انرژی

پتانسیل ایران برای تامین منابع اولیه پنل‌های خورشیدی/تولید ۸ هزارمگاوات برق خورشیدی تا سال ۱۴۰۷

رئیس گروه آموزش‌های تخصصی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ساتبا با اشاره به هدف‌گذاری ایران برای تولید ۳۰ هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، گفت: با توجه به وجود منابع سیلیکون در کشور، ایران می‌تواند به یکی از بازیگران تامین‌کننده منابع اولیه و تولیدکننده پنل‌های خورشیدی تبدیل شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهروز دشتی در نشست «توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر و بومی‌سازی تجهیزات، فرصت‌ها و چالش‌ها» در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، با اشاره به ایجاد ناترازی انرژی در سال‌های گذشته، تصریح کرد: برای رفع این ناترازی باید به مواردی چون بهروه‌وری انرژی، تنوع‌بخشی به منابع تولید انرژی، بهینه‌سازی و تامین زیرساخت‌های موجود، آموزش و اطلاع‌رسانی توجه کنیم.

همچنین بخوانید

دشتی با تأکید بر اهمیت تنوع‌بخشی به منابع انرژی، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم علاوه بر تولید پنج هزار و ۷۸۴ مگاوات برق حرارتی و ۱۴۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت و ارتقای راندمان، ۲۳۰ مگاوات هم نیروگاه از منابع تجدیدپذیر احداث شده است.

وی حرکت به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: انرژی باد و خورشید در جهان طی سال‌های اخیر مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفته است که در این میان استفاده از انرژی خورشیدی بسیار جذاب‌تر بوده و سهم ۶۶ درصدی را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این‌که ایران از پتانسیل بسیار بالایی برای استفاده از انرژی خورشید در راستای تولید برق برخوردار است، ادامه داد: برای تولید برق خورشیدی، پنل‌های سیلیکونی در دنیا تا حد زیادی توسعه یافته‌اند. در حال حاضر ۷۷ درصد از پنل‌های خورشیدی دنیا در چین تولید می‌شود و البته کشورهایی چون ویتنام، مالزی و هند هم در این زمینه سهم دارند. پروژه‌های بزرگی هم در دنیا برنامه‌ریزی شده که از جمله آن می‌توان به مجموعه نیروگاه‌های ۲.۸ گیگاواتی در چین و ۲.۷ گیگاواتی در هند اشاره کرد.

دشتی افزود: هزینه تولید پنل‌های خورشیدی بین سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به شدت کاهش پیدا کرده و همین باعث رونق و افزایش گردش مالی در این بخش شده است، به طوری که گردش مالی در این بخش به ۲۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

وی اضافه کرد: به منظور انجام برنامه‌ریزی و رصد فعالیت‌های صنعتی در ایجاد و توسعه زنجیره انرژی سیلیکونی در کشور، از دو سال پیش جلسات کارشناسی و مدیریتی با تمام فعالین زنجیره تولید تجهیزات انرژی خورشیدی برگزار شده و ضمن بررسی روند فعالیت‌های آنها، سعی در رفع مشکلات و موانع تولید آنها به عمل آمده است.در این زمینه به بررسی منابع سیلیکونی کشور پرداخته شد. با توجه به وجود معادن با ظرفیت مجموع ۸۰ میلیون تن مواد سیلیکونی در سراسر کشور ایران می‌تواند به یکی از بازیگران اصلی تولید منابع اصلی پنل‌های خورشیدی تبدیل شود.

وی گفت: یکی از اقدامات انجام شده در راستای تحقق برنامه‌های دولت اطمینان از پتانسیل‌های اجرایی در کل زنجیره ارزش سیلیکونی در کشور بود که

به نقل از روابط عمومی ساتبا، دشتی ادامه داد: البته علاوه بر معادن سیلیکون برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی، تجهیزات اصلی و مهم دیگری از جمله اینورترهای خورشیدی، استراکچرها، کابل‌ها و … نیز مورد نیاز است و زیرساخت‌های زیادی نیاز داریم که باید به مرور در کشور ایجاد و توسعه داده شود. به عنوان مثال برای احداث ۸۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک به بیش از ۷۱۰۰ کیلومتر کابل دی سی یا ۳۲۰ هزارتن سازه این نیروگاه‌ها در کشور نیاز داریم که خوشبختانه صنایع کشور دارای آمادگی و ظرفیت مناسب برای تامین نیازهای اجرایی این نیروگاه‌ها در کشور هستند.

وی در پایان از تدوین سند برنامه ملی توسعه فناوری زنجیره ارزش سامانه‌های سیلیسیومی تولید برق خورشیدی برای تعیین وظایف دستگاه‌های مختلف به منظور تولید هشت هزارمگاوات برق خورشیدی تا سال ۱۴۰۷ خبر داد و گفت: تمام مطالعات مورد نیاز برای تدوین این سند در ساتبا انجام شده و پس از اخذ تاییدات وزارت نیرو و کمیسیون‌های زیربنایی دولت، برای تصویب در صحن دولت ارسال شده است و امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک مورد تصویب قرار گیرد تا بر اساس مفاد آن راهبردهای سیستمی برای مدیریت تحقق اهداف بخشی در این زمینه، توسط دولت اجرایی شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا