بانکبانک و بیمه

پنجمین همایش سراسری بازرسی در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برگزار شد

پنجمین همایش سراسری اداره کل بازرسی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با حضور مدیران ارشد و در ستاد مرکزی بانک برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، محورهای پنجمین همایش سراسری اداره کل بازرسی شامل بازنگری و بهبود چک لیست‌های بازرسی، ارتقای بازرسی و نقش آن در سلامت اداری و مالی، نظارت برخط(سیستمی) و چالش‌های پیش رو، کنترل و بازرسی سامانه‌های بانک، مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم بود.
ضرورت سیستمی شدن بیش از پیش بازرسی، اولویت داشتن نگرش پیشگیرانه در بازرسی، اهمیت بازرسی برای حفاظت از کارکنان سازمان در برابر خطاهای احتمالی و… از جمله محورهای مطرح شده توسط سخنرانان این همایش بود.
نقش بازرسی در بهبود ارتباط بانک با مشتریان و کارکنان
دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این همایش اظهار داشت: اکنون نزدیک به ۲۰۰۰ دستگاه در چارچوب طرح مهریار از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران حقوق خود را دریافت می‌کنند و این موضوع گستردگی و نفوذ بانک را در نقاط مختلف کشور نشان می‌دهد.
وی افزود: سهم نقدینگی بانک در چند استان به بیش از ۱۴ درصد رسیده که نشان از اثرگذاری بانک در استان‌ها و شهرهای مختلف است. البته این موضوع مسئولیت بانک را نیز بیشتر می‌کند.
شمسی‌نژاد خاطرنشان ساخت: با گسترده شده فعالیت‌های بانک، مسئولیت اداره کل بازرسی و افرادی که در این حوزه کار می‌کنند نیز بیشتر می‌شود. بازرسان می‌توانند هم از نگاه مشتریان و برای رفع مشکلات آن‌ها و هم از منظر کارکنان بانک برای انتقال نظرات آن‌ها به مدیران، مشارکت داشته باشند.
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: هوشیاری و آگاهی کارکنان اداره کل بازرسی کمک می‌کند که فعالیت‌های بانک بیش از پیش و در مسیر صحیح خود توسعه یابد.
نیازمند مراقبت بیشتر هستیم
«عیسی امامی» رئیس هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز اظهار داشت: آموزش یک اصل اجتناب‌ناپذیر است و به هیچ وجه نباید از آن غفلت کرد. حجم کاری پرسنل بانک، آموزش دیدن آن‌ها را با سختی‌هایی روبه‌رو کرده و به همین علت برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند در این زمینه رهگشا باشد.
وی ادامه داد: بزرگ‌ترین ممیزی در بانک، اداره کل بازرسی است و باید با مراقبت، نظارت و پیگیری در مسیر اجرای صحیح دستورالعمل‌های بانک فعالیت کند. باید سازوکاری تعریف شود که همه کارکنان خودنظارتی داشته باشند.
امامی افزود: مراقبت، نظارت، پیگری و اجرای صحیح فرآیندها بسیار مهم است، اما باید توجه کرد که احراز سوءنیت به‌آسانی حاصل نمی‌شود. بانک نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته و بر همین اساس لازم است مراقبت‌ها و نظارت‌ها نیز تقویت شود.
بازرسی مبتنی بر ریسک و پیشگیرانه باشد
مهندس «حمیدرضا توسلی» عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران سخنران دیگر این همایش بود که گفت: هویت‌هایی که در جامعه متبلور می‌شوند و در بلندمدت در قالب حقوقی نقش‌آفرینی می‌کنند، پس از مدتی متأثر از چالش‌هایی می‌شوند. زیرا درگیر اجرا و تحرک در اجزای خود و همچنین تقابل با محیط می‌شوند.
وی تصریح کرد: یک سازمان پس از اینکه هویت می‌یابد و با جامعه تعامل پیدا می‌کند، باید بتواند فعالیت‌ها، فرآیندها و وظایفی را که عناصر وجودی آن بر عهده دارند، نظارت و پایش کند. لازم است در بلندمدت و متناسب با محیط، تأثیر تغییرات و نظارت در سازمان بروز و ظهور داشته باشد.
توسلی افزود: فرآیندهای بازرسی نیازمند به روز شدن است. اکنون فرآیندهای بازرسی از تغییرات فناوری متأثر است و باید مبتنی بر ریسک صورت گیرد. بازرسی باید به‌صورت پیشگیرانه صورت گیرد، نه با نگرش پسینی. این تغییر رویکردی است که در این بخش رخ داده است. به جای اینکه پس از رخداد به سراغ فرد برویم، باید پیش از وقوع رخداد، فرآیند را بررسی کنیم.
ضرورت کنترل کردن در عین اعتماد داشتن
دکتر «احمدرضا کریمی» معاون امور استان‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران سخنران بعدی این همایش بود که سخنانش را این‌گونه آغاز کرد: امام علی(ع) در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه به مالک اشتر توصیه می‌کند برای افرادی که آن‌ها را به کاری می‌گماری بازرسانی بگذار که حکم چشمان تو را دارند.
وی در همین رابطه افزود: بازرسان چشمان هیأت مدیره، هیأت راهبری و شخصیت حقوقی بانک هستند که موضوعات مختلف را در عملیات جاری بانک کنترل کرده و از این جهت نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.
کریمی خاطرنشان ساخت: بزرگ شدن بانک از منظر تعداد مشتریان و تعداد تراکنش‌ها مشهود است و در عین حال بحث نظارت بر آن را سخت‌تر می‌کند. از این رو وظیفه بازرسان بانک بیشتر می‌شود که بتوانند کنترل جامعی بر عملیات بانک داشته باشند. فراموش نکنیم که اعتماد خوب است، اما کنترل بهتر است و کنترل کردن وظیفه اداره کل بازرسی است.
هدف از بازرسی حفظ سلامت اداری است
دکتر «رضا قرائی‌پور» معاون برنامه‌ریزی و توسعه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز اظهار داشت: سیستم‌ها در طبقه‌بندی جهانی به ۷ تا ۹ طبقه تقسیم می‌شوند، اعم از ایستا، متحرک، سایبری و… . پیچیده‌ترین دسته، مربوط به سیستم‌های اجتماعی است. هدف از بازرسی حفظ سلامت اداری و سالم‌سازی محیط کار است.
وی تصریح کرد: بهتر است نظارت از خود فرد آغاز شود. زیمنس شرکتی با ۱۷۰ دفتر در سطح جهان است. مدل توسعه مدیران در این شرکت، از مدیریت بر خود آغاز می‌شود. کسی که نتواند خود را مدیریت کند، نمی تواند دیگران را مدیریت کند.
قرائی‌پور گفت: برای تبدیل شدن کار به شاهکار، نباید از ۳ اصل علم، عمل و علاقه غفلت کرد. به روز بودن در حوزه آموزش، الزام به اجرای دانسته‌ها و با علاقه انجام دادن کارها باعث تحول می‌شود.
در ادامه همایش نیز تا پایان روز دوم، در قالب سه کارگروه با حضور رئیس و معاونان اداره کل بازرسی، به مباحث تخصصی مطرح در این حوزه پرداخته شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا