صنعت، معدن، تجارت

واکنش اتاق تهران به درخواست اتاق اربیل برای تحریم کالاهای ایرانی

اتاق بازرگانی تهران در واکنش به درخواست تحریم کالاهای ایرانی از سوی اتاق بازرگانی اربیل عراق، در بیانیه ای بر ضرورت تداوم همکاری‌های اقتصادی میان دو ملت ایران و عراق تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اعضای اتاق بازرگانی تهران با انتشار بیانیه‌ای بر ضرورت تداوم همکاری‌های اقتصادی میان دو ملت ایران و عراق تاکید کرده و از اتاق‌های بازرگانی به عنوان خانه فعالان بخش خصوصی خواستند که با حرکت در مسیر چشم‌انداز توسعه روابط دوجانبه، آینده‌ای درخشان برای دو کشور رقم بزنند.

در بیانیه اتاق بازرگانی تهران که در واکنش به درخواست تحریم کالاهای ایرانی از سوی اتاق بازرگانی اربیل منتشر شده است، به پیوندهای دیرینه دو ملت و علقه‌های فرهنگی هزاران ساله اشاره شده که باید در فراز و نشیب‌های رخدادهای سیاسی، چراغ راهنمای حرکت به سمت آینده‌ای روشن و پررونق باشد.

نمایندگان بخش خصوصی تاکید کرده‌اند که جامعه فعالان بخش خصوصی ایران و عراق مانند همیشه از این آزمون‌ها سرافراز بیرون خواهد آمد و سرمایه گرانبهایی که با رنج‌های بسیار طی هزاران سال بین دو طرف شکل گرفته است را از دست نخواهد داد.

متن کامل بیانیه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به شرح زیر است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم»

بیانیه اتاق بازرگانی اربیل مبنی بر درخواست تحریم کالاهای ایرانی عمیقاً تأسف ما را به نمایندگی از کنشگران تجاری برانگیخت. پیوندهای دیرینه میان ایران و عراق و از جمله اقلیم کردستان که محصول علقه‌های فرهنگی به درازای هزاران سال است، باید مهمترین چراغ راهنمای ما در دستیابی به آینده‌ای روشن و پررونق برای ملت‌های ما باشد. جامعه تجار و بازرگانان ایران و عراق، میراث‌دار گنجینه سترگی است که تمدن مشترک ما را به زینت آراسته است. دادوستد دیرپای میان مردمان ما نه‌تنها تاکنون از این دلبستگی‌ها سیراب شده بلکه به گستره و ژرفای آن نیز افزوده است. نخستین بار نیست که فراز و فرود دنیای سیاست، اراده ما را برای پاسداشت این ذخایر تاریخی می‌آزماید. ما در کنار ملت عراق به خود می‌بالیم که هربار از این آزمون‌ها سرفراز بیرون آمده‌ایم و فروتنانه خداوند بزرگ را شاکریم اما نیک می‌دانیم که نگهداشت این خزینه گرانمایه، طبعی بلند و همتی والا می‌خواهد.

در کوران حوادث، هیچ مسئولیتی برای ملت‌های ایران و عراق و به ویژه اتاق‌های بازرگانی که پژواک رسا و راستگوی مردمان هستند، بالاتر از آن نیست که رنج‌هایی را که برای ساختن این بنای باشکوه برده‌ایم، به نسیان نسپاریم. در پناه این اراده‌های استحکام‌یافته، بازرگانان ایران و اقلیم کردستان عراق، حجم تجارتی به ارزش تقریبی ۳ میلیارد دلار را در سال جاری به ثبت رسانده‌اند که اشباعِ ظرفیت‌های شگرف میان ما نیست اما نشان‌دهنده اشتیاق وافر دو ملت در گسترش دادن مرزهای صلح و دوستی است. در زمانه‌ای که بدخواهان ایرانیان و عراقیان، آزمندانه می‌کوشند بندهای مودت میان ما را از هم بگسلند، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از برادران کُرد و عرب در اتاق‌های سراسر عراق به ویژه اقلیم کردستان می‌خواهد که با حزم و سینه گشاده و فراسوی پستی و بلندهای موسمی، به آینده پیش‌رو بنگرند و بدانند که ما در کنارشان ایستاده‌ایم تا آینده‌ای درخشان‌تر را برای فرزندان‌مان در دو سوی مرزها بسازیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا