بانکبانک و بیمه

نشست «مراکز نوآوری؛ خلق ارزش یا مرکز هزینه» برگزار شد

نشست تخصصی “مراکز نوآوری، خلق ارزش یا مرکز هزینه” صبح چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲، هم زمان با سومین روز فعالیت نهمین نمایشگاه تراکنش ایران با اسپانسری بانک سپه در سالن آمفی تئاتر مرکز آفرینش های فرهنگی کانون پرورش فکری برگزار شد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ستاد خبری رویداد بین‌المللی Transaction، نسترن حق جو؛ مشاور توسعه کسب و کار فینتک و تحول دیجیتال (مدیر نشست)، کامران خُلت آبادی؛ مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید، محسن صدر؛ مدیرعامل شرکت امید بوم، بهزاد صفری؛ معاون فناوری اطلاعات بانک سپه، محمد نژادصداقت؛ مدیرعامل شرکت داتین به عنوان سخنرانان این نشست تخصصی، درباره چند محور تعیین شده در این زمینه به ایراد سخن پرداختند.

نسترن حق جو، مشاور توسعه کسب و کار فینتک و تحول دیجیتال (مدیر نشست) گفت: مراکز نوآوری در دنیا داستان های خودشان را دارند. در کشور ما دانشگاه تلاش می کند محل و پاتوقی برای گفتگوهای نوآوری فراهم سازد، اما در دنیا این مراکز در دل صنعت به وجود می آیند. در کشور ما هم کم کم مراکز نوآوریِ شرکتی شروع به کار کردند. وقتی جریان مالی وارد یک ساختار سازمانی می شود، به معنای جدی تر گرفتن آن موضوع است.

همچنین بخوانید

مشاور توسعه کسب و کار فینتک و تحول دیجیتال در همین زمینه افزود: با اینکه یک دهه از فعالیت مراکز نوآوری در کشور می گذرد، این مراکز در کشور ما هنوز در اسکوپ دانشگاهی مانده اند و به جای مراکز ارزش به مراکز هزینه تبدیل شده اند.
محسن صدر؛ مدیرعامل شرکت امید بوم، دیگر سخنران این نشست نیز گفت: مراکز نوآوری را برای خلق ارزش ایجاد می کنند و هرچند بدون هزینه نمی شود خلق ارزش کرد، اما نباید مرکز نوآوری را به مرکز هزینه صرف تبدیل کنیم. به دنبال ایجاد پل ارتباطی با افراد صاحب دانش هستیم. مراکز نوآوری پاتوق هایی ایجاد می کنند. دانشگاه، خاستگاه ارزش است و در دانشگاه باید دانش به ارزش تبدیل شود.
مدیرعامل شرکت امید بوم گفت: هر کسی در کشور ما می خواهد بگوید کاری کردم و شو آف بدهد می گوید مرکز نوآوری افتتاح کردم. مراکز قدرت باید پشتوانه مراکز نوآوری برای تبدیل به کسب و کار باشند. پل ارتباطی با صاحبان دانش برقرار کنیم. مدل شتاب دهی ما در مراکز نوآوری اشتباه است. در کشور ما کسب و کارهایی موفق می شوند که به مراکز قدرت نزدیک هستند.
صدر تاکید کرد: باید یاد بگیریم اگر قرار است مرکز نوآوری افتتاح کنیم، مسیر را طوری فراهم سازیم که به کسب و کار برسد. کسب و کارهای بزرگ باید فضای مناسب برای رشد به کسب و کارهای کوچک تر بدهند. باید از نمایش فاصله بگیریم و پل ارتباطی بین کسب و کارها و صنعت و مراکز نوآوری ایجاد کنیم.
محمد نژادصداقت؛ مدیرعامل شرکت داتین نیز در سخنرانی خود گفت: نوآوری در شکل دادن به محصول جدید، بازار جدید، مدل کسب و کار و یا فرایند جدید است. نوآوری پارادوکس ظاهری دارد. دردی که دارد ناشی از خروج از فضای امن است و سازمان ها آماده پذیرش این موضوع نیستند. بنابراین هر چقدر مرکز نوآوری داشته باشیم ،هیج اتفاقی نمی افتد. پایداری در مقابل ریسک وجود دارد و نوآوری همراه ریسک پذیری است.
مدیرعامل شرکت داتین افزود: آفت هایی داریم. نوآوری چارچوب و فریم ورک دارد. معمولاً ظاهر را می بینیم و به باطن توجه نداریم. نوآوری شرط بقا است. یا نوآوری می کنیم یا می میریم. وقتی نوآوری معنا دارد که در اوج به موج بعدی فکر کنیم. برای نوآوری فقط روی سرمایه انسانی تمرکز کنیم. پول، برند و جایگاه دستمایه است.
کامران خُلت آبادی؛ مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید، سخنران چهارم نشست نیز گفت: شرکت های نوآوری امروز ترند شده اند و شرکت های دولتی و غیردولتی به آن می پردازند. قصد دارم به آفت های این حوزه بپردازم. شتاب دهنده ها، مراکز رشد، انکوباترها، کارخانه های نوآوری، پارک های علم و فناوری، پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها از جمله مراکز مرتبط با مراکز نوآوری هستند.
مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید خاطر نشان کرد: نبود فرهنگ، احساس مالکیت نکردنِ مدیران، فقدان فرایند گسترده و فراگیر، تخصیص ندادن منابع مورد نیاز از جمله چالش های موجود در این حوزه است. بخش عمده ای از فرایند نوآوری و تبدیل به محصول، به مدیران برمی گردد. غالباً فرهنگ، ساختار و مقاومت سازمانی مانع می شود مراکز نوآوری به محصول و کسب و کار برسند. و تا وقتی فرهنگ سازمانی را درست نکنیم نمی توانیم در حوزه نوآوری موفق شویم. تحمل تغییر نداریم، اما توقع داریم محصولی را به بازار برسانیم.
خُلت آبادی تاکید کرد: عدم شناسایی مشکل، فقدان ایده پردازی یا ناتوانی در ایجاد ایده های خوب، اجرای ضعیف ایده، کمبود بودجه یا پشتیبانی و فقدان نقشه راه و برنامه روشن موجب مرگ مراکز نوآوری می شود.

بهزاد صفری؛ معاون فناوری اطلاعات بانک سپه، سخنران پایانی گفت: وقتی خلق ارزش نمی کنیم هزینه هم نیست. معتقدم مراکز نوآوری آن طور که باید منجر به خلق ارزش نشده اند. ایده های خلاقانه و نوآورانه در سال های اخیر اغلب از مراکز نوآوری بیرون نیامده اند. قانون جامع و درستی برای حمایت از مراکز خلاق نداریم. قانونی تصویب شد و مقداری کمک کرد، اما کامل نبود.

معاون فناوری اطلاعات بانک سپه همچنین تاکید کرد: بعضاً نگاه حاکمیت به مراکز نوآوری هنجارشکنی است. عادت نداریم شرکتی کار کند و در منافعش شریک شویم. می خواهیم همه منافع برای ما باشد. باید دنبال سهم منصفانه از ایده و نوآوری باشیم.

براساس این گزارش، نمایشگاه تراکنش ایران به مدت ۳ روز، از ۱۸ تا ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری و هتل لاله برگزار می‌شود. در این دوره حدود ۵۰ نشست‌ تخصصی و فرصت‌ گفتگوی B2B، با حدود ۲۵۰ سخنران و عضو کمیته علمی، ۶۰ کارگاه معرفی محصول و با برنامه‌هایی متنوع میزبان اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت و فناوری است.

از طريق
سید مسلم یگانه
منبع
فابانیوز

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا