ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

در دیدار وزرای ارتباطات ایران و عراق چه گذشت؟

وزیر ارتباطات کشورمان با هدف دیدار با وزرای ارتباطات و تجارت عراق و بررسی زمینه‌های توسعه همکاری‌ها و روابط تجاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به بغداد سفر کرد و در جریان این سفر یک روزه، دو کشور یادداشت تفاهمی در زمینه همکاری‌های مشترک در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات امضا کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در رأس هیاتی در چارچوب توسعه روابط با همسایگان که مورد تاکید رئیس جمهوری است و به‌منظور پیگیری توافقات پیشین و بررسی زمینه‌ها توسعه روابط در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عراق سفر کرد.

همچنین بخوانید

گفته شد زارع پور و هیات همراه دوشنبه و در نخستین روز کاری سفر به عراق با هیام عبود کاظم همتای عراقی خود دیدار و گفت‌وگو می‌کند و در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون مشترک توسعه روابط دو کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات توافقات پیشین مرور و بررسی می‌شود.

در نهایت روز دوشنبه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به عراق در دیدار با خانم هیام الیاسری، وزیر ارتباطات عراق با اشاره به پیشرفت‌های فناورانه ایران، گفت: زمینه‌های مشترک بسیاری برای توسعه روابط ایران و عراق در زمینه ارتباطات و فناوری های نوین وجود دارد.

زارع پور در ابتدای این دیدار با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و تشکر از مواضع محکم دولت و مردم عراق در محکومیت نسل‌کشی و کودک کشی در غزه و حمایت قاطع از مردم مقاوم و مظلوم فلسطین، به اجرا و توافقات قبلی تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با تجربه فراوان آمادگی دارد در کلان پروژه های ارتباطی و اینترنتی عراق مشارکت داشته باشد.

وی با ارائه آمار میزان همکاری مشترک دو کشور، افزود: در حال حاضر ۱.۵ ترابیت بر ثانیه ظرفیت تبادل داده بین دو کشور است که ظرفیت و زمینه توسعه و افزایش چند برابری دارد.

وزیر ارتباطات با اشاره به برقراری لینک مستقیم ایران و عراق در ایام اربعین و بهبود چشمگیر کیفیت ارتباطات، گفت: لینک مستقیم ارتباطات باید تقویت و دائمی شود و ایران آمادگی ارائه خدمات و سرویس‌های ارتباطی پرسرعت و باکیفیت بین دو کشور را دارد.

زارع پور با اشاره به موضوعات متعدد مشترک بین دو کشور در زمینه‌های فناوری های ارتباطی و اینترنتی، تصریح کرد: در این سفر برای اجرای پروژه‌های مشترک و مشارکت ایران در پروژه‌های راهبردی عراق مذاکره و توافق می‌شود.

وزیر ارتباطات عراق نیز در این دیدار گفت: نتیجه همکاری‌های وزارت ارتباطات ایران و عراق در ایام اربعین مشاهده شد و خدمات خوب و مفیدی به زائران امام حسین (ع) داده شد که لازم است همکاری‌های مستمر و دائمی در این زمینه ادامه یابد. همچنین در این سفر یک روزه زارع پور به بغداد، وزرای ارتباطات ایران و عراق یادداشت تفاهمی در زمینه همکاری‌های مشترک در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را امضا کردند.

در این یادداشت تفاهم دو کشور در زمینه احداث زیرساخت‌های متعلق به بخش ارتباطات، تبادل تجارب در زمینه امنیت سایبری و هوش مصنوعی و همکاری بین المللی در حوزه فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات توافق کردند. همچنین دو کشور متعهد شدند تا در حوزه آموزش و نوآوری، پژوهش‌های مشترک، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک فنی، سمینارها و نشست‌های آکادمیک همکاری مشترکی داشته باشند. علاوه بر آن مقرر شد ضمن صدور تمبر مشترک، نمایشگاهی از تمبرهای ایران و عراق که در صد سال اخیر منتشر شده، برپا شود.

برگزاری دوره‌های پیشرفته در خودکار کردن شبکه‌ها و امنیت شبکه میان دو وزارت ارتباطات ایران و عراق و تبادل تجربیات از دیگر توافقات صورت گرفته به شمار می‌رود.  براساس اعلام وزارت ارتباطات این یادداشت تفاهم در جریان سفر یک روزه عیسی زارع پور به بغداد و دیدار با هیام الیاسری وزیر ارتباطات عراق میان دو کشور امضا شد.

از سوی دیگر در ادامه این سفر زارع پور در دیدار با اثیر داود الغریری وزیر تجارت عراق بیان کرد ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در بخش‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات در اختیار کشور دوست و برادر خود عراق قرار دهد.

وی با اشاره به فعالیت گسترده سکوها و پلتفرم‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک و فروشگاه‌های اینترنتی، تصریح کرد: ایران در زمینه فروشگاه‌های اینترنتی، پرداخت آنلاین، فین‌تک‌ها، استارت آپ‌های مالی رشد داشته و آمادگی دارد همکاری‌های نزدیک و مشترکی در این زمینه بر اساس قوانین و ملاحظات دو کشور با عراق داشته باشد.

وی انتقال دانش ساخت، پرتاب و تصاویر ماهواره‌ای در حوزه فضایی و همکاری برای راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک اقتصاد دیجیتال بین دو کشور را از دیگر زمینه‌های همکاری دو کشور اعلام کرد.

وزیر ارتباطات تاکید کرد که در عصر کنونی کشوری که دارایی‌های دیجیتال و سایبری مثل سکوهای بومی اختصاصی نداشته باشد به نوعی مستعمره دنیای دیجیتال می‌شود، بنابراین برای حفظ بقا و استقلال باید به یکدیگر کمک کنیم تا هویت و استقلال داشته باشیم.

وزیر تجارت عراق نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از توانمندی‌ها و پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های تجارت الکترونیک و فناورهای نوین مالی، از علاقمندی کشورش برای استفاده از ظرفیت‌ها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تجارت الکترونیکی در عراق یاد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا