انرژی

ممنوعیت فروش نفتکش‌های فرسوده به روسیه رای نیاورد

اتحادیه اروپا به دنبال تشدید تدابیر برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های فعلی از جمله مکانیزم سقف قیمت نفت برای صادرات روسیه است اما از ممنوعیت فروش نفتکش‌های فرسوده منصرف شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، چهار منبع آگاه به رویترز گفتند: کشورهای اتحادیه اروپا به توافق روی دوازدهمین بسته پیشنهادی تحریم‌ها علیه روسیه با تمرکز بر ممنوعیت الماس‌های استخراج شده در روسیه و اقدامات جدید برای کنترل جریان نفت روسیه، نزدیک شده‌اند.

همچنین بخوانید

سند دوازدهمین بسته تحریم‌ها شامل تدابیر سخت گیرانه‌تر درباره نحوه اثبات تجارت نفت روسیه زیر سقف قیمت گروه هفت است. با این حال، بندی که هدف آن جلوگیری از فعالیت نفتکش‌های شبح روسیه بود، حذف شد.

کمیسیون اروپا در ابتدا خواهان ممنوعیت فروش نفتکش‌های قدیمی به نهادهای روسی یا استفاده از آنها در روسیه و توسط نهادهای روسی بود که ممکن است از این نفتکش‌ها برای دور زدن سقف قیمت نفت گروه هفت استفاده کنند اما این بند حذف شد. یکی از منابع آگاه گفت: کشورهای حاشیه مدیترانه که شرکت‌های کشتیرانی قوی دارند، نگران هستند این تدابیر از نظر رقابتی، آنها را در شرایط نامطلوبی قرار دهد.

در جدیدترین پیش نویس این سند، شرکت‌های کشتیرانی اکنون تنها باید موارد فروش نفتکش را گزارش کنند.

به گفته منابع آگاه، مقامات کشورهای عضو اتحادیه اروپا عصر دوشنبه نشستی را برگزار می‌کنند و انتظار می‌رود متن هدف اصلاحات بیشتری قرار بگیرد، اما اصلاحات اساسی در کار نخواهد بود. این منابع افزودند که این بسته حتی ممکن است در اواخر روز دوشنبه تصویب شود. یکی از آنها اظهار کرد:‌ تصور می‌کنم ما یک متن کم و بیش پایدار داریم.

 کمیسیون اروپا از اظهار نظر خودداری کرد.

بزرگترین نقطه اختلاف، معافیت کالاهای تحریم شده برای استفاده شخصی است، زیرا کشورهای عضو درباره معافیت ورود خودروهای دارای پلاک روسیه به اتحادیه اروپا، اختلاف نظر دارند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان سرگرم مذاکره درباره مهلت زمانی اعمال ممنوعیت واردات برخی از محصولات فلزی مانند صفحات فولادی و آهن هستند.

بر اساس گزارش رویترز، مهمترین اقدام جدید، ممنوعیت مستقیم واردات الماس‌های غیر صنعتی روسیه از اول ژانویه و همچنین ممنوعیت تدریجی الماس‌های روسیه از منابع دیگر است که منابع آگاه می‌گویند با آن موافقت شده است. ممنوعیت دومی هماهنگ با اقدام گروه هفت خواهد بود که هفته گذشته ممنوعیت الماس‌های روسی را اعلام کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا