انرژی

تقاضای جهانی برای نفت رکورد ماهانه جدید زد

تقاضای جهانی برای نفت در دسامبر نسبت به نوامبر، بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که هشتمین رکورد ماهانه در سال ۲۰۲۳ بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سازمان ابتکار داده مشترک (JODI) که اطلاعات گزارش شده از سوی کشورها را جمع آوری می‌کند، اعلام کرد تقاضای رو به رشد در آسیا، افت تقاضا در آمریکا و اروپا در ماههای پایانی سال ۲۰۲۳ را کاملا جبران کرد.

همچنین بخوانید

طبق آمار JODI، تقاضا برای نفت در دسامبر نسبت به نوامبر، ۵۴۱ هزار بشکه در روز افزایش یافت. چین و پس از آن ژاپن و هند، محرکان اصلی رشد تقاضا برای نفت بر مبنای ماه به ماه بودند و کاهش تقاضا در آمریکا، ایتالیا و آلمان را به طور کامل جبران کردند.

در بخش سوخت‌ها، تقاضای جهانی برای گاز مایع (ال‌پی‌جی) در دسامبر، به بالاترین حد خود رسید و همزمان، تقاضا برای بنزین و دیزل، به میانگین پنج ساله کاهش یافت.

همچنین، تولید جهانی نفت در دسامبر، اندکی افزایش یافت اما نسبت به دسامبر سال ۲۰۲۲، به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داشت و همچنین، اندکی کمتر از میانگین پنج ساله بود.

 کاهش چشمگیر تولید سالانه در عربستان سعودی (کاهش ۱.۵ میلیون بشکه در روز) و عراق، با افزایش ۱.۱ میلیون بشکه در روز تولید آمریکا در دسامبر ۲۰۲۳ در مقایسه با دسامبر سال ۲۰۲۲ و همچنین رشد تولید کانادا و چین، تا حدودی جبران شد.

تولید عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک و بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است، با ۱۲۶ هزار بشکه افزایش ماهانه، به ۸.۹۴ میلیون بشکه در روز در دسامبر رسید و همزمان، صادرات نفت این کشور با ۲۸ هزار بشکه در روز کاهش، به ۶.۳۱ میلیون بشکه در روز رسید.

ذخایر جهانی نفت در دسامبر، هشت میلیون بشکه کاهش یافت و ۲۷۵ میلیون بشکه پایین میانگین پنج ساله بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، کاهش ذخایر و تقاضای قوی، می‌تواند از قیمت نفت در سه ماهه جاری حمایت بیشتری کند، به خصوص اگر گروه اوپک پلاس تصمیم بگیرد تمام یا بخشی از کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه در روز را که برای سه ماهه اول امسال به اجرا گذاشته است، معکوس کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا