امور زیربناییراه و ساختمان

وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی در آستانه آغاز اعطا

صندوق ملی مسکن در انتظار تضمین‌نامه‌های سازمان برنامه و بودجه کشور به نمایندگی از دولت است تا سهمیه هر بانک برای اعطای وام ۳۵۰ میلیونی روستایی مشخص شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، کلیات پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان توسط دولت به تصویب رسیده و همان‌طور که از سوی مقامات ارشد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عنوان می‌شود این وام هنوز به مرحله موافقت بانک‌ها و بانک مرکزی و جزئیات آن نرسیده است. این بار نیز موضوع افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی با وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به هیأت دولت ارسال شد و به نظر می‌رسد بر خلاف سری قبل که تسهیلات مسکن از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت با دردسر کمتری کلیات آن به تصویب رسیده است.

سقف وام ساخت مسکن روستایی به تعداد سالیانه ۲۰۰ هزار فقره در حال حاضر ۲۰۰ میلیون تومان است که از آبان سال ۱۴۰۱ به تصویب هیأت وزیران رسید. این مبلغ بخشی از هزینه‌های ساخت مسکن در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر را پوشش می‌دهد و آنطور که رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد هزینه ساخت مسکن در روستا بالاتر از شهر است و طی ماه اخیر دولت با کلیات افزایش سقف این تسهیلات در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان برای ۳۵۰ هزار فقره موافقت کرده است.

اوایل شهریورماه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی وام مسکن روستایی را به هیأت دولت ارائه شده و سخنگوی دولت نیز طی یک ماه اخیر از افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن روستایی تا ۳۵۰ میلیون تومان خبر داد؛ اما معمولاً پرداخت تسهیلات توسط بانک از زمان تصویب تا اجرا مقداری زمان‌بر خواهد بود و افزایش وام ساخت مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان نیز طی ماه‌ها طولانی زمان برد.

خبر خوش وزیر راه و شهرسازی در راستای وام روستایی

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی روزهای اخیر در صفحه شخصی خود نوشت: امروز چهارشنبه سوم آبان ۱۴۰۲ در دولت افزایش وام نوسازی و ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان به تصویب رسید. این خبر خوبی برای رونق بیشتر ساخت مسکن در روستاهای کشور خواهد بود.

درصد سود این تسهیلات ۵ درصد است.

وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی در آستانه آغاز اعطا

وام ۳۵۰ میلیونی روستایی در انتظار تضمین سازمان برنامه بودجه

به گزارش آرمان اقتصادی سیدرضا حمیدی مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن، پیش تر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه (۱۰ آبان) وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی ابلاغ و توسط شورای پول و اعتبار تصویب شده، گفت: (۱۰ آبان) مصوبه هیئت دولت با امضای مخبر معاون اول رئیس جمهور به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شد اما ابلاغیه به معنای اجرای این قانون نخواهد بود؛ قطعاً برای اجرا این روند نیازمند زمان خواهیم بود.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن در ادامه تاکید کرد: تسهیلات وام مسکن روستایی با سود ۵ درصد است که مابه‌التفاوت ۱۸ درصد را سازمان برنامه و بودجه باید برای پرداخت تضمین کند. طبق این مصوبه بانک مرکزی موظف به مشخص کردن بانک‌های عامل برای پرداخت این تسهیلات است.

وی ادامه داد: در راستای قانون جهش تولید مسکن تضمین‌نامه‌ها و هرگونه تسهیلات مسکن از سوی دولت به صندوق ملی مسکن انتقال پیدا کرد؛ منتهی سازمان برنامه و بودجه کشور به نمایندگی از دولت باید تضمینی به صندوق ملی مسکن بدهد تا این صندوق نسبت به هر بانک سهمیه صادر کند که بانک‌ها بتوانند وظایف خود را آغاز کنند.

حمیدی تصریح کرد: وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی به تعداد ۳۵۰ هزار فقره به روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفری با سود ۵ درصدی اعطا می‌شود. حدود ۱۰۰ هزار پرونده در راستای پرداخت وام مسکن روستایی ۳۵۰ میلیونی تشکیل شده که پس‌از تضمین‌های سازمان برنامه و بودجه کشور به متقاضیان اعطا خواهد شد.

به گفته مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن دوره بازپرداخت وام ۳۵۰ میلیونی روستایی با سود ۵ درصدی ۲۰ ساله است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا