صنعت، معدن، تجارت

اصلاح آیین نامه اعزام رایزنان بازرگانی

رئیس اداره رایزنان بازرگانی سازمان توسعه تجارت گفت: یکی از عمده مشکلات در اعزام رایزنان مباحث مربوط به آئین نامه است که البته در حال اصلاح آئین نامه هستیم.

محمد رجب نژاد رئیس اداره رایزنان بازرگانی و مراکز تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد مشکلات اعزام رایزنان بازرگانی اظهار کرد: یکی از عمده مشکلات در اعزام رایزنان مباحث مربوط به آئین نامه است که البته در حال چکش کاری آئین نامه برای اصلاح هستیم.

همچنین بخوانید

وی افزود: در شرایط عمومی استخدامی آئین نامه بر لزوم به‌کارگیری نیروهای رسمی به عنوان رایزنان بازرگانی تاکید شده در حالی که کارمندان رسمی زیادی داریم که برای رایزن شدن توانمند نیستند و در مقابل نیروهای توانمند زیادی داریم که استخدام رسمی نیستند.

رجب نژاد ادامه داد: در این راستا مذاکراتی را با سازمان اداری و استخدامی شروع کردیم تا بتوانیم از ظرفیت کارمندان پیمانی یا رسمی- آزمایشی هم به عنوان رایزنان بازرگانی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه دامنه شمول انتخاب رایزن در سطح ۴ وزارتخانه نفت، جهاد کشاورزی، صمت و امور اقتصادی و دارایی است، گفت: امیدواریم به زودی اصلاح آئین نامه صورت گیرد تا از نیروهای توانمندی که شرایط استخدامی رسمی- آزمایشی و پیمانی هستند هم استفاده کنیم.

ارزیابی ماهانه عملکرد رایزنان

رجب نژاد در مورد فرایند انتخاب رایزن هم افزود: یک کارگروه تخصصی داریم که مصاحبه اولیه داوطلبان در آن انجام می‌شود و داوطلب حتماً باید نمره ۷۰ از ۱۰۰ را قبول شود. اگر نمره فرد زیر ۷۰ شود نمی‌تواند به مرحله بعد بیاید. در ادامه هم پس از پذیرش در این کارگروه باید ۳ تا ۶ ماه در میز کشوری دفاتر تخصصی ما کسب تجربه کند.

رئیس اداره رایزنان بازرگانی و مراکز تجاری سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: پس از اعزام رایزنان، ارزیابی ماهانه انجام می‌دهیم. برای ارزیابی شاخص‌هایی از جمله توسعه بازار، حمل و نقل و لجستیکی، مالی و… تعریف شده و کارگروه ارزیابی عملکرد رایزنان ماهانه این شاخص‌ها را بررسی می‌کنند.

وی افزود: حکم ابلاغ رایزنان یک ساله است و تا پایان سال طبق ارزیابی‌هایی که انجام دادیم اگر نمره رایزن زیر ۶۰ شود خود به خود مأموریت فرد تمدید نمی‌شود و باید برگردد.‌

رجب نژاد ادامه داد: همچنین رایزن باید عملکرد خود را راجع به پیگیری موافقت نامه‌ها، توسعه بازار و… به ما ارائه کند.

وی با بیان اینکه رایزن بازرگانی بسیار پست مهم است، یادآور شد: در دولت سیزدهم شخص رئیس جمهور تاکید بسیاری بر افزایش تعداد رایزنان به ویژه از نظر کیفی دارد.

علت عدم اعزام رایزن از بخش خصوصی

رئیس اداره رایزنان بازرگانی و مراکز تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در مورد اینکه چرا نمی‌توانیم از بخش خصوصی رایزن اعزام کنیم، گفت: در کمیته نهایی انتخاب رایزن بازرگانی بخش خصوصی (هم اتاق بازرگانی هم اتاق تعاون) دو رأی دارند منتهی با توجه به اینکه یکی از شروط اصلی انتخاب رایزنان داشتن گذرنامه سیاسی است، بخش خصوصی نمی‌تواند این گذرنامه را دریافت کند. رایزن زیر نظر سفیر یا سرکنسول ارائه خدمت می‌کند.

وی افزود: ما استقبال می‌کنیم که از بخش خصوصی هم رایزن بازرگانی داشته باشیم منتهی قانون و مقررات به ما این اجازه را نمی‌دهد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا