انرژی

شرکت نفتکش روسیه هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفت

آمریکا در جدیدترین اقدام برای هدف قرار دادن درآمدهای نفتی روسیه، تحریم‌هایی را علیه شرکت نفتکش روسی سوفکامفلوت (Sovcomflot) اعمال کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد واشنگتن به دنبال کاهش درآمدهای روسیه از فروش نفت است که می‌تواند برای حمایت از جنگ در اوکراین، استفاده کند.

همچنین بخوانید

روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان است و این تحریم‌ها، جدیدترین تحریم‌ها در تلاش کشورهای غربی برای افزایش هزینه‌های حمل و نقل نفت خام و فرآورده‌های نفتی‌ این کشور و در عین حال، حفظ عرضه نفت به بازارهای جهانی است.

دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه‌داری، همچنین ۱۴ نفتکش را به عنوان داراییهایی که سوفکامفلوت در آنها منافعی دارد، مشخص کرد.

دفتر کنترل داراییهای خارجی، مجوزهای عمومی صادر کرد که تخلیه نفت خام یا محموله‌های دیگر از این ۱۴ کشتی به مدت ۴۵ روز را اجازه داده و امکان تعامل با سایر نفتکش‌های سوفکامفلوت را فراهم می‌کند.

یکی از مقامات ارشد وزارت خزانه‌داری در تماسی با خبرنگاران گفت: سوفکامفلوت به عنوان یک شرکت مادر، علاوه بر فعالیتهای فریبکارانه، در نقض سقف قیمت هم دخیل بوده است.

تحریم‌ها، هرگونه دارایی افراد و شرکتهای تحت تحریم در آمریکا را بلوکه کرده و عموما، آمریکایی‌ها را از معامله با آنها منع می‌کند.

گروه ۷، اتحادیه اروپا و استرالیا در اواخر سال ۲۰۲۲، سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه را برای فروش نفت روسیه از مسیر دریا وضع کرده اند. استفاده از خدمات دریایی غربی مانند حمل و نقل، بیمه و تامین مالی برای محموله‌های نفتی با قیمت بالای سقف یا بالاتر از آن ممنوع است.

این مقام وزارت خزانه‌داری گفت: تحریم‌های امروز اساسا برای حذف برخی از وسایل انجام می‌شود که روسیه را مجبور به سرمایه‌گذاری بیشتر در هزینه‌ها و ایجاد راه‌های جدید برای خروج آن نفت می‌کند.

تحریم‌های غرب و محدودیت سقف قیمت، روسیه را مجبور کرده است برای فروش بخشی از نفت خود به ناوگان به اصطلاح سایه از نفتکش‌های فرسوده تکیه کند که نفت را به مقصد مصرف‌کنندگانی مانند هند و چین حمل می‌کنند.

مقامات وزارت خزانه داری می گویند این هزینه ها، باعث کاهش درآمد مسکو می‌شود که می‌تواند برای جنگ استفاده کند.

این مقام ارشد گفت: آمریکا افشا نمی‌کند که سوفکامفلوت، به چه تخلفاتی متهم شده است. با این حال، افزود: اختیارات مورد استفاده برای این تحریم‌ها، مربوط به فعالیت در بخش دریایی روسیه است که نشان‌ می‌دهد کار این شرکت خارج از ائتلاف سقف قیمت بوده است.

واشنگتن به مناسبت دومین سالگرد حمله نظامی مسکو به اوکراین و انتقام مرگ الکسی ناوالنی، از مخالفان دولت روسیه، اوایل روز جمعه، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کرد که بیش از ۵۰۰ فرد و نهاد راهدف قرار دادند.

وزارت خزانه‌داری، اعمال سقف قیمت را در اکتبر آغاز کرد و قبل از جمعه، ۲۷ نفتکش را به دلیل نقض سقف قیمت تحریم کرده بود. داده های حمل و نقل نشان می‌دهد بسیاری از این نفتکش‌ها از زمان تحریم، در بنادر لنگر انداخته اند.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری اعلام کرد سخت گیری در اجرای تحریم‌ها در ماه های اخیر، روسیه را مجبور کرده نفت را با تخفیف بیشتر به نفت برنت بفروشد و درآمد این کشور را محدود کرده است. این تخفیف در ماه گذشته به حدود ۱۹ دلار در هر بشکه در مقایسه با ۱۲ تا ۱۳ دلار در هر بشکه در اکتبر، افزایش یافته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا