انرژی

رشد تولید نفت ونزوئلا سرکوب می‌شود

تحلیلگران می‌گویند احتمال اعمال مجدد تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا در ماه آینده، رشد تولید نفت این کشور عضو اوپک را متوقف کرده و دستاوردهای اندکی که در سال‌های اخیر به دست آورده است را از بین می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، واشنگتن در ژانویه اعلام کرد اگر دولت ونزوئلا اجازه برگزاری انتخابات تحت نظارت بین‌المللی با مشارکت نامزد منتخب اپوزیسیون را ندهد، مجوز موقتی را که سال گذشته در راستای مذاکرات برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری منصفانه به ونزوئلا اعطا کرده بود، تمدید نخواهد کرد.

همچنین بخوانید

آمریکا که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹، تحریم‌های نفتی را علیه ونزوئلا اعمال کرد، در اکتبر مجوزی را صادر کرد که به شرکت نفت دولتی PDVSA ونزوئلا اجازه داد صادرات نفت را به برخی از مشتریان ثابت خود از سرگرفته، تخفیف‌های قیمتی را کاهش دهد و به تدریج، تولید نفت را به ۷۸۳ هزار بشکه در روز در سال میلادی گذشته، در مقایسه با ۵۶۹ هزار بشکه در روز در سال  ۲۰۲۰ افزایش دهد.

فرانسیسکو مونالدی، کارشناس سیاست انرژی آمریکای لاتین در موسسه بیکر دانشگاه رایس، گفت: انتظار می‌رود تولید نفت ونزوئلا تا سال ۲۰۲۶، رشد چندانی نداشته باشد و از آن پس، در صورت بازگشت کامل تحریم‌های نفتی، کاهش پیدا کند.

بر اساس پیش‌بینی موسسه مشاوره ریستاد انرژی که مونالدی در کنفرانس دانشگاه هاروارد، نشان داد، اگر مجوز موقت تمدید شود یا حداقل به صورت محدود داده شود، باعث افزایش بیشتر تولید می‌شود و تولید را از سال ۲۰۲۵ به بعد، به اندکی بیش از یک میلیون بشکه در روز می‌رساند.

به گفته مونالدی، اگر نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، حداقل‌ها را برای برآورده کردن شرایط انتخاباتی تعیین شده به عنوان بخشی از توافق باربادوس انجام دهد، هنوز فضا برای سناریویی وجود دارد که مجوز ۴۴ آمریکا که در اکتبر صادر شد، حداقل به صورت محدود تمدید شود.

هنوز مشخص نیست سرنوشت سایر مجوزهای اعطا شده توسط واشنگتن از سال ۲۰۲۲ شامل مجوزهای صادره به تولیدکنندگانی شامل شورون، اِنی، رپسول و مورل اند پرام، چه خواهد شد.

مونالدی گفت: اگر آن مجوزهای تکی باقی بمانند، ممکن است تولید همچنان کاهش یابد اما سقوط نخواهد کرد.

مادورو و اپوزیسیون دولت، سال گذشته در باربادوس، پیمانی را امضا کردند که شرایطی را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اواخر سال میلادی جاری تعیین کرد و شامل نظارت بین‌المللی، لغو ممنوعیت‌های قانونی برای نامزدهای مخالف و تضمین یک روند شفاف بودند. اما مادورو در بیشتر موارد پیشرفت نکرده است.

بر اساس گزارش رویترز، کالین پارفیت، نائب رئیس بخش میان دستی شورون به رویترز گفت: ریسک‌های مربوط به مجوز در ونزوئلا، باقی مانده است. با این حال، این شرکت قصد دارد به تولید و صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا تا زمانی که مجوز دارد، ادامه دهد. شورون تحت مجوز فعلی، مشوق‌های بلندمدت برای سرمایه‌گذاری در ونزوئلا ندارد بنابراین هر گونه افزایش تولیدی، محدود خواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا