اقتصاد کلان

موتور توسعه کشور صنعت است/ به دنبال فرصت‌های جدید رشد اقتصادی هستیم

رئیس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه ضمن تاکید بر اینکه موتور توسعه کشور بخش صنعت است، نه گردشگری و کشاورزی، گفت: در واقع در آمایش سرزمین به دنبال این هستیم که نقاط تمرکز جمعیت را به نحوی مدیریت کنیم که فرصت‌های جدید رشد را برای اقتصاد کشور فراهم کنیم.

سید جعفر حسینی در همایش اقتصاد ایران، اصلاح ساختارها، رفع ناترازی‌ها و نقش‌آفرینی نوین در عرصه بین‌الملل که امروز (دوشنبه) با حضور رئیس جمهور در اجلاس سران افتتاح شد، اظهار کرد: جایی که تمرکز وجود دارد، بازار وجود دارد و امکان توسعه‌ نیز فراهم است.

وی افزود: سال‌ها روند بودجه‌ریزی کشور محل توزیع منابع بوده و نگاه این بوده که اگر منابع را به روستاها ببریم مهاجرت معکوس اتفاق می‌افتد و مردم از شهرها به روستاها مهاجرت می‌کنند. اما روند مهاجرت بین الملل نشان می‌دهد که چنین چیزی در جهان تجربه نشده است.

به گفته جعفری، مسئله اقتصاد ایران این است که این نقاط تمرکز به نحوی رقم خورده که طی ۵۰ – ۶۰ سال اخیر وضع مساعدی را برای اقتصاد کشور ایجاد نکرده‌اند. در واقع در آمایش سرزمین به دنبال این هستیم که نقاط تمرکز جمعیت را به نحوی مدیریت کنیم که فرصت‌های جدید رشد را برای اقتصاد کشور فراهم کنیم.

رئیس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد:‌ فرصت‌های جذب جمعیت در کشور در استان هایی است که فضای کسب و کار دارند. 

وی با بیان اینکه در کشور ما ساختار اقتصادی به نحوی بوده که بخش کشاورزی سهم قابل توجهی داشته است، گفت: در بحث آمایش به این نتیجه رسیدیم که موتور توسعه کشور نمی‌تواند بخش کشاورزی باشد، بخش کشاورزی در بهترین حالت می‌تواند مسئله امنیت غذایی را تامین کند. 

جعفری ادامه داد: با وجود همه حمایت‌هایی که انجام شده، در مسئله واردات و صادرات کشاورزی ناتراز هستیم که ضرورت دارد بررسی شود که چه محصولاتی را باید وارد کنیم و چه محصولاتی را باید صادر کنیم. حال، سوال این است که وقتی بخش کشاورزی نمی‌تواند موتور توسعه باشد چه چیزی می‌تواند جایگزین شود؟ این کشور برای اینکه بتواند به اهداف مد نظر خود برسد باید توسعه صنعتی را در دستور کار خود قرار دهد که اقتضائات و التزاماتی دارد و اولین اقدام آن، این است که توسعه صنعتی نمی‌تواند صرفا متکی به بازار داخلی باشد.

به اعتقاد وی، توسعه صنعتی در عین حال که باید به درون گرایی توجه کند باید به برون گرایی نیز توجه کند؛ در غیر این صورت به توسعه گلخانه‌ای دچار می‌شویم.

این مقام مسئول گفت: ظرفیت دیگر، ظرفیت معدنی کشور است که در این بخش ۱۰ پهنه با مقیاس جهانی داریم. پتانسیل دیگر ما، نیروی انسانی است که این نیروی انسانی عظیم باید آموزش ببیند. باید فرمولی برای اهرم کردن این ظرفیت‌ها داشته باشیم. از آدرس‌های غلطی هم مثل اینکه گردشگری می‌تواند موتور توسعه باشد، بپرهیزیم. گردشگری یک صنعت لاکچری است و در جایی می‌تواند توسعه پیدا کند که پول خرج کنیم.

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا