امور زیربناییتعاون و اشتغال

۱۵ میلیون نفر از کالابرگ الکترونیک استفاده می‌کنند

تا کنون با افزوده شدن دهک‌های ششم و هفتم به طرح کالابرگ الکترونیک ۶۱ میلیون نفر مشمول دریافت کالابرگ الکترونیک شدند که از این جمعیت حدود ۱۵ میلیون نفر کالابرگ الکترونیک دریافت کردند.

به گزارش آرمان اقتصادی، دولت سعی دارد تا از طریق یارانه‌ها سبد غذایی مورد نیاز مردم را در حد قابل قبولی تأمین کند. بر این اساس طرح کالابرگ الکترونیکی را اجرا کرد. این طرح برای همه یارانه‌بگیران اعتبار کالابرگ الکترونیکی یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود به این معنا افرادی که هنوز یارانه نقدی آبان ماه را دریافت نکرده اند اما استفاده کنندگان از کالابرگ یارانه آذرماه را هم دریافت کرده اند. استفاده کنندگان از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با کارت بانکی سرپرست خانوار ۱۱ قلم کالای مورد نظر شامل مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، قند و شکر، روغن، ماست، شیر، پنیر، ماکارونی و حبوبات را خریداری کنند. این اقدام دولت به منظور افزایش کمک به دهک‌های پایین جامعه انجام شده است.

همچنین بخوانید

هدف دولت از اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی این است که مواد مغذی موردنیاز در ۱۱ قلم کالای سبد مدنظر کالابرگ الکترونیکی به جامعه هدف برسد و دهک‌های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها مشکلی پیدا نکند.

گفتنی است اگر افراد حداقل به میزان ۲۰۰ هزار تومان در قالب کالابرگ الکترونیکی از ۱۱ قلم کالای موردنظر خریداری کنند، آنگاه ۱۲۰ هزار تومان شارژ اضافه برای آنها واریز می‌شود و درواقع کل یارانه آنها که صرف کالاهای مدنظر می‌شود به ۵۲۰ هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد.

استقبال از کالابرگ الکترونیک

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تعداد افرادی که مشمول دریافت کالابرگ الکترونیک شدند به مهر گفت: تا کنون با افزوده شدن دهک‌های ششم و هفتم به طرح کالابرگ الکترونیک ۶۱ میلیون نفر مشمول دریافت کالابرگ الکترونیک شدند که از این جمعیت حدود ۱۵ میلیون نفر یارانه خود را به وسیله کالابرگ الکترونیک دریافت می‌کنند.

استقبال فروشگاه‌های زنجیره‌ای

عموماً مقامات دولتی علاقه بیشتری به گفت‌وگو با رسانه‌های تصویری دارند و کمتر با رسانه‌های بر خط و چاپی گفت‌وگو می‌کنند. معاونت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آن جمله هستند. عسگریان درباره جزئیات کالابرگ الکترونیک در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: ۱۴۵ هزار فروشگاه در طرح کالابرگ تجهیز شدند و حدود ۲۰ هزار فروشگاه در نوبت هستند. تعداد فروشگاه‌ها زمانی بیشتر می‌شود که کار خرید با دشواری همراه شود.

وی افزود: ابتدا کار با ۳۴ یا ۳۵ هزار فروشگاه آغاز شد که میزان دسترسی هر نفر به این فروشگاه‌ها چیزی حدود ۹۰۰ متر تا یک کیلومتر بود. هم اکنون این عدد کاهش پیدا کرده و به زیر ۲۵۰ متر رسیده است.

وی ادامه داد: اگر برنامه کاربردی این طرح در تلفن همراه نصب شود افراد می‌توانند با مشخص کردن موقعیت خود، نزدیک‌ترین فروشگاه‌ها را مشاهده کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با افزوده شدن دهک ششم و هفتم جمعیت آماری کالابرگ الکترونیک از ۴۱ میلیون نفر به ۶۱ میلیون نفر رسید که بیش از ۷۵ درصد از کل جمعیت کشور را شامل می‌شود. از ۲۰ آبان ماه هم اعتبار ۱۲۰ هزار تومانی کالابرگ این افراد (دهک ششم و هفتم) شارژ می‌شود.

کالابرگ الکترونیک و یارانه

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون خاطرنشان کرد: طرح کالابرگ برشی از شبکه ملی اعتبار است. ما از اینکه برنامه جامع و شبکه کاملی در این خصوص در کشور داشته باشیم، غافل شده بودیم. کارکردهای مختلفی روی همین شبکه موجود است که یکی از بخش‌های آن کالابرگ است.

عسگریان با بیان اینکه تا زمانی که کالابرگ وجود دارد، یارانه هم واریز می‌شود، اظهار کرد: هدف تقویت و توجه ویژه بر سبد غذایی مردم است. به همین جهت ۱۱ قلم تصویب و این موضوع در لایحه وجود دارد.

افزایش فروشگاه‌های ارائه دهنده خدمات

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون درباره فروشگاه‌های متصل به کالابرگ الکترونیک عنوان کرد: به تازگی با تعاونی توسعه روستای شهری مذاکره شده است. تا کنون ۴۰۰ تعاونی شهر و روستا به این طرح متصل شدند. در این برنامه کاربردی هم می‌توان به صورت فردی و هم یک فروشگاه ثبت نام کرد. در حال حاضر ۲۰ هزار فروشگاه اعلام آمادگی کردند که فروشگاه‌هایی که دارای ۱۵۰۰ شعبه هستند به این طرح متصل شدند.

به گفته این مقام دولتی وضعیت موجود فروشگاه‌ها مطلوب است چرا که ۱۴۵ هزار فروشگاه با تمام ظرفیت فروشندگی موجود به این طرح وصل شدند. از این تعداد نزدیک به ۶۰ درصد از آنها در مناطق محروم روستایی هستند.

اما و اگرهای ورود نان به این طرح

عسگریان درباره اضافه شدن نان به سبد کالابرگ الکترونیک عنوان کرد: اگر زمانی بخواهیم خط فقر شدید تغذیه را مشخص کنیم نان را به این اقلام اضافه خواهیم کرد. اما با توجه به ساز و کار طولانی که دارد از جمله شورای آرد و نان و وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی این امر بوده و آن را مدیریت می‌کنند، یارانه آن کاملاً متفاوت است.

وی ادامه داد: در واقع قیمت خریدار با کف بازار ۱۶ برابر تفاوت دارد؛ از این رو ساز و کار مدیریتی و نیز نوع ورود نان، آن را از بین این اقلام جدا کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا