ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تولیدکنندگان محتوا چگونه از ترافیک اینترنت به درآمد می‌رسند؟

با توسعه اینترنت، مردم عادی فرصت مهمتری برای شکل دادن به محتوایی که می‌توانند ببینند، پیدا کرده اند و به مرور زمان، اقتصاد تولیدکننده محتوا، به یک نیروی اصلی تبدیل شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، ممکن است واژه‌های «تولیدکننده محتوا» و «اینفلوئنسر» را به جای هم شنیده باشید. در عین این که ممکن است شبیه هم به نظر برسند، بین این دو تفاوت وجود دارد؛ اساسا، یک تولیدکننده محتوا، فردی است که محتوای دیجیتالی تولید می‌کند، در حالی که یک اینفلوئنسر، یک شخصیت شبکه اجتماعی است که بر مخاطبان خود تاثیر می گذارد تا محصولات یا خدماتی را که تبلیغ می‌کنند، خریداری کنند. با این حال، اغلب همپوشانی‌های زیادی بین این دو وجود دارد، زیرا بیشتر تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئنسرها، ترکیب خوبی از برندسازی شخصی، تولید محتوا و تبلیغ دارند.

همچنین بخوانید

تولیدکنندگان محتوا، قلب و روح پلتفرم‌های شبکه اجتماعی هستند و جریان بی پایانی از محتوای مورد پسند کاربران را ارائه می دهند. همچنان که تعداد تولیدکنندگان محتوا، در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی افزایش یافته است، رقابت بین پلتفرم‌ها برای حفظ تولیدکننده محتوا داغ شده است. در حالی که هر پلتفرم برای جلب توجه اینفلوئنسرها و دلارهای تبلیغاتی مربوطه، رقابت می‌کند، اینستاگرام، تیک‌تاک و یوتیوب، برای بازاریابی اینفلوئنسرها، محبوبیت خاصی پیدا کرده اند. اکثر دلارهای تبلیغاتی که به عنوان بخشی از این صنعت ۶ میلیارد دلاری خرج می شود، روی این سه پلتفرم متمرکز شده است.

در نتیجه، این پلتفرم‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند و سایر شرکت‌های فناوری که با تولیدکنندگان محتوا آشنا می‌شوند، برای جذب آنها، سودآورترین گزینه‌های کسب درآمد را ارائه می‌دهند و به منظور راضی نگه داشتن آنها، ایجاد انگیزه و تولید محتوای رایگان، طیف وسیعی از ابزارهای کسب درآمد را توسعه داده‌اند.

فوربس در گزارشی، پنج گزینه کسب درآمد را بررسی کرده است که تولیدکنندگان محتوا می‌توانند در پلتفرم‌های اجتماعی با کمک ابزارها و ویژگی‌های جدیدی که ظاهرا هر هفته اضافه یا اصلاح می‌شوند، درآمد کسب کنند و با داغ شدن رقابت برای تولیدکنندگان محتوا، می‌توان انتظار داشت که شاهد نوآوری بیشتری در دنیای کسب درآمد از این افراد باشیم، زیرا پلتفرم‌ها به دنبال راه‌های جدید و بهتری برای کمک به تولیدکنندگان محتوا برای کسب درآمد از محتوایشان هستند.

قرارداد با برندها

طبق گزارش اخیر بانک گلدمن ساکس، قرارداد با برند، اولین راه کسب درآمد تولیدکنندگان محتوا در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی است که تقریبا ۷۰ درصد از درآمد را تشکیل می‌دهد. نه تنها تولیدکنندگان محتوا، برندها و آژانس‌ها، این قراردادها را تنظیم می‌کنند، بلکه پلتفرم‌های اصلی هم راه‌کارهای بازار خود را برای تشویق ارتباطات و همکاری بین برندها و تولیدکنندگان محتوای واجد شرایط، ارائه می‌دهند. به عنوان مثال،  BrandConnect یوتیوب که قبلا با نام Famebit شناخته می شد، تولیدکنندگان محتوا و برندها را برای کمپینهای بازاریابی، به هم معرفی می‌کند.

فاندهای تولیدکنندگان محتوا

فاندها یا بودجه‌های مالی تولیدکنندگان محتوا در دوران پاندمی کرونا، در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی رایج شد و تیک‌تاک، یکی از اولین پلتفرم‌هایی بود که آن را معرفی کرد. سایر پلتفرم‌ها به سرعت از این شیوه الگوبرداری کردند که شامل برنامه Reels Bonus اینستاگرام، فاند پاداش Spotlight در اسنپ چت و فاند تولیدکننده محتوای پینترست برای تولیدکنندگان محتوایی که هنوز شهرت کافی پیدا نکرده اند، است.

تقسیم درآمد

تقسیم درآمد تبلیغاتی، یک گزینه درآمدزایی است که به خوبی مورد توجه قرار گرفته و راهی قابل پیش بینی و پایدار برای کسب درآمد در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی البته تا زمانی است که تولیدکننده محتوا می توند مدام بازدیدها را به خود جلب کند.

 یوتیوب با «برنامه شریک یوتیوب» (YPP) در این فضا پیشرو است. این برنامه به تولیدکنندگان محتوا  اجازه می‌دهد درصدی از درآمد حاصل از تبلیغاتی را که قبل، در حین یا در کنار ویدئوهایشان پخش می شود، کسب کنند. «برنامه شریک یوتیوب»، ۵۵ درصد از سهم درآمد را در ویدیوهای بلند ارائه می‌کند.

اینفلوئنسرها برای این که بتوانند در این برنامه شرکت کنند، باید هزار مشترک و چهار هزار ساعت تماشا در ویدئوهای بلند خود داشته باشند. این برنامه در سال ۲۰۲۲، به  سرویس ویدئوی کوتاه Shorts یوتیوب اضافه شد. تولیدکنندگان ویدئوهای کوتاه، ۴۵ درصد از درآمد اختصاص داده شده Shorts را بر اساس سهم خود از کل بازدیدها کسب می‌کنند. بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، تولیدکنندگان محتوا برای این منظور باید در مدت ۹۰ روز، به ۱۰ میلیون بازدید برسند و هزار مشترک داشته باشند.

عوامل بسیاری از جمله محتوای جدید و کشور، در میزان پولی که یک تولیدکننده محتوا در یوتیوب برای هر ویدئویی دریافت می‌کند، نقش دارد اما تعداد بازدیدها شاید مهمترین عامل باشد. هنگامی که یک ویدئو به یک میلیون بازدید دست پیدا می‌کند، یک پرداخت روزانه بزرگ برای تولیدکننده محتوا خود را تضمین می‌کند. در بعضی از موارد، اگر بازدید یک ویدئو به یک میلیون دفعه برسد، تولیدکننده محتوا می‌توانند دریافتی پنج رقمی داشته باشند.

کالاها و شرکتهای آنها

تولیدکنندگان محتوا همچنین می‌توانند با فروش کالاهای خود یا محصولات و خدمات دیگران از طریق لینکهای عرضه شده، درآمد کسب کنند اما این کمتر از ۱۰ درصد از درآمد کلی آنها را تشکیل می‌دهد. سرویس خرید یوتیوب (YouTube Shopping) به تولیدکنندگان محتوای واجد شرایط اجازه می‌دهد محصولات فروشگاه‌های خود را در ویدئوها یا پخش‌های زنده و از برندهای دیگر در سراسر یوتیوب در ویدئوهای بلند و کوتاه و پخش‌های زنده خود، تبلیغ کنند.

تیک‌تاک دو راه برای فروش در برنامه عرضه می‌کند، یا از طریق برنامه وابسته خود که بر اساس فروش انجام شده در ویدئوها یا در جریان پخش زنده، به تولیدکنندگان محتوا، کمیسیون پرداخت می‌کند. تولیدکنندگان محتوا همچنین می‌توانند محصولات را مستقیما در فروشگاه تیک‌تاک از طریق ویدئوهای درون‌فید، پخش زنده و برگه ویترین محصول به نمایش بگذارند و بفروشند.

به نوبه خود، اینستاگرام برنامه تجارت وابسته خود را در اوت سال ۲۰۲۲ تعطیل کرد و در سپتامبر ۲۰۲۲ تب خرید را از صفحه اصلی خود حذف کرد که ممکن است بر توانایی تولیدکنندگان محتوا  برای درآمدزایی از طریق فروش محصول در آن پلتفرم تاثیر بگذارد. اما تعدادی خرده فروش وجود دارند که به دنبال پر کردن این خلا هستند.

آمازون اخیرا فید مشابه تیک‌تاک را در اپلیکیشن موبایل خود به نام اینسپایر منتشر کرده است. تولیدکنندگان محتوا  که در برنامه اینفلوئنسر آمازون ثبت نام کرده‌اند، می‌توانند در فید خرید درون‌برنامه‌ای که عکس‌ها، ویدئوها و توصیه‌های محصول مرتبط را ارائه می‌کند، پست کنند. اینفلوئنسرها از خرید مشتریان، پورسانت دریافت می کنند. مشتریان آمازون نمی‌توانند خودشان ویدئوها را در فید آپلود کنند، اما می‌توانند نظرات محصول را ارسال کنند تا برای اینسپایر در نظر گرفته شوند.

انعام و اشتراک

انعام، هدایا و اشتراکهای پولی، راه دیگری است تا تولیدکنندگان محتوا  در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی بتوانند کسب درآمد کنند. پلتفرم‌هایی مانند توئیچ، آنلی فانز و پاترئون، به دلیل مدلهای انعام و اشتراک خود مشهور هستند، مدلی که پلتفرم‌های اجتماعی سعی کرده اند آن را کپی کنند. تیک‌تاک، قابلیتهای مختلفی شامل انعام، هدایای ویدئویی و هدیه زنده را ارائه کرده است که تحت آن، بینندگان، سکه‌های از قبل خریداری‌شده را ارسال می‌کنند و تولیدکنندگان محتوا، این سکه‌ها  را درون برنامه به شکل الماس دریافت کرده و به پول تبدیل می‌کنند.

قابلیت «سِریز»  (Series) تیک‌تاک، به تولیدکنندگان محتوای منتخب اجازه می‌دهد ویدئوهای طولانی‌تری را به اشتراک بگذارند که تنها با پرداخت پول قابل دسترسی خواهد بود. هر کدام از سری ها، می‌تواند شامل ۸۰ ویدئو باشد که مدت هر کدام از آنها، حداکثر  ۲۰ دقیقه است. تولید کنندگان محتوا می‌توانند قیمت محتوای پولی خود را انتخاب کنند. کاربران تیک‌تاک پیش از این تنها قادر بودند ویدئوهای ۱۵ ثانیه ای، یک دقیقه ای، سه دقیقه ای و ۱۰ دقیقه ای را در این پلتفرم به اشتراک بگذارند.

اقتصاد تولیدکنندگان محتوا

هزینه‌های مصرف‌کننده برای اپلیکیشن‌های غیربازی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال پیش از آن، ۱۱ درصد رشد کرد و به ۶۴ میلیارد دلار رسید. اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی و اقتصاد تولیدکنندگان محتوا، این رشد را هدایت کرد و تیک‌تاک به پیشتازی آنها کمک کرد. به عنوان مثال، سال گذشته، تیک‌تاک، به نقطه عطف جدید بیش از ۱۰ میلیارد دلار هزینه در طول عمر رسید و اولین اپلیکیشن غیربازی بود که به این نقطه عطف رسید. برای امسال، شرکت اطلاعات اپلیکیشن data.ai، پیش‌بینی می‌کند درآمدزایی از مصرف‌کنندگان در اپلیکیشن‌های اجتماعی، ۱۵۰ درصد رشد می‌کند و به ۱.۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

در ۱۰ بازار برتر، میانگین ساعات روزانه صرف شده در تلفن همراه برای هر کاربر نسبت به سال ۲۰۲۲، رشد ۶ درصدی داشت و به بیش از پنج ساعت رسید. اپلیکیشن‌هایی مانند یوتیوب، واتس‌اپ، فیس‌بوک، تیک‌تاک، کروم، اینستاگرام، نتفلیکس و اپلیکیشن‌های دیگر، به افزایش زمان صرف شده کمک کردند.

بر اساس گزارش وب سایت تِک کرانچ، اپلیکیشن برتر از نظر تعداد نصب و هزینه در سرتاسر جهان، تیک‌تاک بود، اما فیس بوک از نظر زمان صرف شده، در رتبه اول باقی ماند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا