انرژی

ارزآوری ۶۱ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در ۵ سال اخیر

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی در پنج سال گذشته، ۶۱ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته که نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار آن به سامانه نیما تزریق شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احمد مهدوی در آیین گرامیداشت روز صنعت پتروشیمی با بیان اینکه با تولید محصولات متنوع پتروشیمی از منابع غنی هیدروکربوری موجود در ایران بهینه‌ترین استفاده از این منابع می‌شود، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی در پنج سال گذشته پس از خروج ترامپ از برجام، ۶۱ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته و ۲۷ میلیون تن به ارزش ۲۶ میلیارد دلار مواد اولیه به صنایع پایین‌دستی و ۱۱ میلیون تن کود به جهاد کشاورزی عرضه کرده است.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در مراحل مختلف به اقتصاد کشور کمک کرده است، ادامه داد: صنعت پتروشیمی در پنج سال گذشته نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما تزریق کرده است.

مهدوی‌ با بیان اینکه صنعت پتروشیمی لکوموتیو حرکت اقتصادی کشور است، اظهار کرد: ظرفیت بالایی برای توسعه، تولید و صادرات در این صنعت وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی در سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است، گفت: در هشت‌ ماه امسال تولید صنعت پتروشیمی هشت درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه به لحاظ منابع خدادادی هیدروکربوری غنی هستیم، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی در پنج سالی که ترامپ از برجام خارج شد، ۶۱ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور داشت و ۲۷ میلیون تن به ارزش ۲۶ میلیون دلار مواد اولیه به صنایع پایین دست تحویل داده شد، همچنین ۱۱ میلیون تن کود شیمیایی به جهاد کشاورزی دادیم و این در حالی است که فقط ۶۰۰۰ تومان بابت هر متر مکعب گاز پرداخت کرده ایم.

وی با بیان اینکه واحدهای اوره ۵۰ همت از دولت طلبکارند، گفت: صنعت پتروشیمی در خدمت اقتصاد کشور است، باوجودی که این صنعت و برخی مدیران آن در لیست تحریم قرار دارند، اما اگر این صنعت نبود ما در شرایط تحریم شاید یک صدم هم ارزآوری نداشتیم. یعنی عملا این صنعت در مراحل مختلف به اقتصاد کشور کمک کرده است.

او با بیان اینکه این صنعت به عنوان اولین صنعت برای سرمایه گذاری در صنعت گاز ورود کرده است، برای این منظور کنسرسیوم تشکیل شد ولی تاکنون اقدامی برای اجرایی شدن آن انجام نشده است، اظهار کرد: در حال حاضر تراز گاز منفی است و دلیل آن عدم استخراج، عدم مصرف بهینه و عدم سرمایه گذاری است، گفت: باید علاوه بر تشویق به صرفه جویی مردم به سمت سرمایه گذاری در صنعت گاز نیز حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه در این حوزه بنا داریم، یک میلیارد دلار در مخزن خارتنگ که ۳۵ میلیون متر مکعب تولید گاز دارد، سرمایه گذاری کنیم، گفت: بر این اساس شرکتهایی که پایه گازسوز هستند، می توانند به آینده امیدوار باشند که خوراک در اختیار خواهند داشت.

او با بیان اینکه ایران به لحاظ منابع هیروکربوری دارای منابع غنی است و باید با عربستان، قطر و روسیه و آمریکا و کانادا مقایسه شود، گفت: عربستان ۶۰۰ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری می کند، در حالی که ما از ابتدا تنها ۶۰ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه گذاری کرده ایم و این باعث می شود بازارهای ما اشغال شود.

رتبه نخست صنعت پتروشیمی در حوزه صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور

همچنین در این مراسم محمدرضا حیدرزاده – مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول با بیان اینکه امروز شاهد پیشرفت در بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی از جمله طرح‌های توسعه‌ای و تولید درخشان صنعت هستیم و به نقطه‌ای رسیدیم که می‌توانیم ادعا کنیم رتبه نخست حوزه صادرات غیرنفتی و ارزآوری را برای کشور در اختیار داریم.

وی با اشاره به تحول در بخش‌های مختلف این شرکت در سال‌های اخیر به‌ویژه در تولید گریدهای جدید، ایجاد بهره‌وری در تولید، حوزه منابع انسانی و ایجاد مرکز دانش‌بنیان و نوآوری تاکید کرد: این شرکت امسال به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان مبتنی بر محصول از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری انتخاب شد.

حیدرزاده، با بیان اینکه قدرت رهبری بازار، هزینه و فناوری در این مسیر بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: نباید از عرصه فناوری غفلت کرد، با هم‌افزایی شکل‌گرفته در تلاشیم قدرت فناوری را تجاری‌سازی کنیم تا بالاترین نفع و بهره عاید صنعت و کشور شود.

او با تأکید بر توسعه بازارهای بین‌المللی با هدف افزایش ارزآوری برای کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام‌فروشی اظهار کرد: این شرکت به‌تازگی حدود ۲۰ درصد محصولات خود را به‌صورت مستقیم به بازارهای هدف صادر می‌کند.

وی به تولید گرید جدید «LEC ۱۹۶۹» با کاربری اکستروژن کوتینگ در این شرکت از سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: با تولید این محصول جدید، ایران در کنار دو کشور دیگر تولیدکننده این نوع خاص گرید قرار دارد و سالانه از خروج ۲۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

او با بیان اینکه طرح پلی‌اتیلن سنگین و متوسط این شرکت با پیشرفتی شگرف نسبت به اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از آن، سالانه ۱۰۰ میلیون دلار درآمدزایی حاصل شود.

وی با بیان اینکه طرح کوره دهم واحد الفین نیز با جدیت در این مجموعه دنبال می‌شود که بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود با روند پیشرفت کنونی تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

وی به رکورد تازه تولید و فروش در این شرکت در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: این شرکت موفق شد بیشترین تولید و فروش ۹ ماهه را نسبت به همه دوره‌های گذشته با عدد یک میلیون و ۴۷۶ هزار تن در تولید و ۸۷۲ هزار تن در حوزه بازاریابی و فروش ثبت کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا