت آبرسانی به بخش‌های مختلف سیستان و بلوچستان از دریا هدف گذاری شده که تا پایان سال آینده آب دریا به زاهدان می‌رسد.

وی در خصوص تخصیص حق‌آبه هیرمند اظهار کرد: بر اساس توافقاتی که صورت گرفته اطلاع‌رسانی در این باره بر عهده وزارت خارجه است و باید گفت که در کل سال آبی گذشته تنها ۷۰۰ هزار متر مکعب که عدد بسیار ناچیزی است تخصیص یافته در حالی که حق‌آبه‌ ایران ۸۲۰ میلیون متر مکعب است.

بزرگ‌زاده در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص تعیین تکلیف انشعاب فاضلاب در تهران، اظهار کرد: با توجه به این‌که نصب انشعاب داخلی بر عهده مشترک بوده لازم است که در این حوزه نیز نظارت وجود داشته باشد، چرا که واگذاری کار به معنی ایجاد مشکل برای مشترکان نیست و این موضوع بررسی خواهد شد.

ادامه دارد…

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا