اقتصاد کلان

گرانترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

واحد اطلاعات اکونومیست اعلام کرد: سنگاپور و زوریخ، گرانترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳ بودند و پس از آنها، ژنو، نیویورک و هنگ کنگ قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در گزارش واحد اطلاعات اکونومیست آمده است: به‌ طور میانگین، قیمت‌ها برای بیش از ۲۰۰ کالا و خدمات پرمصرف بر مبنای سالانه، ۷.۴ درصد افزایش یافته است که نسبت به رکورد ۸.۱ درصدی در سال ۲۰۲۲، کمتر است، اما همچنان به طور قابل‌توجهی بالاتر از روند رشدی است که در فاصله سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ وجود داشته است.

همچنین بخوانید

رتبه بندی گرانترین شهرهای جهان اکونومیست هر دو سال یک بار با بررسی قیمت ۲۰۰ کالا شامل مواد غذایی، پوشاک، بنزین و قیمت آب و برق در ۱۷۳ شهر جهان، به روز می شود.

سنگاپور به دلیل سطوح بالای قیمت در چند بخش، برای نهمین بار در ۱۱ سال گذشته، در صدر فهرست گرانترین شهرهای جهان قرار گرفت. این شهر کشور، به دلیل کنترل شدید دولت روی تعداد خودروها، بالاترین قیمت حمل و نقل را در جهان دارد. همچنین یکی از گرانترین شهرها برای پوشاک، مواد غذایی و الکل است.

صعود زوریخ در فهرست گرانترین شهرها، منعکس کننده قدرت فرانک سوئیس و قیمت‌های بالای مواد غذایی، کالاهای خانگی و تفریح است.

ژنو و نیویورک در رتبه سوم قرار گرفتند، در حالی که هنگ کنگ، پنجم و لس آنجلس در رتبه ششم ایستادند و پاریس، کپنهاگ دانمارک، تل آویو و سانفرانسیسکو رتبه‌های بعدی را داشتند.

اکونومیست خاطرنشان کرد این گزارش پیش از جنگ اخیر میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین، تهیه شده است.

بررسی پایگاه خبری ایندیا تایمز از فهرست اکونومیست نشان می‌دهد که تهران در این فهرست، پس از دمشق سوریه، دومین شهر ارزان جهان است.

گرانترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

شهرهای مسکو و سن پترزبورگ روسیه بزرگترین کاهش را در این رتبه بندی داشتند زیرا تحریم‌ها، باعث ضعیف شدن ارزش روبل شده است.

بر اساس گزارش رویترز، طبق گزارش اکونومیست، آسیا همچنان به طور میانگین افزایش قیمت نسبتا کمتری نسبت به مناطق دیگر جهان دارد. شهرهای چین در این رتبه‌بندی، سقوط کرده‌اند و چهار شهر نانجینگ، ووکسی، دالیان و پکن، بزرگترین تغییر رتبه را در فهرست امسال به همراه اوساکا و توکیوی ژاپن داشتند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا