ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

اپل بزرگترین سازنده تلفن همراه جهان شد

آیفون اپل، برتری تلفن‌های هوشمند سامسونگ الکترونیکس را به زیر کشید و پرفروش‌ترین سری تلفن هوشمند در طول سال ۲۰۲۳ شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۰ است که شرکت کره‌ای سامسونگ الکترونیکس، جایگاه خود به عنوان بزرگترین سازنده تلفن همراه در جهان را از دست می‌دهد.

همچنین بخوانید

طبق برآورد شرکت تحقیقاتی IDC، آیفون با حدود ۲۳۵ میلیون دستگاه فروش در سال میلادی گذشته، یک پنجم بازار جهانی را به خود اختصاص داد. فروش گوشی‌های سامسونگ کاهش دو رقمی داشت و به ۲۲۶.۶ میلیون دستگاه رسید و بالاتر از سازندگان چینی مانند شیائومی، در جایگاه دوم ایستاد. در حالی که اپل در طول سه ماهه تعطیلات در سال‌های اخیر، پرفروش‌ترین بوده است، افزایش فروش این شرکت آمریکایی نسبت به سامسونگ طی یک سال، کاملا بی‌سابقه است و نشان می‌دهد اپل بهتر از رقبایش، رکود صنعت را سپری کرده است.

اپل از مدل‌های قدرتمندی که باعث جذب کاربران به سمت دستگاه‌های گران قیمت شده، بهره برده است. اپل با وجود استقبال نه چندان گرم از آیفون ۱۵ در چین که بزرگترین بازار بین المللی این گوشی است و در آنجا با محبوبیت روزافزون شرکت فناوری هواوی و ممنوعیت گسترده استفاده از دستگاه‌های خارجی در سازمان‌ها و نهادی دولتی، روبرو شده است، موفق شد در سال ۲۰۲۳ فروش خود را افزایش دهد.

نبیلا پوپال، مدیر تحقیقات IDC گفت: هر چند شاهد رشد قوی از سوی بازیکنان رده پایین اندروید مانند ترانسیون و شیائومی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ بودیم که ناشی از رشد سریع در بازارهای نوظهور بود، واضح است که بزرگترین برنده اپل است. این نقطه عطف با وجود افزایش چالش‌های نظارتی و رقابت مجدد هواوی در چین حاصل شد. موفقیت و تاب آوری همیشگی اپل، تا حد زیادی به دلیل روند رو به رشد دستگاه‌های گران قیمت است که اکنون بیش از ۲۰ درصد از بازار را تشکیل می‌دهند.

طبق گزارش موسسه IDC، اپل تنها سازنده گوشی بود که در بین سه شرکت برتر جهان، رشد ۳.۷ درصدی را به ثبت رساند، اما از کاهش بیشتر مصون نمانده است. فروش جدیدترین نسل آیفون در چین نسبت به نسل قبلی خود، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و برخی از تحلیلگران انتظار دارند که این کاهش بیشتر هم شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بخشی از چالش اپل در بزرگ‌ترین بازار تلفن همراه جهان، ناشی از قدرت گرفتن دوباره هواوی است که با عرضه گوشی هوشمند «میت ۶۰ پرو» مجهز به یک پردازنده پیشرفته ساخت چین، بخشی از سهم بازار را که پس از تحریم‌های آمریکا از دست داده بود، پس گرفت. اپل برای جلوگیری از کاهش بیشتر فروش، در هفته جاری، تخفیف‌های کم سابقه‌ای را برای جدیدترین مدل‌های آیفون در این کشور عرضه کرد که معادل پنج درصد قیمت هر گوشی بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا