انرژی

وضعیت آب‌های زیرزمینی رضایت‌بخش نیست

سخنگوی صنعت آب گفت: وضعیت آب‌های زیرزمینی رضایت‌بخش نیست و این موضوع تهدیدهای متعددی همچون ازجمله فرونشست، ناپایداری زیست بوم، امنیت غذایی و ناپایداری شغل کشاورز برای کشور دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، عیسی بزرگ‌زاده امروز در دومین نشست گفت‌وگوی آبی با اشاره به وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی و چالش‌های این بخش، اظهار کرد: اگر برای مصرف و برداشت فکری نشود کشاورز آسیب خواهد دید.

همچنین بخوانید

وی افزود: آمارها حکایت از این دارد که ۱۰ درصد کشاورزان پرمصرف هستند که باید این موضوع مدریت شود، در غیر این صورت همه کشاورزان آسیب خواهند دید.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه پرمصرفی در حوزه آب امنیت غذایی را تهدید می‌کند، گفت: سند ملی امنیت غذایی و الگوی کشت تدوین شده است و قرار است مصرف در این بخش به ۵۱ درصد برسد.

به گفته بزرگ‌زاده، راهی جز توسعه عمودی بخش کشاورزی و افزایش بهره وری در این حوزه نیست، با بهره وری که صورت می‌گیرد، باید آب به بخش های محیط زیست و تسکین فرونشست تخصیص یابد.

وی با تاکید بر اینکه سیاست اصولی ایران امنیت غذایی در محصولات راهبردی است، تاکید کرد: وضعیت منابع آب زیرزمینی به گونه‌ای است که باید نگران باشیم. ۱۴۶ میلیارد متر مکعب کسری مخزن داریم که حدود ۲۳ میلیارد متر مکعب فقط در ۱۰۰ دشت اتفاق می افتد.

به گفته سخنگوی صنعت آب، ۲۵۰ هزار چاه به کمک قانون مجاز شدند و اکنون ۷ میلیارد متر مکعب برداشت از چاه‌های غیرمجاز است و در این بین ۵۳ درصد چاه‌ها، برقی و ۴۵ درصد دیزلی هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا