انرژی

پیشنهاد لیتوانی برای قانون شدن موضوع حذف گاز روسیه

لیتوانی اعلام کرد اتحادیه اروپا باید طرح خود برای خروج از گاز روسیه را تا سال ۲۰۲۷، به قانون تبدیل کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، واردات گاز اروپا از روسیه پس از حمله مسکو به اوکراین در سال ۲۰۲۲، کاهش یافته و کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده است اروپا باید تا سال ۲۰۲۷، به وابستگی خود به سوختهای فسیلی روسیه پایان دهد.

همچنین بخوانید

اما کشورهای اتحادیه اروپا تاکنون از اعمال تحریم‌ها روی واردات گاز روسیه یا گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) که کشورهایی از جمله اتریش و مجارستان هنوز به شدت به آن وابسته هستند، اجتناب کرده‌اند.

لیتوانی در سندی که روز پنج شنبه، توسط رویترز مشاهده شده، به کمیسیون اروپا پیشنهاد کرد قانونی  را برای اجرا در سال  ۲۰۲۷ پیشنهاد کند  که یک ضرب الاجل را برای حذف  تدریجی گاز و ال‌ان‌جی روسیه توسط کشورها، تعیین می‌کند.

هدف از این پیشنهاد، این است که به دولت‌های ملی، زمینه‌های قانونی محکم‌تری برای کاهش واردات روسیه داده شود. به عنوان مثال، با قراردادهای بلندمدت واردات گاز روسیه فسخ شود و در عین حال، از تحریم‌ها اجتناب شود. در این سند آمده است: چنین قوانینی باید به کشورهای عضو اجازه دهد تا اقدامات لازم را در سطح ملی، برای عمل به چنین مهلتی انجام دهند.

وزیران انرژی کشورهای اتحادیه اروپا، دوشنبه آینده، در نشستی در بروکسل درباره این موضوع بحث خواهند کرد.

اتحادیه اروپا همچنین در حال تصویب مقررات بازار گاز است که به کشورها اجازه می دهد با جلوگیری از رزرو ظرفیت زیرساخت گاز و ال‌ان‌جی توسط شرکت های روسی، مانع واردات از روسیه شوند. اما برخی از کشورهای اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند معلوم نیست بتوانند از این گزینه که می‌تواند پیامدهایی در خارج از مرزهای کشور واردکننده داشته باشد، استفاده کنند یا خیر. به عنوان مثال، بلژیک و اسپانیا هر دو ال‌ان‌جی روسیه را وارد می‌کنند و سپس سوخت را برای خریداران در کشورهای دیگر ارسال می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، واردات گاز اروپا از روسیه از طریق خط لوله، از زمان آغاز جنگ اوکراین کاهش یافته، اما واردات ال‌ان‌جی چنین نبوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا