راه و ساختمانکسب و کار

آیا نرخ عوارض آزادراهی خودروهای مختلف، متفاوت است؟

عوارض آزادراهی به پلاک خودرو تعلق می‌گیرد‌ و برای آزادراه‌های مختلف، متفاوت است. نرخ عوارض آزادراهی برای خودروهای سواری شخصی، وانت و خودروهای سنگین فرق دارد و بدیهی است که با سنگین‌تر شدن خودرو، نرخ آن نیز افزایش پیدا می‌کند. همین‌طور مبلغ عوارضی، از سالی به سال دیگر متفاوت خواهد بود.

عوارض آزادراهی ۱۴۰۲ برای خودروهای سواری

پرداخت به‌موقع عوارض آزادراهی برای خودروهای مختلف، کاملا ضروری است؛ این اهمیت تا حدی است که از چندی پیش، پرداخت و تسویه عوارض خودرو برای خرید و تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث، شرطی واجب و ضروری اعلام شده است. به این ترتیب اگر شما عوارض خودرو خود را پرداخت نکرده باشید و هنوز بدهی برایتان ثبت باشد، امکان خرید و تمدید بیمه شخص ثالث را نخواهید داشت. از آنجا که خرید بیمه شخص ثالث برای خودروها اجباری است، الزام پرداخت عوارض آزادراهی نیز مشخص می‌شود.

همان‌طور که اشاره کردیم، نرخ عوارض آزادراهی برای خودروهای مختلف، متفاوت است. اما در نظر داشته باشید که مدل‌های مختلف خودروهای سواری، در گروهی به نام «سواری شخصی» قرار می‌گیرند که نرخ عوارض آزادراهی آن‌ها در سال جاری به شرح زیر است:

همچنین بخوانید
نام آزادراه نرخ عوارض
آزادراه تهران – پردیس ۷۵.۰۰۰ ریال
آزادراه تهران – ساوه ۲۲.۰۰۰ ریال
آزادراه تونل البرز (تهران – شمال) ۳۰۰.۰۰۰ ریال
آزادراه قزوین – رشت ۱۱۵.۰۰۰ ریال
آزادراه قزوین – زنجان ۳۸.۵۰۰ ریال
آزادراه کرج – قزوین ۴۰.۰۰۰ ریال
آزادراه همت – کرج ۷۵.۰۰۰ ریال
آزادراه باغچه – مشهد ۵۰.۰۰۰ ریال
آزادراه شرق استان اصفهان ۱۵۰.۰۰۰ ریال
آزادراه ارومیه – تبریز ۸۵.۰۰۰ ریال
آزادراه بندرعباس – بندر شهید رجایی ۱۲.۰۰۰ ریال
آزادراه کاشان – نطنز – اصفهان ۱۱۵.۰۰۰ ریال

بدیهی است که این مبالغ تنها مربوط به سال ۱۴۰۲ است و به احتمال زیاد برای سال بعد، با تغییراتی در رقم و میزان عوارض آزادراهی برای خودروهای سواری و ماشین‌های سنگین روبه‌رو خواهیم بود. در نظر داشته باشید که پرداخت این عوارض، به منظور نوسازی و بهینه‌سازی مسیرهای جاده‌ای است و درنهایت سبب ارائه خدمات با کیفیت بیشتر به شهروندان خواهد شد.

نکته: پرداخت عوارض برای برخی از خودروها، از جمله خودروهای با پلاک عمومی و خودروهایی که پلاک معلولین و جانبازان دارند، رایگان است و مالکان این خودروها از پرداخت عوارض آزادراهی معاف هستند. همین‌طور تاکسی‌هایی که مسیر فعالیت و کار آن‌ها از آزادراه‌ها می‌گذرد، معاف از پرداخت عوارض آزادراهی اعلام شده‌اند.

پرداخت عوارض آزادراهی از طریق آیتول

خبر خوب این‌ که شما به راحتی می‌توانید پرداخت عوارض آزادراهی را از طریق «آیتول» انجام دهید و صفر تا ۱۰۰ این کار را به‌صورت آنلاین پیش ببرید. برای این منظور کافی است که اطلاعات پلاک خودرو خود را در سامانه استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی وارد کنید و روی گزینه «استعلام عوارض آزادراهی» بزنید.

به‌علاوه شما می‌توانید با استفاده از شارژ کیف پول آیتول، از پرداخت اتوماتیک عوارض آزادراهی خودرو خود برخوردار شوید. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که بابت هر عوارض آزادراهی که از آن عبور می‌کنید، خودتان شخصا برای پرداخت آن اقدام کنید. پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی، روشی عالی است که دیگر شما نیازی به توقف برای پرداخت عوارض نداشته باشید و اگر از طریق کیف پول آیتول اقدام کنید، این کار به مراتب برای شما ساده‌تر خواهد بود.

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی چقدر است؟

مهلت پرداخت عوارض آزادراهی ۱۵ روز است و در صورتی که عوارض آزادراهی را به‌موقع پرداخت نکرده باشید، مشمول جریمه خواهید شد. این جریمه برای خودروهای سواری در سال ۱۴۰۲، معادل ۴۰.۰۰۰ تومان است.

برای پرداخت جریمه مربوط به عدم پرداخت به‌موقع عوارض آزادراهی، باید به بخش خلافی‌های خودرو خود بروید. این جریمه نیز در میان لیست جرایم دیگر خودرو شما قرار خواهد داشت؛ بنابراین می‌توانید از همان طریق، برای تسویه آن اقدام کنید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا