کسب و کار

حسابداری مسائل مالی در حوزه املاک و مستغلات

حسابداری مسائل مالی در حوزه املاک و مستغلات برای مشاورین املاک و بنگاه داران از اهمیت ویژه ای برخورار می باشد به این دلیل که خیلی از شرکتها یا بنگاه های املاک پیگیری تراکنش های بانکی و حسابداری را کار خسته کننده می بینند و خیلی از اوقات حسابداری در بنگاه ها به صورت سنتی انجام می شود از انجاییکه کار مشاورین املاک و بنگاه ها بسیر حساس می باشد و اداره مالیات روی این کسب و کار حساسیت زیادی به خرج می دهد می توان گفت حسابداری برای این کسب و کارها و انجام درست آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.این امر می تواند یک کسب و کار املاکی را با شکست یا موفقیت مواجه کند.

در ادامه این مقاله نحوه دجمع آوری مطالب و تحلیل داده ها جهت سود آوری بیشتر را خواهیم آموخت. همچنین میزان حقوق و دستمزد و نحوه پرداخت حقوق و دستمزد پیمانکاران از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. شما به عنوان مدیریت یک بنگاه مشاور املاک باید به این مباحث تسلط کامل داشته باشید.

همچنین بخوانید

کاربرد حسابداری املاک

این نوع حسابداری برای مدیریت بهتر املاک و بنگاه های املاک استفاده می شود. مشاورین املاک معمولا با مبالغ عظیمی سرو کار دارند.

اگر شما مدیر یک بنگاه املاک هستید یا پیمانکار، یا مدیر صندوق سرمایه گذاری یک شرکت هستید که در حوزه املاک فعالیت می کند، برای شما اهمیت دارد که حسابداری املاک و مستغلات را به صورت کامل آموزش ببینید.

مزیت حسابداری مسائل مالی در حوزه املاک و مستغلات چیست؟

هدف اصلی ما از حسابداری مسادل مالی در حوزه املاک و مستغلات این است که در یک دوره زمانی مشخص کار یک بنگاه املاک را به صورت اصولی انجام دهیم. با یاد گیری این بخش به شما کمک می کند تا در بازه های زمانی متفاوت متوجه این شوید که املاک شما سود آوری خاصی دارند یا نه. همینطور می توانید مقایسه کنید که در هر سال نسبت به سال پیش کسب و کار شما دارای رشد بوده یا خیر؟

مشاور املاک معروفی را می شناختم که سالهای سال در اوج کسب و کار خودش بود، همین موضوع باعث شده بود که پیشنهاد هر شخصی برای کنترل حسابداری و مالیاتی را رد کند و دائما اعلام می کرد که من در کسب و کارم نقصی ندارم. با این وجود بعد از ۲ سال با بالا رفتن میزان مالیات مجبور به جمع آوری کسب و کار خود شد.

حسابداری املاک به شما کمک می کند تا مسائل و مشکلات احتمالی کسب و کار خودتان را پیش بینی کنید.

نرم افزار املاک و دلیل استفاده از آن

حسابداری و همچنین دفترداری املاک کار بسیار سختی می باشد. علاوه بر این کارهای حسابداری مشاورین املاک باید از آخرین قوانین ملکی مطل باشند تا بتوانند براساس آنها معاملات خود را انجام دهند. علاوه بر اهمیت استفاده از نرم افزار حسابداری املاک حتما باید از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری یا (crm) استفاده نمایید تا بتوانید ارتباط بهتری با مشتریان خود برقرار کنید.

خصوصیات یک نرم افزار حسابداری املاک

یک نرم افزار حسابداری خوب به اندازه تمام کارمندان یک مجموعه دارای اهمیت می باشد. نرم افزارهای زیادی و متنوعی در بازار موجود می باشد پس خیلی اهمیت دارد که شما یک نرم افزار خوب و مفیدی برای کسب و کار خود انتخاب نمایید. برای انتخاب یک نرم افزار خوب به خصوصیات زیر توجه نمائید.

  1. توانایی این را داشته باشد که که فرمهای مختلفی برای شما تولید کند؛

  2. توانایی جستجوی پیشرفته داشته باشد؛

  3. توانایی ارائه گزارشات مفید را داشته باشد؛

  4. امکان ارسال پیام به مشتریان و اطلاع رسانی را داشته باشد؛

  5. توانایی نمایش سود و زیان، ترازنامه و غیره را داشته باشد؛

  6. نمایش عملکرد کارمندان و بازریابان مختلف؛

  7. به ما امکان ثبت و ذخیره اسناد پرداختنی و دریافتنی را داشته باشد؛

  8. ارائه گزارش از املاک باقیمانده و وضعیت آنها؛

  9. یک گالری جهت ذخیره سازی تصاویر املاک را داشته باشد؛

  10. توانایی محاسبه کمسیون کارمندان را داشته باشد؛

  11. توانایی صادر کردن برگه بازدید از املاک.

یک موضوع مهمی که شاید هر مشاور املاک باید به این فکر کند این است که نرم افزارهای حسابداری به جهت راحتر کردن کارهای ما طراحی شده اند. بنابرین یک نرم افزار تحت ابری می تواند یک انتخاب بهتری برای شما باشد، تا بتوانید در هر منطقه یا اگر دور از محل کار خود بودین نرم افزار حسابداری خود را بررسی کنید.

شیوه حسابداری را انتخاب کنید

حسابداری املاک به دو روش قابل اجرا است:

  • حسابداری نقدی؛
  • حسابداری تعهدی.

قوانین و اصول هر یک از این دو شیوه حسابداری برای ثبت سوابق مالی تفاوت‌های اندکی با هم دارند.

حسابداری نقدی

 یک روش ساده برای ثبت و ردگیری تراکنش‌های مالی است، به این صورت که با هربار تبادل پول یک فقره ایجاد می‌شود. برای مثال، هر وقت پولی دریافت می‌کنید (مثلا فروش داشته‌اید یا شخصی به شما بیعانه می‌دهد) یا هزینه‌ای پرداخت می‌کنید (مثلا برای تعمیرات به پیمانکار چک می‌دهید) آن را ثبت کنید.

حسابداری تعهدی

کمی سخت‌تر از حسابداری نقدی است. در این روش حسابداری، عایدی و هزینه زمانی ثبت می‌شود که تراکنش اتفاق بیافتد. شما هیچ کاری به زمان واقعی وصول ندارید و برای هر تراکنش حداقل دو فقره ثبت می‌کنید. این دو فقره با هم برابر اما برعکس هم هستند. این روش به شما کمک می‌کند تا از دقت و صحت دفاتر حسابداری خود مطمئن شوید. برای مثال، وقتی مستوجب درآمد هستید (مثلا وقتی فاکتور ارسال می‌کنید) و زمانی‌که مستوجب هزینه هستید (مثل وقتی که یک فاکتور دریافت می‌کنید) آن‌ را ثبت کنید.

هر کدام از این دو شیوه حسابداری مزایا و معایبی دارند. درباره این دو شیوه تحقیق کنید و با توجه به نیاز شرکت خود ببینید کدام‌یک برای کسب و کار شما مناسب‌تر است. سپس نحوه اجرا و کلمات و اصطلاحات کلیدی شیوه انتخابی خود را یاد بگیرید.

امکانات یک نرم افزار حسابداری پیمانکاری

امکاناتی که یک نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی خوب باید داشته باشد:

  • ضرایب؛

  • مناقصه؛

  • قرارداد؛

  • تضامین قرارداد؛

  • تضامین قرارداد؛

  • مصالح کارفرما؛

  • شعبه تامین اجتماعی؛

  • لیست قراردادهای پیمانکاری؛

  • نوع هزینه؛

  • صورت وضعیت؛

  • ثبت تسویه حساب؛

  • گزارش کار.

ضرایب

ضریب ها درصد هایی هستند که یا به روش قانونی یا به روش توافقی بین کارفرما و پیمانکار در قرار داد نوشته میشود. در یک نرم افزار حسابداری پیمانکاری باید لیستی از این ظرایب که تعریف کردیم بتوان حذف یا ویرایش کرد.

مناقصه

هزینه هایی را که برای شرکت کردن در یک مناقصه متقبل میشویم در یک نرم افزار حسابداری پیمانکاری باید بشود این هزینه ها را ثبت کرد.

قرارداد

یک نرم افزار حسابداری پیمانکاری باید در قسمت قرارداد امکانت زیر داشته باشد:

  1.  تعیین وضعیت قرارداد از نظر موضوع قرارداد، مرکز هزینه، کارفرما، نوع قرارداد؛

  2.  تعیین اطلاعات ریالی قرارداد از قبیل مبلغ قرارداد، پیش دریافت قراداد، مصالح کارفرما؛

  3.  تعیین اطلاعات ضرایب قرارداد، تضامین قرارداد و تغییرات قرارداد؛

  4. تعیین کارگاه‌ها و شعب‌هایی از بیمه تامین اجتماعی که مرتبط با قرارداد می‌باشد.

نحوه شروع حسابداری برای مشاورین املاک

    1. اولین قدم برای شروع حسابداری املاک این است که دفاتر قانونی شامل (تحریر و پلمپ دفاتر) را براساس قوانین مشخص شده تنظیم کنند. اگر در این بخش مشکل دارین می توانید آموزش نحوه تحریر و پلمپ دفاتر را که مبحث ۳ تا ۴ ساعته می باشد را آموزش ببینید یا از افراد متخصص این حوزه کمک بگیرید؛

    2. برای هر تراکنش بانکی توضحیات لازم و کافی را داشته باشید؛

    3. اسناد و مدارک حسابداری خودتان را حتما نگهداری و بایگانی نمائید (فاکتورها، قراردادها، اجارنامه ها، رسیدهای بانکی، گزارشات بیمه، اظهارنامه های مالیاتی و …..).

و اما در نهایت یکسری قوانین مالیاتی و حسابداری می باشد که شما به عنوان صاحب بنگاه و مشاور املاک باید از آنها مطلع باشید از قبیل زیر می باشد:

  1. پلمپ دفاتر قانونی؛

  2. ثبت نام در سامانه های مالیاتی کشور؛

  3. ثبت نام ارزش افزوده؛

  4. ارائه صورتهای مالی به صورت فصلی؛

  5. تکمیل اظهارنامه مالیاتی به صورت سالانه.

رعایت یکسری نکت کوچک در سیستم حسابداری شما می تواند مانع پرداخت خیلی از مالیات و جرائم مالیاتی می شود، بنابراین اگر شما از خیلی مباحث حسابداری و مالیاتی مطلع نباشید این موضوع می تواند ضررهای زیادی به شما بزند.

در آخر از همه شما عزیزان کمال تشکر را دارم که تا اینجای مقاله همراه من بودین، هر سوالی در زمینه حسابدار و مالیاتی دارین می توانید از آکادمی حسابداری و مالیاتی دکتر مژگان مدحج بپرسید تا در اسرع وقت متخصصین ما پاسخ سوالات شما را بدهند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا