ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ماجرای حمله بزرگ سایبری به اپراتورهای آمریکا چه بود؟

آمریکا سال جدید میلادی را با حمله سایبری بزرگ به اپراتورهای این کشور همچون AT&T و Boost Mobile و Cricket Wireless آغاز کرد که به دلیل این حمله بزرگ مجبور شد خدمات ارتباطی مشتریان این اپراتورها را قطع کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بیش از ۱۰ ساعت، شرکت AT&T با قطعی مواجه شد. علیرغم تحقیقات و تلاش‌ها برای بازگرداندن حالت عادی، ناامیدی در بین کاربرانی که این قطعی را تجربه می‌کردند افزایش یافت؛ به گونه‌ای که برخی از عدم به‌روزرسانی به‌موقع AT&T انتقاد کردند و جان کربی، سخنگوی کاخ سفید نیز در مواجهه با این حمله بزرگ سایبری اظهار کرد که FBI و وزارت امنیت داخلی در حال بررسی قطعی AT&T هستند. 

همچنین بخوانید

بر همین اساس سریعا کمیسیون ارتباطات فدرال و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت آمریکا شروع به بررسی و شناسایی علت اختلال کردند؛ FBI همچنین گفت که با این شرکت در مورد قطعی شبکه در تماس است. در ادامه پس از ۱۳ ساعت، شرکت AT&T موفق شد سه چهارم شبکه خود را بازیابی کند و پس از قطعی که بیش از ۷۰۰۰۰ کاربر را تحت تأثیر قرار داد، این شرکت اعلام کرد که خدمات را برای همه مشتریان آسیب دیده بازیابی می‌کند.

البته این شرکت جزئیات بیشتری در مورد دلیل قطع و تعداد کاربران آسیب دیده ارائه نکرده اما بعداز حمله سایبری، سهام AT&T در معاملات بعد از ظهر ۲.۴ درصد کاهش یافت.

بر اساس پست‌هایی که ادارات دولتی در چندین شهر ایالات متحده در پلتفرم رسانه اجتماعی X منتشر کردند، این قطعی بر توانایی مردم برای رسیدن به خدمات اضطراری با شماره‌گیری ۹۱۱ نیز تأثیر ویژه گذاشت تا جایی که اداره پلیس ویرجینیا و کارولینای شمالی بیانیه‌های مشابهی را در این سکو منتشر کردند؛ همچنین سناتور آمریکایی ریک اسکات از فلوریدا در پستی در X گفت که برای به روز رسانی با AT&T تماس گرفته است.

 این اختلال تاجایی پیش رفت که اداره آتش نشانی سانفرانسیسکو اعلام کرد که در صورت بروز مشکل امکان برقراری ارتباط با این سازمان وجود ندارد. در ادامه کاربران شرکت های ورایزن و یو اس سلولار هم اختلال در تماس های تلفنی خود را گزارش کردند اما اختلال آنها  در مقایسه با شبکه AT&T، کمتر اعلام شد.

در ادامه این اختلال، پیامدهای قطع برق در سراسر آمریکا اتفاق افتاد و شهرهایی مانند نیویورک، بوستون، آتلانتا، هیوستون، دالاس، لس آنجلس، سیاتل، سانفرانسیسکو و حتی مونترال در کانادا را تحت تاثیر قرار داد.

همچنین چندین ایستگاه پلیس هشدار دادند که شهروندان ممکن است در گزارش موارد اضطراری با مشکل مواجه شوند؛ نکته قابل توجه این است در طول قطع، بیشترین تأثیر را کاربران AT&T احساس کردند که خود را در حالت SOS می‌دیدند و تماس‌هایشان را به خدمات اضطراری محدود کردند.

این در حالی است که در اتفاقی مشابه در سال ۲۰۲۱، رگولاتورها برای قطعی T-Mobile در طول همه‌گیری که بیش از ۱۲ ساعت به طول انجامید و منجر به بیش از ۲۰۰۰۰ تماس اضطراری ناموفق با ۹۱۱ شد، ۱۹.۵ میلیون دلار پرداخت کرده بودند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا