امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تولید سالانه ۲۰ میلیون تن محصول در باغات کشور

رییس موسسه علوم باغی کشور گفت: ۲.۸ میلیون هکتار باغ و عرصه‌های باغی در کشور وجود دارد و در این عرصه‌ها بیش از ۲۰ میلیون تن محصول تولید می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش خبرگزاری هر، مهدی طاهری، رییس مؤسسه باغی کشور در نشست خبری سیما گفت: تا ۲۰ سال گذشته اقلیم ایران نشان می‌داد که ایران یک کشور باغی است و تمام میوه‌های مختلف در کشور وجود داشت و به همین دلیل توسعه باغات اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه ۲.۸ میلیون هکتار باغ و عرصه‌های باغی در کشور وجود دارد و در این عرصه‌ها بیش از ۲۰ میلیون تن محصول تولید می‌شود، افزود: در تولید بعضی از محصولات مثل سیب، مرکبات، خرما، انگور و … جز تولیدکنندگان شاخص هستیم و مازاد تولید هم داریم.

به گفته طاهری اغلب میوه مورد نیاز داخل تولید و مقدار زیادی هم صادر می‌شود؛ البته موز و چند میوه گرمسیری نیز وارداتی است.

رییس مؤسسه باغی کشور ادامه داد: مازاد تولید، ضایعات محصولات و تغییرات اقلیمی که ویژگی آن گرم شدن هوا و کاهش بارش‌ها است، سبب خسارت به بخش باغبانی شده و از این نظر که ایران یک کشور باغبانی است دور شده ایم و اکنون نمی‌توانیم بگوییم توسعه کشاورزی باید بر مبنای باغبانی باشد.

طاهری خاطر نشان کرد: کمبود شدید آب و تخلیه منابع آب‌های زیرزمینی و منابع آب‌های سطحی، کشور را در بحران شدید آب قرار داده است و یک میلیون هکتار از عرصه باغی کشور که در ۲۰ سال گذشته توسعه یافته در معرض خطر تبدیل شدن به باغات درجه ۳ و ۴ است و باید برای جلوگیری غیر اقتصادی شدن آن برنامه داشته باشیم.

رییس مؤسسه علوم باغی کشور با اشاره به اینکه باید آب برای باغات درجه ۱ و ۲ مهیا شود تصریح کرد: مؤسسه باغبانی کشور وظیفه دارد دانش لازم برای رفع مشکلات و بهره‌ور کردن وضعیت موجود را به جامعه منتقل کند. در گذشته فعالیت‌های مؤسسه روی ارقام میوه بوده و کمتر روی مسائل امروزی کار شد، اما اکنون با توجه به تغییرات اقلیمی مؤسسه تغییر مسیر داده و انرژی خود را صرف اصلاح و بهینه سازی باغات قرار داده است.

طاهری با اشاره به معرفی ۲۲ رقم میوه جدید در یک سال گذشته خاطرنشان کرد: در ابتدای سال آتی قرار است رویداد مدیریت تغذیه گلخانه برگزار شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا